کد خبر: ۱۱۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۴ 08 March 2015

«تحت نظارت بانک مرکزی» این عنوان بالا یا ذیل تابلوی موسسات اعتباری یعنی این که همه عملیات بانکی آنان زیر نظر بانک مرکزی است، یعنی این که بانک مرکزی با ذره بین اعمال آنان را رصد می کند، یعنی این که آنان فلان میلیارد تومان در بانک مرکزی سپرده اند تا در روز مبادا، با آزادسازی آن سپرده و عملیاتی کردن اعتبار به یاری شان بیاید.

این «تحت نظارت ...» یعنی آی مردم! اعتماد کنید! آی مردم این موسسه بی شناسنامه نیست، بی هویت نیست، آی مردم! پولی که این جا می گذارید، جایش امن است. یعنی... والا آن امضای پر طمطراق که برای یادگاری زیر و بالای تابلو نقش نمی بندد پس توقع مردم این است که وقتی روز «مبادا» رسید، بانک معظم مرکزی جمهوری اسلامی ایران، به حرمت امضای خود و به احترام مردمی که به این امضاء اعتماد کرده و پول خود را در موسسات تحت نظارت گذاشته اند، پای کار بیاید، نه این که به سکوت برگزار کند یا با شیوه قطره چکانی چنان پول موسسات را آزاد کند، که هر روز شاهد متراکم شدن صفوف مردمی باشیم که برای برداشت پول خود به فلان موسسه هجوم می آورند.

بنده خدایی از اعتماد کننده‌گان به امانتداری یکی از این موسسه ها می‌گفت: خیلی از مردم که سپرده گذاری بلند مدت نکرده اند، بلکه «روز شمار» پول خود را که نمی توانستند در خانه- براساس آموزش ها و توصیه های امنیتی انتظامی- نگهدارند به بانک ها و موسسات تحت نظارت می سپارند، تا فردا روزی که لازم داشتند، بی استرس، بی حرف و حدیث بردارند، اما همین مردم امروز با مشکل مواجه شده اند، یکی فرزند بیمار دارد، دیگری باید پول شهریه دانشگاه فرزندش را بدهد، سومی سررسید بدهی اش شده و باید جواب مردم را بدهد، آن دیگری باید اجاره خانه بپردازد و ... اما وقتی می خواهند پول خود را بردارند، یک جواب «نه» می شنوند...
او خیلی حرف داشت من هم توضیح دادم که موسسات مالی و بانک ها، پول ها را بلوکه نمی کنند تا در گاوصندوق بگذارند که هر وقت همه سپرده گذاران آمدند، بتوانند «همه» پول ها را پس بدهند آن ها هم سرمایه گذاری می کنند تا گرهی از مشکلات باز شود، تا عمران رونق بگیرد و بتوانند سود پول ها را جور کنند. گفتم پول شما را می گیرند و به دیگری وام می دهند و ... پس نباید توقع داشت به همین راحتی، همه یک دفعه هجوم بیاورند و پول «همه» هم آماده باشد.
گفتم این موج روانی را باید با تدبیر به ساحل آرامش رساند، گفتم بارها و بارها در همین کشور و حتی در همین استان خودمان این مسائل اتفاق افتاده، اما پول از کسی خورده نشده است... گفتم، در دنیا هم از این قبیل مسائل اتفاق می افتد اما حل می شود، گفتم...، گفت: همه این ها قبول. اگر سپرده گذاری بلند مدت بود، حرف شما درست، اما سپرده روزشمار، را باید بتوانیم هر روز نیاز بود برداریم، می گفت بانک مرکزی باید به یاری موسساتی بیاید که ذیل امضای آن و به اعتبار نام آن پول مردم را گرفته است. نمی شود حالا خود را کنار بکشند. ‏آن بنده خدا و برخی شهروندان دیگر هم حرف‌های زیاد مشابهی داشتند، از سرمایه گریزی این حوادث، از افزایش ریسک کار در منطقه، از بی اعتمادی مردم حتی به نهادهای مالی حاکمیتی و ... حال باید از متولیان بانک مرکزی پرسید کجا ایستاده اید شما در این ماجرا و چه کرده اید و چه می کنید برای پیشگیری از موارد احتمالی آتی و روز «مبادا»یی که فرارسیده است؟‏

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
نویسنده محترم درباره اقتصاد و بانکداری اطلاعات کمی دارند. متاسفم
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
باسلام ... اتفاقا مطلب نویسنده لزوم نظارت بر کار موسسات و پاسخگو بودن موسسات به مردم را می رساند و در بدیهیات است.
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
باسلام ... اتفاقا مطلب نویسنده لزوم نظارت بر کار موسسات و پاسخگو بودن موسسات به مردم را می رساند و در بدیهیات است.
محمد
|
United States
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
بنام خدا وبااحترام به نگارنده محترم به عنوان کارشناس مالی بانک عرض میکنم که درهر زمانی که کلاغ خواست راه رفتن کبک را یاد بگیرد راه رفتن خودش را هم فراموش کرد ودرهرزمانی که مردم حرص وطمع خود را افزایش دادند وراه صدساله را خواستند یک شبه طی کنند بامشکل روبرو شدند برادر عزیز آقایان بزرگواری که موسسه مالی وتعاونی اعتبار راه انداختند چقدر اطلاعات بانکی داشتند مگه غیر ازاینست که هرکسی را بهر کاری ساختند نتیجه این فرافکنیها اینگونه میشود هم ازموسسه هم ازمشتری.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
من هم توضیح دادم که موسسات مالی و بانک ها، پول ها را بلوکه نمی کنند تا در گاوصندوق بگذارند که هر وقت همه سپرده گذاران آمدند، بتوانند «همه» پول ها را پس بدهند آن ها هم سرمایه گذاری می کنند تا گرهی از مشکلات باز شود، ...
همین جمله نشان می دهد که نویسنده محترم از اقتصاد و مقوله ی بانک کم می دانند.

اتفاقا قرار نیست بانک عامل مبادله پول است و قرار نیست بانک تاجر و بازرگان و .... باشد.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
این «تحت نظارت ...» یعنی آی مردم!

اتفاقا نویسنده محترم اگر در جریان مباحث اقتصادی بودند می دانستند مدت هاست که بانک مرکزی تلاش می کند این موسسات مطیع قوانین خود سازد اما این موسسات به دلایلی ! تا یک سال پیش به این نظارت تن ندادند و با روی کار آمدن دولت جدید فرصتی سه ساله به آنها داده شده تا خود را با قوانین انطباق دهند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار