پایگاه خبری فردو نیوز در یادداشتی با عنوان دلایل توجیهی تعطیلی روزهای پنجشنبه از منظر ترافیکی به قلم سید میثم احمدی به دلایل ضرورت تعطیلی این روز در قم پرداخته است.
کد خبر: ۱۱۷۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۵ 26 October 2015
به گزارش تابناک قم، در این یادداشت می خوانیم: آستان مقدس قم بواسطه قرارگیری در محور مواصلاتی 17 استان کشور، بعنوان اصلی ترین شاهراه ارتباطی کشور که بتازگی با بازگشایی محور آزاد راهی گرمسار که دسترسی به مشهد مقدس (استان خراسان رضوی) را تسهیل می نماید، همواره مورد علاقه هموطنان عزیز بوده تا با انتخاب مسیرهای گذرا از این استان، هم مسیر ایمن و شناخته شده ای را برای تردد استفاده نمایند و هم اینکه با توسل به ائمه اطهار(ع) با حضور در حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) و مسجد مقدس جمکران، از ظرفیت های معنوی آن بهره مند شوند.

در این راستا موارد و نکات ذیل قابل توجه می باشد:
1) از آنجا که کلان شهر تهران از مدت ها پیش اقدام به تعطیلی روزهای پنجشنبه نموده، از اینرو در روزهای پنجشنبه هر هفته شاهد حضور خیل عظیمی از زائران و مسافرانی هستیم که به شهر مقدس قم وارد می شوند و بخاطر نزدیکی مسیر، این سفر زیارتی کوتاه را ارجح می دانند و به همین خاطر ترافیک در روزهای پنجشنبه در قم افزایش محسوسی دارد.

2) پایان هر هفته شب زیارتی امام زمان(عج) است و لذا کاروان های زیارتی از اقصی نقاط کشور، پنجشنبه را برای تشرف به حرم مطهر حضرت معصومه(ع) و مسجد مقدس جمکران انتخاب می نمایند.

3) با توجه به آیین سنتی و مذهبی که از دیرباز در شهر قم بوده، اکثر شهروندان قمی در روزهای پنجشنبه با مراجعه به آرامستان ها و گلزار شهدا نسبت به اموات و شهدای معظم، ادای احترام می نمایند.

4) برخی از هموطنان مذهبی مطابق اعتقاد دیرینه وصیت می نمایند که جنازه شان در شهر مقدس قم دفن شود و لذا اقوام و خویشاوندان متوفی، روزهای آخر هفته را برای زیارت اهل قبور انتخاب می نمایند.

5) در روزهای پنجشنبه بخاطر پارک وسایل نقلیه کارکنان دولتی در مقابل ادارات و کوچه ها و شوارع اطراف آن، امکان پارک زوار بمنظور تشرف به حرم یا اسکان یا خرید و یا صرف غذا سلب می شود.

6) با توجه به اینکه در چند ساله اخیر حجم طرح های عمرانی رشد چشمگیری داشته است (مانند سه سطحه عمار یاسر، تقاطعات غیر همسطح عمار یاسر - 15خرداد و عمار یاسر- کمربندی امام علی(ع)، طرح های قطار شهری در قالب مترو و مونوریل) و نیز توسعه حرم مطهر از جوانب مختلف، تنگناهای ترافیکی مشکل سازی را بوجود آورده است که در پنجشنبه ها با افزایش حضور زائران، مشکلات بیشتر نیز می شود.

7) خطر آلودگی های زیست محیطی بخاطر حجم زیاد ورود وسایل نقلیه در آخر هفته افزایش می یابد که اگر ادارات تعطیل شود، ترددهای شهروندان نیز کاهش می یابد و می تواند در این زمینه هم موثر واقع شود.

8) از جمله مشکلاتی که سازمان های مختلف بخصوص نهادهای اجرایی خدماتی و بویژه نیروی انتظامی با آن روبرو هستند، کمبود نیروی انسانی در فضای عملیاتی و کارهای اجرایی می باشد. لذا با تعطیلی این سازمان ها در روزهای پنجشنبه که حجم انبوه مسافر وارد قم می شود این امکان فراهم می شود تا با بکارگیری بخشی از کارکنان اداری در سطح شهر بصورت شیفتی (نوبتی)، خدمات رسانی مطلوب تری به مسافران و زائران عزیز صورت پذیرد.

9) با تعطیل شدن پنجشنبه ها فرصت بیشتری برای کارمندان و خانواده های قمی بوجود می آید تا به مسافرت و یا به روستاها و مناطق خوش آب و هوا بروند و ضمن انبساط خاطر، تراکم ترافیک جاده های روستایی در روزهای جمعه کاهش یابد و در نتیجه کمتر شاهد تصادف های دلخراش این محورها (بخاطر شلوغی و ازدحام) خواهیم بود و همچنین متعاقبا تردد وسایل نقلیه در سطح شهر کاهش یافته و محیط مناسب تری برای حضور مسافران و زائران بوجود خواهد آمد.

با عنایت به موارد فوق الذکر، چنانچه روز پنجشنبه بعنوان روز تعطیل برای ادارات و نهادهای دولتی اعلام شود، اثرات بسیار مفید و محسوسی در جریان ترافیک و آرامش خاطر برای شهروندان قمی را در پی خواهد داشت. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار