کد خبر: ۱۱۷۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۷ 25 October 2015

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.


پاسخ قالیباف به شعار انتخاباتی روحانی


محمدباقر قالیباف در حاشیه مراسم عزاداری عاشورای حسینی اظهار داشت: اکنون که توافق هسته‌ای به مرحله سرنوشت‌ساز خود رسیده و بالاخره برجام با همه فراز و نشیب‌ها با الزاماتی از سوی رهبری تأیید شده، وقت آن است که مسئولان اجرایی برای مردم، برنامه جامع اقدام حوزه اقتصاد کشور را ارائه کنند.قالیباف افزود: برنامه‌ای که مانند برجام هسته‌ای وضعیت مشخصی از رشد اقتصاد کشور در مقاطع زمانی معین ارائه کند تا از سوی کارشناسان و مردم قابلیت ارزیابی و اندازه گیری داشته باشد.وی تصریح کرد: البته من معتقدم برجام اقتصادی و برنامه رهایی از اقتصاد نفتی و دولتی به برجام هسته‌ای وابسته نبوده است اما اگر با شعار چرخ سانتریفیوژ و چرخ زندگی هم، به وضعیت کنونی نگاه کنیم قاعدتاً مانع مدنظر دولت برطرف شده و گردش چرخ زندگی مردم باید سرعت بگیرد. لازم است برای تحقق این مطالبه به حق مردم یک برنامه دقیق و قابل انداره‌گیری ارائه شود. در این مسیر همه باید تلاش کنیم و با همدلی به دولت کمک کنیم تا این اتفاق به نتیجه برسد.


پاسخ بابک زنجانی به وکیلی مهدی هاشمی

رسول کوهپایه‌زاده اصفهانی در گفت‌وگو با فارس، در واکنش به اظهارات محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی مبنی بر این که در پرونده «ب - ز» بحث اتهام رشوه مطرح است، گفت: ایشان پیشتر هم در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته بود که از نظر من «ب - ز» باید اعدام شود، ضمن اینکه بحث رشوه هم در این پرونده مطرح است.وی افزود: من به آقای علیزاده پاسخ دادم اما دوباره ایشان موضوعی مطرح کرد که به هیچ‌ عنوان در کیفرخواست موکل من به آن اشاره نشده است.وکیل متهم پرونده فساد نفتی گفت: من با موکلم دیدار داشتم و وی نامه‌ای به من داد که در آن تأکید کرده بود، پاسخگوی این افراد نباشم که بخشی از این نامه به شرح زیر است:

کسی که به ناحق مردم را قضاوت کند و از روی اطلاعات نداشته حرف بزند، انسانیت او زیر سؤال است و اگر در بررسی عملکرد قبلی یک وکیل دیدید که نهایتاً با فرافکنی تقصیر محکومیت 10 ساله موکلش را به گردن قوه قضاییه انداخته، بدانید یا پاقدم خوبی ندارد یا سواد حقوقی او زیر سؤال است. بنابراین حرف آن عزیزان هم قابل گوش کردن است.»


تعامل با آمریکا یعنی رفتن راه همان 120 هزار نفر کوفه

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در سخنرانی روز عاشورای حسینی در حرم مطهر رضوی و در جمع عزاداران حسینی با اشاره به لشکر عمر سعد در روز عاشورای سال 61 هجری قمری اظهار داشت: این لشکر متشکل از 120 هزار نفر بود، 120 هزار نفری که از مردم آن روزگار بودند و تنها عده کمی در اقلیت قرار داشتند که نخست یک عده جزو افراد ضد اسلام، دشمن دین و خدا بودند و به اصطلاح ضدانقلاب محسوب می‌شدند. امام جمعه مشهد گفت: برخی جریان‌های سیاسی و سیاسیون سعادت ما را در تعامل با دشمنان خدا می‌دانند و می‌خواهند زندگی برای مردم بشود ارزش و بشویم همان 120 هزار نفر مردم کوفه در روز عاشورا، تا زندگی ما وابسته به بنی‌امیه شود و فقط زندگی کنیم.


شعار جدید امسال در عاشورا

شعار «مرگ بر آل سعود» در مراسم عزاداری روز عاشورا، شعاری جدیدی بود که به «هیهات منا الذله» اضافه شد. مردم لبنان در جنوب بیروت و همچنین مردم یمن در صنعاء روز شنبه در راهپیمایی مراسم عزاداری روز عاشورا، شعار جدید «مرگ بر آل سعود» سر دادند.مردم لبنان در پایان راهپیمایی خود در ضاحیه که پای سخنان «سید حسن نصرالله» نشستند، به هنگام سخنان وی که حملات و تجاوز همه‌جانبه عربستان به مردم یمن را محکوم کرد،‌ بلافاصله شعار «مرگ بر آل سعود» سردادند.


رایزنی برای لغو ممنوعیت واردات خودروهای لوکس

معاون امور فنی گمرک درباره‌ پیشنهاد بازبینی دستورالعمل واردات خودرو با در نظر گرفتن همزمان ویژگی ارزش و قدرت گفت: در حال حاضر در سطح کارشناسانه این امر مطرح است و قرار است با تصویب آن به جای ممنوع کردن واردات برخی خودروها برای کنترل واردات از ابزارهای تعرفه‌ای استفاده شود.عسگری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تغییر دستورالعمل واردات خودرو و در نظر گرفتن دو عامل ارزش خودرو و همچنین حجم موتور (قدرت) برای ارزیابی آنها از جمله اموری است که در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک به‌طور همزمان قرار گرفته است.به گفته وی در نهایت پیشنهاد مشترک وزارت صنعت و گمرک به مراجع تصمیم‌گیری داده می‌شود.معاون امور فنی گمرک با اشاره به این‌که در حال حاضر برای کنترل واردات خودرو از ملاک حجم موتور و ابزار ماموریتی استفاده می‌شود، عنوان کرد: طبق این پیشنهاد علاوه بر آنکه از ترکیبی از ارزش خودرو و حجم موتور برای ارزیابی استفاده می‌کنیم به جای ممنوعیت نیز ابزارهای تعرفه‌ای جایگزین می‌شود.


مُد جدید هواداران، بلای جان والیبالیست‌ها

هواداران والیبال هم مثل تماشاگران فوتبال، از تیم مهمان با لیزر پذیرایی می‌کنن، «خبرآنلاین» در ادامه نوشت: هواداران ارومیه در بازی هفته اول لیگ برتر والیبال برای حمایت از تیمشان مثل همیشه سنگ‌تمام گذاشتند؛ آن هم با لیزرهایی که در چشم بازیکنان تیم سرمایه انداختند.وقتی هواداران ارومیه‌ای تصور می‌کردند ممکن است سرویس بازیکنان سرمایه تبدیل به امتیاز شود، سریعاً دست به‌کار می‌شدند و با لیرز به استقبالشان می‌رفتند.چند سالی است که در فوتبال ایران لیزر انداختن مُد شده و تماشاگران با این کار قصد دارند تمرکز ستاره‌های حریف را به هم بزنند؛ با این تفاوت که فاصله سکوی تماشاچیان با زمین فوتبال زیاد است خیلی بازیکنان را اذیت نمی‌کند. برعکس، والیبال که به خاطر فاصله کم سکوها با زمین، وقتی نور لیزر را در چشم بازیکنان می‌اندازند، دید آنها مختل می‌شود.نکته جالب‌تر اینکه دو ناظر فدراسیون و داور هم هیچ تذکری به هواداران ارومیه ندادند و حتی اعتراضات بازیکنان سرمایه را هم نادیده گرفتند.


آغاز جنگ جدید نفتی عربستان علیه ایران

درحالی که با لغو تحریم نفتی ایران انتظار می رود نفت این کشور به بازار اروپا بازگردد عربستان برای تنگ کردن جا برای ایران و همچنین کنار زدن روسیه اقدام به افزایش عرضه نفت ارزان در این بازار کرده است.به گزارش رویترز، در ماه های اخیر چند شرکت بزرگ نفتی، از جمله اکسون، شل، توتال و انی خرید نفت عربستان برای پالایشگاه هایشان در غرب اروپا و منطقه مدیترانه را افزایش داده اند.در روز 13 اکتبر، ایگور سچگین، رئیس شرکت رزنفت روسیه گفت، عربستان فروش نفت خود به لهستان به زیر قیمت را شروع کرده است.هرچند این اقدام می تواند برای سهم مسکو از بازار پرسود انرژی اروپا مشکلاتی به وجود بیاورد، اما تحلیلگران روسی تاکنون در ارزیابی های خود از این روند محتاطانه عمل کرده اند.


هزینه روزانه عملیات روسیه درسوریه

رادیو روسی «بی اف ام» امروز (شنبه) به نقل از تازه ترین گزارش این موسسه انگلیسی اعلام کرد : هرچند وزارت دفاع روسیه ارقام مشخصی را تاکنون اعلام نکرده است، اما هزینه های نظامی مسکو درسوریه روزانه تا چهارمیلیون دلار برآورد می شود.این موسسه افزوده است : درجریان بررسی ها مشخص شد که خدمات دهی به هواپیمای جنگی درهرساعت 12هزار دلار وبالگرد سه هزاردلار هزینه دارد، و مخارج پرسنلی، مهمات وعملیات پروازی نیز ازاصلی ترین بخش های هزینه نظامیان روسی در سوریه به شمار می رود.


گلایه جوانفکر از صدور حکم منع تعقیب جهانگیری

علی‌اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی رئیس‌جمهور سابق در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان از صدور حکم منع تعقیب اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم در پرونده شکایت احمدی‌نژاد از وی ابراز تاسف کرد.وی همچنین از صدور اطلاعیه دفتر سخنگوی قوه قضائیه در این زمینه نیز انتقاد کرد و گفت: این برای چندمین بار است که سخنگوی دستگاه قضایی، حکم قضایی قطعی‌نشده را که به شاکی یا طرف مدعی نیز اعلام نشده است، به صورت علنی اعلام کرده و در رسانه‌های ارتباط جمعی منعکس می‌شود.مشاور مطبوعاتی رئیس‌جمهور سابق تصریح کرد: حکم منع تعقیب جهانگیری تاکنون به حیدری وکیل احمدی‌نژاد ابلاغ قانونی نشده است و او می‌تواند مراتب اعتراض خود را نسبت به حکم صادره به دستگاه قضایی منعکس کند، بنابراین باید از حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای پرسیده شود که چرا قبل از قطعی شدن این حکم، آن را در اختیار رسانه‌های ارتباط جمعی قرار داده است.جوانفکر افزود: حیرت‌انگیز است که حتی یک جلسه نیز با حضور وکلای شاکی و متشاکی برای رسیدگی به این پرونده تشکیل نشده اما بازپرس محترم تصمیم به صدور منع تعقیب گرفته است.وی گفت: با وجود میلیونها پرونده رسیدگی‌نشده در دستگاه قضایی، تعجب‌آور است که پرونده معاون اول دولت یازدهم در یک زمان بسیار کوتاه، به چنین فرجامی منتهی می‌شود.


عاشورا را به انگلیسی سرچ کرده‌اید؟

"عاشورا"، کلمه ای که اگر لاتین آن را در گوگل سرچ کنید و بخواهید داده های مرتبط با آن را پیدا کنید، با مطالب و تصاویری رو به رو خواهید شد که ببشتر از چند ثانیه توان جست و جو پیرامون این مطلب را انداشته و فضا را ترک خواهید کرد. هنگامی که واژه "ashura " که بی شک یکی از ستون های اسلام و اوج حقیقت بندگیست را سرچ کنید با تصاویر دلخراش قمه زنی و مطالب از این دست مواجه خواهید شد، حتی در تصاویر گوگل نمونه یک عزاداری واقعی را نخواهید دید چرا که فرمانداران این جریان حتی از وجود کوچکترین روزنه حقیقتی پیرامون این موضوع واهمه دارند ! به این ترتیب عاشورا را با آن همه دلاوری و درس زندگی که عزای آن مانوس با تعالی وجود است، به شما به عنوان قمه زنی معرفی می کنند که به نحوی از آن زده شده و دیگر به دنبال جست و جوی بیشتر در این رابطه نروید! از طرف دیگر این اقدامی دیگر در راستای اسلام هراسی و نشان دادن چهره ای خشن از آن است.


پیش‌بینی جدید شاهزاده‌سعودی از آینده پادشاهی

یک شاهزاده سعودی در جدیدترین پیش بینی خود درباره جدال درون آل سعود، به روزنامه ایندیپندنت گفت که از 12 پسر زنده بنیانگذار عربستان سعودی، 8 نفر از برکناری سلمان حمایت می‌کنند. به گزارش فارس، با تداوم جنگ در یمن، کاهش قیمت نفت و فاجعه اخیر در مراسم حج، زمزمه‌های بروز کودتای داخلی در خاندان سعودی قوت گرفته است. در همین راستا، روزنامه ایندیپندنت به نقل از یک شاهزاده سعودی که پیش تر هم افشاگری‌هایی درباره آل سعود کرده بود، نوشته است که اکنون 8 نفر از 12 پسر زنده بنیانگذار عربستان سعودی از کنار زدن سلمان از قدرت و جایگزین کردنش با برادر 73 ساله او، حمایت می‌کنند.


قیمه نذری به همراه «مرگ بر آمریکا»

شنبه




گفت و گوی رهبری با روحانی پس از نامه نگاری های برجامی 

در هفته ای که گذشت رهبر معظم انقلاب در نامه ای به رئیس جمهور، الزامات ۹ گانه ای در اجرای برجام را برشمردند و رئیس جمهوری نیز در نامه ای از توجه و عنایت ایشان سپاسگذاری کردند.به گزارش خبرآنلاين، حجت الاسلام حسن روحاني رئيس جمهور، امشب با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) در مراسم عزاداري اي که رهبر معظم انقلاب ترتيب داده بودند شرکت کرد. او که در کنار رهبري در اين مراسم نشسته بود، با ايشان گفت و گويي داشت که تصوير آن را پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري منتشر کرده است.

شنبه


چگونگی روابط میان هاشمی و عارف

رییس دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:مطالب تخریبی روزنامه آرمان درباره دکتر عارف مورد تایید آیت الله هاشمی نبوده و نیست چرا که آیت الله هاشمی همواره بر وحدت نیروهای سیاسی کشور تاکید داشته اند.محمد هاشمی در گفتگو با روز نو با اشاره به اصرار یک روزنامه برای انتصابش به آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: روزنامه آرمان هیچ ارتباطی با آیت الله هاشمی و خانواده ایشان ندارد و مطالب این روزنامه هم مورد تایید ما نیست.وی افزود: این روزنامه هم مثل سایر رسانه ها شاید طرفدار آیت الله هاشمی باشد اما اینکه بگویند روزنامه خانواده هاشمی می باشد صحت ندارد.رییس دفتر آیت الله هاشمی با اشاره به خط و نشان اخیر این روزنامه برای دکتر عارف تاکید کرد: مطالب تخریبی این روزنامه درباره دکتر عارف مورد تایید آیت الله هاشمی نبوده و نیست چرا که آیت الله هاشمی همواره بر وحدت نیروهای سیاسی کشور تاکید داشته اند.وی افزود: آیت الله هاشمی همواره روابط خوبی با دکتر عارف داشته است وتاکید داشته اند که دكتر عارف شخصيت متعهد و با اخلاقي است.


داعش، مسئولیت حمله به شیعیان بنگلادش را پذیرفت


انفجار بمب در مراسم عزاداری شیعیان بنگلادش برای عاشورا حداقل یک کشته و ۱۰۰ زخمی بر جای گذاشته است.فردی که کشته شده، نوجوان بود.داعش در توییتر مسئولیت این انفجار را به عهده گرفته است.پلیس بنگلادش می‌گوید چندین بمب دست‌ساز به سوی محلی که شیعیان این کشور در داکا، پایتخت برای عزاداری تجمع کرده بودند، پرتاب شده است.رهبران شیعه در بنگلادش می‌گویند این اولین بار است که مراسم آنها هدف قرار می‌گیرد.
 

رنکینگ تلگرام در ایران به 77 رسید

رنکینگ اپلیکیشن تلگرام (telegram) در ایران به 77 رسید.به گزارش خبرنگار ایلنا، هفته گذشته رنکینگ تلگرام در ایران 188 بوده است و پس از ایجاد کانال در ادامه روند توسعه و خدمات دهی به 77 رسید البته این درحالی است که رتبه تلگرام در کشور آمریکا هفت هزار و 926 است.


آخرین پیشنهاد روسیه برای سرنوشت بشار اسد


روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط به نقل از منابعی در اپوزیسیون سوریه گزارش داده است که روسیه پیشنهاد داده اسد کتبا متعهد شود که در انتخابات ریاست جمهوری آینده نامزد نشود اما در عین حال دوره ریاست جمهوری کنونی خود را به پایان برساند.به گزارش نظر، پیشنهاد روسیه همچنین شامل متوقف شدن جنگ با «ارتش آزاد سوریه» و پایان دادن به محاصره مناطق از سوی دو طرف، برگزاری انتخابات پارلمانی، تشکیل دولت انتقالی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است. البته مسکو جدول زمامنبدی روشنی برای این ایستگاه‌ها مشخص نکرده است. پس از آن شبه‌نظامیان سوری همپیمان دولت و «ارتش آزاد» با ارتش ادغام می‌شوند.این پیشنهاد شامل «بانک اهداف» مشترک میان کشورهایی هم می‌شود که اقدام به حملات هوایی در سوریه می‌کنند. بر این پایه، گروه‌هایی که راه حل سیاسی را قبول ندارند، در این «بانک اهداف» قرار می‌گیرند.برخی منابع می‌گویند که چارچوب زمانی پیشنهادی روس‌ها، ۱۵ تا ۱۸ ماهه از زمان امضای توافق است. این منابع افزودند که مساله وزارتخانه‌های حکومتی مورد بحث قرار گرفت و بر این مساله تاکید شد که نظام نباید آن‌ها را خواستار شود. روس‌ها اطمینان دادند که این مساله می‌تواند توافقی باشد و وزرای این وزارتخانه‌ها از میان شخصیت‌های تکنوکرات انتخاب شوند.

پژو منتظر سفر روحانی به فرانسه

شرکت پژو برای هموار شدن راه ورود مجددش به بازار ایران چشم به سفر قریب الوقوع روحانی به فرانسه دوخته است.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی ب اف ام تی وی فرانسه نوشت: شرکت پژو سیتروئن تلاش می کند بار دیگر به بازاری که در گذشته در آن یکه تازی می کرد باز گردد.پژو از زمان ورودش به ایران در سال 1978 میلادی تا30 درصد بازار این کشور را در اختیار داشت و در این زمینه پیشتازی بلامنازع بود. اما در سال دو هزار و دوازده، به دلیل اتحاد با شریک آمریکایی اش جنرال موتورز، مجبور به کنار کشیدن از بازار ایران شد تا تحریم های اقتصادی واشنگتن علیه ایران را رعایت کند. اعلام چندی پیش لغو تحریم ها این امید را به پژو داده است که بار دیگر به ایران بازگردد.

یک آمریکایی به جاسوسی برای ایران متهم شد

دادگاهی در آمریکا شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار را با ادعای انتقال اطلاعات حساس نظامی به ایران به 8 سال حبس محکوم کرد.به گزارش رویترز، دادگاهی در ایالت «کانکتیکات» آمریکا شهروند دارای تابعیت دوگانه ایرانی - آمریکایی را با ادعای انتقال اطلاعات حساس نظامی به ایران به 8 سال حبس محکوم کرد.«مظفر خزاعی»، که قبلاً به عنوان مهندس در یکی از شرکت‌های پیمانکار دفاعی آمریکا به نام «پرات و ویتنی» کار می‌کرده ژانویه سال 2014، هنگام خروج از آمریکا قطعاتی حساس که مربوط به موتور جنگنده‌های اف‌35 و اف‌22 بوده به همراه داشته و دستگیر شده است.آقای «خزاعی» علاوه بر این متهم است که ایمیل‌هایی حاوی اطلاعات حساس هم با طرف‌های ایرانی رد و بدل کرده است.«ونیسا برایانت»، قاضی منطقه‌ای آمریکا حکم داده این شهروند، پس از پایان دوره محکومیت بایستی سه سال هم تحت نظر باشد.دادستان‌های آمریکایی در کیفرخواست صادر شده برای «خزاعی»، درخواست 10 سال حبس کرده بودند.این آمریکایی ایرانی‌تبار به جرمش اقرار کرده اما گفته این اطلاعات را با هدف ارسال به عنوان بخشی از معرفی‌نامه‌اش به دانشگاهی در ایران در آن تقاضای کار بدهد، تهیه کرده است
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار