پایش سرمی بیماری مشمشه در جمعیت اسب‌های دهلران در حال انجام است و تاکنون موردی از این بیماری مشاهده نشده است.
کد خبر: ۱۱۶۳۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۳ 21 April 2024

به گزارش تابناک ایلام؛ مشمشه نوعی بیماری نادر و بالقوه کشنده باکتریایی است که از تک‌سمی‌های آلوده به انسان منتقل می شود این بیماری خطرناک با درگیر کردن دستگاه تنفس در انسان می‌تواند موجب مرگ شود.

در این رابطه رئیس اداره دامپزشکی شهرستان دهلران اظهار کرد: جمعیت تک‌سمی(اسب) شهرستان دهلران تحت پایش سرمی این بیماری قرار گرفته است.

روح‌الله کرمی با بیان اینکه در حال حاضر واکسن موثری برای پیشگیری از این بیماری وجود نداشته و مهم‌ترین راه کنترل و پیشگیری از این بیماری شناسایی و حذف حیوان آلوده است، افزود: مشمشه از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که از تک سمی‌های آلوده به انسان منتقل و با درگیرکردن سیستم تنفسی موجب مرگ انسان می‌شود.

وی تصریح کرد: سرفه، ریزش و ترشح اشک از بینی و زخم مخاط بینی از علائم این بیماری است.

مهم‌ترین علل ابتلای تک‌سمیان به این بیماری تغذیه نامناسب و نگهداری حیوان در شرایط نامناسب و مکان‌های غیر بهداشتی است بنابراین برای جلوگیری از تررد غیرمجاز دام، رعایت شرایط قرنطینه‌ای و ضد عفونی نواحی آلوده از مهم‌ترین روش‌های مهار این بیماری است.

رئیس اداره دامپزشکی دهلران افزود: ضرورت دارد پرورش‌دهندگان اسب شهرستان و استان در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک به این بیماری، به منظور پیشگیری از ابتلا، ضمن رعایت اصول بهداشتی در اسرع وقت به اداره دامپزشکی دهلران اطلاع رسانی کنند تا با انجام پایش و حذف حیوان مبتلا از شیوع بیماری جلوگیری شود./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار