همه ما هر روز وهر ساعت در حال تولید زباله هستیم از همه نوع، ما و شما در منزل، زباله های خانگی را تولید می کنیم و موازی با ما بیمارستان ها زباله های عفونی و شرکت ها زباله های شیمیایی تولید می کنند، اما اگر تولید زباله با همین سرعت در دنیا ادامه داشته باشد در آینده نه چندان دور همه شهر و شاید هم دنیا را زباله ها تصرف خواهند کرد
کد خبر: ۱۱۵۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴ 21 October 2015

به گزارش تابناک از قزوین، از خرید که بازمیگردیم، اگر نگاهی به آن چه خریده ایم داشته باشیم جدای از آن چیزی که نیاز ما بوده تعداد زیادی پلاستیک و پاکت را با خود به منزل آورده ایم تا این جای کار خیلی زیاد به چشم نمی آید اما کار زمانی حساس می شود که طی چند روز متوالی به خرید رفته باشید تا زمانی که دیگر جایی برای این همه پلاستیک در منزل نخواهید یافت؛ تا این جای کار اتفاق زیادی نیافتاده است ماجرا زمانی خطرناک می شود که همه مردم شهر خرید کرده باشند، به عبارتی همه ما هر روز وهر ساعت در حال تولید زباله هستیم از همه نوع، ما و شما در منزل، زباله های خانگی را تولید می کنیم و موازی با ما بیمارستان ها زباله های عفونی و شرکت ها زباله های شیمیایی تولید می کنند، اما اگر تولید زباله با همین سرعت در دنیا ادامه داشته باشد در آینده نه چندان دور همه شهر و شاید هم دنیا را زباله ها تصرف خواهند کرد آن هایی که به نظر ما فقط دور ریز هستند و باید بیرون گذاشته شوند اما در نهایت همه ی این زباله ها را چه کارخواهیم کرد.

زباله ها از مهم ترین دغدغه های دنیای امروز هستند دانشمندان زیادی در حال بررسی روی انوع روش های بی خطر و البته بی ضرر حذف و نابودی زباله ها هستند اما تا زمان کشف بهترین روش ؛ باید چه کار کرد؟

در سالهای نه چندان دور زباله های شهری در نقاطی خارج از شهرها تخلیه می شدند و به حال خود رها می شدند و لی با گسترش شهرها این امکان دیگر فراهم نبود چرا که هم بودی متعفن این زباله ها آزاردهنده است و هم خطرات زیادی را برای سلامتی مردم دارد، پس از آن دولت را به روش هایی از جمله دفن کردن و یا سوزاندن زباله ها روی آوردند ولی هر کدام از این روش ها علاوه بر این که یک روش مقطعی و زودگذر محصوب می شدند برای محیط زیست نیز بسیار خطرناک بودند؛ در این مسیر همه دولت ها برای رفع این مشکل به فکر راه چاره ای افتادند در بسیاری از کشور های جهان این روزها بحث تفکیک و بازیافت زباله ها از مباحث مهم به حساب می اید.

اگر بتوانیم زباله ها را تفکیک کنیم هم از ایجاد زباله بیشتر جلوگیری خواهیم کرد و هم خواهیم توانست از این به اصطلاح طلای کثیف که ظرفیت بسیار عظیمی را در خود ذخیره کرده است استفاده دوباره داشته باشیم.

تفکیک زباله ها که در ابتدا امری محال به نظر می رسید طی این سالها به اوج خود رسیده است اما شاهدیم که علاوه بر بیماری هایی که برای افرادی که در این مشاغل کار می کنند ایجاد خواهد کرد هزینه های زیادی را برای شهرداری ها رغم می زند از سوی دیگر این بار بحث تفیک از مبدا زباله ها به میان آمد.

دراین طرح زباله ها از مبدا که همان منازل باشند تفکیک می شوند با این طرح امکان بازیافت زباله ها بسیار راحت تر می شود و سرعت کار نیز بهبود می یابد و در هزینه ها نیز کاهش زیادی را شاهد خواهیم بود.

با اجرای این طرح سازمان مدیریت بر پسماندهای استان قزوین نیز با دسته بندی کردن مشاغل و منازل به ارائه سطل های زباله مخصوص کاغذ و زباله های تر پرداخت با این شیوه تا حدزیادی در هزینه ها کاهش ایجاد شد و تفکیک زباله ها نیز کار آسانتری شد.

اما تولید هر روز زباله ها شرایط را به گونه ای رقم زده است که والدین مجبور هستند به کودکان خود در خصوص زباله ها و پسماندها نیز آموزش های لازم را ارائه دهند چرا که فردای این سرزمین بسته به انتخاب و عملکرد این کودکان خواهد داشت.

مجتبی منتظری مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری قزوین درباره میزان تولید زباله در قزوین اظهار کرد: روزانه 350 تن زباله در قزوین تولید می‌شود به نحوی که سرانه تولید زباله هر شهروند قزوینی روزانه 650 گرم است که کمی از میانگین کشوری بالاتر است.

وی افزود: متاسفانه کسی به این موضوع توجه نمی‌کند و اگر این سازمان فقط یک هفته کار نکند چیزی در حدود 24هزار تن زباله در شهر باقی می‌ماند، به این ترتیب تلاش مادر جهت بهینه و کمینه سازی تولید پسماند‌های عادی ویژه است.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری قزوین با اشاره به طرح تفکیک از مبدأ زباله‌های خانگی گفت: بحث تفکیک در مبدا زباله‌های شهری از دیگر اقدامات این سازمان است و این کار با مشارکت بیش از 53 هزار خانوار در سطح کشور به صورت منظم و هفتگی در سطح شهر انجام می‌شود.

منتظری بیان کرد: رسیدگی به وضعیت چاه‌های جاذب در سطح شهر،مدیریت بر دفن بهداشتی زباله‌ها،مدیریت بر آب‌های سطحی و نظافت نهرهای سطح شهر و رودخانه‌هایی که از داخل شهر عبور می‌کنند از دیگر وظایف این سازمان است که فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی تصریح کرد: در راستای تفکیک زباله‌ها در مقصد نیز با افتتاح کارخانه پردازش وتفکیک زباله‌ها درسال 1391، دوخط 250 تنی روزانه پردازش زباله و تفکیک آن را بر عهده دارد که در زمینه تولید کمپوست فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری قزوین از مردم خواست تا در زباله های تولید شده را در مبدأ تفکیک کرده و زمینه داشتن شهری سالم، پاک و محیط زیستی عاری از آلودگی را فراهم کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار