اجرای طرح آبرسانی فدک با اعتبار ۱۴۰ هزار میلیارد ریال، آب شرب مورد نیاز شهرستان‌های شمال شرق خوزستان را تامین خواهد کرد.
کد خبر: ۱۱۵۷۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹ 06 March 2024

تابناک خوزستان: هدف اصلی اجرای این طرح بزرگ آبرسانی، تامین کمی و کیفی آب شرب مورد نیاز هفت شهر ایذه، باغملک، قلعه‌تل، رامهرمز، هفتکل، صیدون، میداوود و ۶۸۹ روستا از سد کارون سه است.

با اجرای این طرح، آب آشامیدنی ۷۳۰ هزار نفر در استان خوزستان تامین خواهد شد همچنین وضعیت آبرسانی از نظر کمی و کیفی ارتقا خواهد یافت.

با عملیاتی شدن این طرح امکان تامین آب کشاورزی برای ۲۰ هزار هکتار اراضی آبی و توسعه باغات دیم در سطح ۴۰ هزار هکتار فراهم می‌شود.

با اجرای این طرح کمبودی از نظر تامین آب شرب به میزان ۶۲ میلیون مترمکعب در سال و تأمین آب کشاورزی به میزان ۹۸ میلیون مترمکعب در سال تا افق ۱۴۲۵ در مناطق مورد هدف وجود نخواهد داشت.

مدت زمان لازم برای اجرای این طرح ۳۶ ماه تخمین زده شده است.

مشخصات فنی سامانه انتقال آب

احداث تاسیسات برداشت آب و احداث تونل به طول ۹۰۰ متر، احداث ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۱۱/۱ متر مکعب در ثانیه، حفر تونل انتقال آب به طول ۴/۵ کیلومتر و به قطر ۴/۵ متر، احداث تصفیه خانه به

ظرفیت ۲۶۵هزار مترمکعب در ثانیه، احداث پل به طول ۱۲۰ متر و عرض ۱۲ متر، اجرای پست برق ۴۰ مگاواتی و هفت کیلومتر شبکه فشار قوی و اجرای خط انتقال فولادی با قطرهای یکهزار و ۵۰۰ و ۲هزار میلیمتر به

طول ۳۰ کیلومتر از مشخصات فنی سامانه انتقال آب حد فاصل کارون سه تا شهرستان ایذه است.

به گفته عباس صدریان فر مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان، انتقال آب به اراضی موجود در شهرهای شمال شرق خوزستان موجب رونق کشاورزی و کسب و کار، ایجاد عدالت اجتماعی و جلوگیری از مهاجرت در این مناطق است.

وی افزود: مناطق شمال شرقی استان خوزستان هرچند به واسطه قرار داشتن در کوهپایه‌های زاگرس دارای شرایط آب و هوایی ملایم‌تر و بارش بیشتر است ولی به علت مشکل تامین آب، توسعه کشاورزی در منطقه مناسب نبوده و کشاورزی به صورت دیم انجام می‌شود. با اجرای طرح فدک، آب شهرهای ایذه، باغلک، قلعه‌تل، میداوود، هفتکل، رامهرمز و صیدون تامین می‌شود.

مدیرعامل آب و برق خوزستان گفت: تامین آب کشاورزی شهرهای ایذه، باغملک و قلعه‌تل به مساحت ۱۶ هزار هکتار از طریق سامانه انتقال آب از سد کارون در تلفیق با تامین آب شرب انجام خواهد شد.

صدریان فر به تامین آب اراضی کشاورزی شهر تیغن و میداوود از طریق بند و خطوط اشاره و تصریح کرد: عملیات اجرایی این طرح حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: تامین آب اراضی کشاورزی رامهرمز به مساحت ۱۱هزار و ۹۲۸ هکتار از طریق سد انحرافی و آبگیر ثقلی تامین می‌شود که ساختمان سد، آبگیر، کانال انتقال و هفت هزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه اصلی آن تکمیل شده است.

صدریان فر در خصوص تامین آب اراضی کشاورزی شهرستان هفتکل نیز گفت: تامین آب این منطقه از طریق احداث بندهای آبخیزداری و دیگری در انتهای سامانه انتقال آب از سد جریانی مسجدسلیمان انجام می‌شود.

منبع/ایرنا

برچسب ها: آبرسانی ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار