مدیرکل ثبت احوال استان قم نرخ خام تولد در استان را ۱۴.۷ در هر هزار نفر جمعیت عنوان کرد و گفت: روزانه به طور میانگین ۵۰ نوزاد در قم متولد می شود.
کد خبر: ۱۱۵۳۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴ 05 February 2024

به گزارش تابناک قم، منوچهر تیموری روز دوشنبه در گفت ‌و گویی با اشاره به اینکه از سال ۹۵ تا کنون در کشور سرشماری انجام نشده است، افزود: جمعیت فعلی استان قم یک میلیون و ۴۳۰ هزار نفر است.

به گفته این مسئول نرخ خام ولادت در استان قم ۱۴.۷ در هر هزار نفر جمعیت است در حالی که این رقم در کشور ۱۲.۹ در هر هزار نفر جمعیت و جایگاه کشوری قم در این زمینه رتبه نهم است.

وی به فوت روزانه حدود ۱۸ نفر در قم اشاره و تصریح کرد: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه ۱۵ هزار و ۳۵۵ ولادت در استان قم رخ داده است که به نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته یک درصد رشد را نشان می دهد.

تیموری افزود: از فروردین تا پایان دی ماه سال ۱۴۰۱ نیز تعداد ۱۵ هزار و ۱۴۱واقعه ولادت در این استان ثبت شده بود که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ هفت درصد کاهش را نشان می‌ داد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر پسران متولد امسال در دیار کریمه اهل بیت همنام نخستین امام شیعیان هستند، گفت: این افراد دارای نام مبارک علی و القاب دیگر منتسب به این امام همام هستند که نام ۴۵۶ از آنان علی، ۳۰۸ نفر امیر علی و ۱۴۸ نفر محمدعلی است.

مدیرکل ثبت احوال استان قم بیان کرد: نام های فاطمه و زهرا در صدر نام های منتخب دختران در خانواده های قم قرار دارد.

پیشی گرفتن تولد نوزادان پسر از دختران در قم

این مسئول بیان کرد: از تعداد کل ولادت های امسال، ۵۱ درصد واقعه ولادت مربوط به پسران و ۴۹ درصد واقعه ولادت مربوط به دختران است.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد جمعیت استان قم بین ۳۰ تا ۶۴ است و باید تلاش کرد نرخ زاد و ولد افزایش پیدا کند تا در سال های آینده وارونگی جمعیت سالمند را در استان نداشته باشیم.

تیموری بیان کرد: بیش از ۹۵ درصد تغییر نام‌ها در استان از طریق ثبت‌احوال انجام می‌شود، مگر نام‌هایی که شرایط خاص دارد و از طریق کمیسیون تغییر نام سازمان ثبت‌احوال و یا از طریق مرجع قضایی صورت می‌گیرد.

وی افزود: در استان قم ۹۹ درصد ثبت وقایع حیاتی در مهلت قانونی انجام می‌شود که قانون‌گذار برای ولادت ۱۵ روز و برای وفات ۱۰ روز تعیین کرده‌است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار