رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: ادعای رویتِ گُرگ در محدوده برخی از مناطق مسکونی شهرِ اصفهان توسط نیروهای این اداره در حال پیگیری و پایش است.
کد خبر: ۱۱۵۱۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶ 24 January 2024

تصاویری از حضور گرگ در خیابان‌ها و معابر برخی از مناطق مسکونی جنوب کلانشهر اصفهان، چند روز اخیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

مریم امیدی افزود: چند تیم کارشناسی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان برای بررسی موضوع رویتِ گرگ در برخی از مناطق شهر اصفهان در چند روز اخیر فعال شده و در حال بررسی موضوع هستند.

وی با بیان اینکه این تیم‌ها تاکنون موردی را به عینه مشاهده نکرده اند، اظهار کرد: اگر موردی از حضور حیوانات وحشی مانند گرگ در سطح شهر مشاهده شود با همکاری شهرداری و آتش‌نشانی، زنده‌گیری و سپس در زیستگاه طبیعی و دور از مراکز جمعیتی رهاسازی می‌شود.

امیدی از مردم خواست تا در صورتیکه با حیوانات وحشی مانند گرگ و شُغال در معابر شهری مواجه شوند، از حیوان رویت شده دوری کنند، واکنش تهدیدآمیزی نسبت به حیوان نشان ندهند و موضوع را در اسرع وقت به اداره کل حفاظت محیط زیست گزارش کنند تا اقدامات لازم صورت پذیرد.

این مقام مسوول اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان ادامه داد: همچنین به مردم توصیه می‌شود که شب هنگام از تردد در مسیرهایی که به کوه و دشت نزدیک است، خودداری کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا حیوانات موجود در فیلم‌های منتشر شده گرگ هستند، توضیح داد: بطور قاطع نمی‌توان گفت که گرگ هستند اما شباهت زیادی به گرگ دارند هرچند می‌توانند «گُرگاس» هم باشند.

گُرگاس یا «سگ گرگ» حیوان دورگه‌ای ست که از جفت‌گیری سگ و گرگ پدید می‌آید.

امیدی تاکید کرد: نمی‌توان براحتی گُرگاس را از روی عکس یا فیلم تشخیص داد بلکه از نظر رفتارشناسی حیوان باید این موضوع بررسی شود.

وی تصریح کرد: حضور گُرگاس در مراکز جمعیتی بیشتر نگران کننده است زیرا این نوع حیوان بدلیل داشتن خصلت اهلی بودن سگ به مراکز جمعیتی نزدیک می شود اما از طرفی ویژگی‌های گرگ را نیز دارد.

وی همچنین با بیان اینکه فقط یک گونه گرگ در ایران زیست می‌کند اما دارای تنوع رنگ است، تصریح کرد: برخی مباحث مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی مانند رهاسازی گرگ‌ها در منطقه حفاظت شده « کلاه قاضی» بمنظور تکثیر آنها، بطور کامل رد می‌شود.

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی در ۳۶ کیلومتری منطقه جنوب شرقی اصفهان واقع است.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: ورود گونه‌های وحشی بویژه گرگ، شغال و روباه در مناطق شهری و روستایی دور از ذهن نیست هرچند در سال‌های دور بیشتر در اطراف مناطق روستایی تردد می‌کردند اما در چند سال اخیر در مراکز جمعیتی شهری هم مشاهده شده‌اند.

امیدی، یکی از دلایل اصلی این موضوع را دسترسی به منابع غذایی و طُعمه دانست و افزود: برخی از زیستگاه‌های طبیعی با خشکی مواجه شده‌اند به همین دلیل ممکن است منابع غذایی و طُعمه براحتی در اختیار گونه‌های حیوانی نباشد و آنها بناچار محل زیست خود را تغییر دهند و مهاجرت کنند.

وی با بیان اینکه این موضوع برای گونه‌های حیوانی علفخوار نیز اتفاق می‌افتد، ادامه داد: گونه‌های گوشتخوار وحشی همراه با طُعمه‌های خود جابه‌جا می‌شوند و در مسیر مهاجرت ممکن است گاهی در نواحی مسکونی نیز تردد داشته باشند و رویت شوند.

وی با تاکید بر اینکه حضور حیوانات وحشی در مراکز جمعیتی موقتی است، اظهار کرد: چند اقدام برای مواجهه با این موضوع ضروریست که یکی از آنها جلوگیری از انباشت زباله و پسماند غذایی در سطح شهر است.

امیدی توضیح داد: خصلت حیواناتی مانند گرگ این است که غذای خود را از طریق شکار کردن به دست بیاورند اما اگر در شرایط دشوار قرار گیرند، از محل‌های تجمیع زباله‌ها و پسماندها نیز بهره‌مند می‌شوند.

امیدی اضافه کرد: اگر افرادی در باغ یا حیاط منزل خود گونه‌های جانوری مانند مرغ یا پرنده اهلی نگهداری می‌کنند باید موارد ایمنی و حصارکشی را درباره احتمال ورود حیوانات وحشی رعایت کنند.

وی با بیان اینکه حیواناتی مانند گرگ و شغال بیشتر در هنگام شب رؤیت می‌شوند، تصریح کرد: لازم است در مناطق اطراف شهر که به کوه‌ها و زیستگاه‌های طبیعی نزدیک است کنترل و مراقبت بیشتری از حیث دایره تردد بویژه برای کودکان صورت گیرد.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش حفاظت محیط زیست استان اصفهان همچنین گفت: بطورکلی درباره حضور حیوانات در سطح شهر باید شهرداری ورود پیدا کند اما اگر موردی از حیوانات وحشی یا خاص مشاهده شد این اداره کل نیز اقدامات لازم را انجام می دهد.

وی خاطرنشان کرد: موضوع مدیریت سگ‌های بدون صاحب و گربه‌ها در حیطه اختیارات شهرداری‌هاست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار