معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: این مرکز از نظر تعداد مراجعه‌کنندگان در «پویش ملی سلامت» (غربالگری دیابت و فشار خون) رُتبه نخست را در بین ۶۴ دانشگاه علوم پزشکی کشور کسب کرد.
کد خبر: ۱۱۵۰۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵ 22 January 2024

حمید گله‌داری افزود: حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از افراد بالای ۱۸ سال در استان اصفهان در پویش ملی سلامت شرکت کردند.

وی ادامه داد: سه درصد از افراد شرکت‌کننده در این پویش به ابتلا به پُرفشاری خون و یک درصد به بیماری دیابت مشکوک بودند.

گله‌داری اظهار کرد: هشت درصد از جمعیت شرکت‌کننده در مرحله «پیش دیابت» هستند و اگر تغییری در سبک زندگی خود ایجاد نکنند احتمال ابتلای قطعی آنها به دیابت تا پنج سال آینده وجود دارد.

وی با بیان‌اینکه اهمیت اجرای این پویش در ارائه مُراقبت‌های بهداشتی به بیماران احتمالی شناسایی شده است، تاکید کرد: با اجرای این پویش می‌توانیم با هزینه کم، جلوی ابتلای بسیاری از مردم به دیابت و پُرفشاری خون و عوارض ناشی از آنها را بگیریم.

معاون بهداشتی مرکز بهداشت اصفهان همچنین در این نشست با اشاره به هفته «هوای پاک» گفت: لازم است با اتخاذ تمهیدات لازم جلوی افزایش بروز بیماری های ناشی از آلودگی هوا گرفته شود.

گله‌داری با اشاره به نظارت مرکز بهداشت اصفهان بر واحدهای صنعتی افزود: امسال از یک واحد صنعتی بزرگ اصفهان بدلیل آلایندگی و تاثیر مستقیم آن بر سلامت مردم شکایت کردیم که توسط مراجع قضایی در حال پیگیریست.

وی با بیان اینکه برای اجرای طرح‌های توسعه یا راه‌اندازی واحدهای صنعتی و تولیدی از مرکز بهداشت استعلام می‌شود، تصریح کرد: ما یکی از چند دستگاه اجرایی هستیم که در این زمینه از آنها استعلام می‌شود.

رییس مرکز بهداشت استان اصفهان تاکید کرد: اجرای هر طرح صنعتی از جمله تاسیس یا توسعه باید دارای «پیوست سلامت» باشد.

گله‌داری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در باره آمار مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا گفت: طبق آمار وزارت بهداشت حدود یکهزار و ۶۳۰ مرگ و میر مُنتسب به آلودگی هوا در سال گذشته در کلانشهر اصفهان ثبت شده است.

وی افزود: این آمار در سال ۱۳۹۹ حدود ۷۰۰ نفر و در سال ۱۴۰۰ حدود یکهزار و ۴۰۰ نفر بود و بررسی این اعداد گویای افزایش شمار آنهاست.

۲۶ دی تا دوم بهمن امسال بعنوان «هفته هوای پاک» نامگذاری شده است.

گله‌داری همچنین با اشاره به اهمیت «هفته بسیج ملی تغذیه» گفت: تغییر سبک زندگی بویژه در زمینه تغذیه باید در بین مردم اتفاق بیفتد و از طب ایرانی نیز در این کار در کنار مباحث بهداشتی بهره گرفته شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: این معاونت چند طرح پژوهشی در باره سرطان گوارش و سینه در نظر دارد که اجراشدن آنها مشروط به تامین اعتبار توسط وزارت بهداشت است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار