مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: طرح رایگان ایمن سازی دامهای سنگین علیه بیماری بروسلوز ( تب مالت) در استان آغاز شد.
کد خبر: ۱۱۴۷۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۰ 08 January 2024

به گزارش تابناک آذربایجان غربی،  سید امید خلیل زاده  افزود: طرح مایه‌کوبی دام سنگین علیه بیماری بروسلوز تا ۲۶ اسفند سال جاری در سطح دامداری های استان انجام می شود.

وی با بیان اینکه بیماری بروسلوز از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام است، اظهار کرد: در اجرای این طرح پیش بینی می شود بیش از ۲۶۰ هزار راس دام سنگین ( گاو و گوساله) علیه بیماری بروسلوز در سطح تمامی واحدهای اپیدمیولوژیک با مشارکت بخش غیر دولتی و نظارت بخش دولتی ایمن سازی شوند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: سالانه ۲ بار این اقدام برای دام سبک و سنگین با مشارکت ۹۸ اکیپ دامپزشکی اعم از بخش خصوصی و دولتی انجام می شود.

وی هدف از اجرای این طرح را ایجاد ایمنی در دامهای حساس استان جهت پیشگیری از رخداد بیماری بروسلوز و کاهش خسارت ها، تلفات و ضایعات دامی ناشی از بروز این بیماری بیان کرد و از دامداران استان خواست تا با اکیپ های واکسیناسیون همکاری های لازم را داشته باشند.

خلیل زاده افزود: بیماری بروسلوز از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام می باشد که از ۲ جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. که باعث ایجاد سقط جنین موجب ضررهای اقتصادی فراوان به جامعه شده و از سوی دیگر نیز اگر دام های مبتلا از گله حذف نشوند، باعث انتشار بیماری و کاهش تولید شیر می شود.

 این بیماری در جمعیت دامی به بیماری بروسلوز در جمعیت انسانی به بیماری تب مالت معروف است و علائم بیماری در دام ها شامل تب بالا، سقط جنین و جفت ماندگی و در مواردی کاهش شیر است و در انسان تب، درد مفاصل و خستگی است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار