متخصص مغز و اعصاب:
یک متخصص مغز و اعصاب اظهار داشت: براساس تجربیات و شواهد 90 درصد مصرف کنندگان قرص ترامادول دچار تشنج می شوند، اما آماری رسمی دراین زمینه نداریم.
کد خبر: ۱۱۴۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳ 19 October 2015
یک متخصص مغز و اعصاب اظهار داشت: براساس تجربیات و شواهد 90 درصد مصرف کنندگان قرص ترامادول دچار تشنج می شوند، اما آماری رسمی دراین زمینه نداریم.

دکتر لیلا افشار هزارخانی در گفتگو با تابناک کرمانشاه گفت: بیماری صرع مربوط به آسیب سلول های مغزی شده و بسته به اینکه کجای مغز درگیر شود علائم متفاوتی دارد.

وی افزود: تومورهای مغزی، اختلالات الکترولیتی ناشی از کمبود و ازدیاد کلسیم، سدیم و پتاسیم، سکته های مغزی و بیماری هایی مانند مننژیت از جمله عوامل بروز این بیماری بوده و مهمترین عاملی که قابل درمان نیز هست، افت قند خون می باشد.

این متخصص مغز و اعصاب درخصوص درمان بیماری صرع عنوان کرد: حدود 10 تا 20 درصد بیماران می توانند درمان قطعی داشته باشد، اما 60 تا 70 درصد نیز با دارو و حدود 10 درصد از طریق جراحی قابل درمان هستند.

دکتر افشار هزارخانی علت شیوع این بیماری در سنین جوانی را بدلیل افزایش تروما و ضربه های مغزی در این سن عنوان و تصریح کرد: درصد عمده ای از بیماری ژنتیکی صرع نیز در سنین بین 30 تا 40 سالگی بروز کرده، و از سوی دیگر گرایش جوانان به قرص ترامادول نیز دراین سن بیشتر است.

وی در رابطه با پوشش بیمه ای داروهای بیماران صرعی گفت: داروهای ایرانی بطور صددرصد از پوشش بیمه ای برخوردار هستند، اما داروهای خارجی اکثرا" پوشش بیمه ای ندارند.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: درصورتی که بیمار نسبت به داروی ایرانی مقاوم باشد از داروهای خارجی استفاده می شود، که در بیشتر موارد بیماری با داروهای ایرانی قابل کنترل بوده، و بطور میانگین در ماه بسته به شدت بیماری و نوع دارو از 30 تا 100 هزار تومان هزینه درمان هر بیمار است.

دکتر افشار هزارخانی خاطرنشان ساخت: روزانه حداقل 6 مورد مراجعه به بیمارستان فارابی داریم که از این بین حدودا 30 تا 40 درصد قابل درمان است اما حدود 50 تا 60 درصد نیازمند مصرف دارو هستند.

وی نحوه برخورد با بیمار صرعی را از جمله نکات مهم عنوان کرد و افزود: بدلیل قفل شدن دهان به هیج وجه نباید به زور دهان بیمار را باز کرد و یا برای جلوگیری از بسته شدن دهان وسیله ای داخل آن قرار داد.

وی تأکید کرد: درصورت مشاهده بیماری که دچار تشنج شده است، او را به پهلو خوابانده و سریعا" با اورژانس تماس بگیرند.

این متخصص مغز و اعصاب یادآور شد: این بیماری قابل پیشگیری نیست و رژیم غذایی خاصی ندارد اما می توان با مراقبت از فرزندان و جلوگیری از ضربه های مغزی در دوران کودکی و همچنین عدم استفاده از قرص ترامادول، امارها را کاهش داد.

دکتر افشار هزارخوانی چهار عامل مهم بیخوابی، هیجانات شدید، قطع ناگهانی داور و بدون دستور پزشک و همچنین گرسنگی را از عوامل مهم در تشدید این بیماری دانست.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار