مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: نخیلات خوزستان زمینه اشتغال ۲۳هزار نفر به صورت مستقیم و ۲۰ هزار نفر را به صورت غیرمستقیم فراهم کرده است.
کد خبر: ۱۱۴۶۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶ 03 January 2024

تابناک خوزستان: محمد حسنی نسب روز چهارشنبه در نشست کارگروه تخصصی خرما در سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گزارشی از وضعیت نخیلات استان ارائه کرد و افزود: سطح زیر کشت نخیلات در استان خوزستان ۴۲ هزار هکتار است که از این میزان ۳۶ هزار هکتار به نخیلات بارور اختصاص دارد.

وی افزود: خوزستان با تولید ۲۷۷ هزار تن خرما در سال گذشته، رتبه دوم کشور به خود اختصاص داده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در سال جاری ۳۰۲ هزار تن خرما از نخیلات استان برداشت شده که این میزان نسبت به سال گذشته هشت درصد رشد داشته است.

حسنی نسب اظهارکرد: ۹۰ درصد خرمای استان در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، کارون، شادگان و بهبهان تولید شده است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: از کل خرمای تولید شده ۱۸۰ هزارتن رقم استعمران، ۶۵ هزار تن رقم برحی و ۵۵ هزار تن سایر ارقام از جمله کبکاب، بریم، زاهدی، عویدی و دیری است.
وی گفت: ۷۰ هزار تن خارک و رطب برای عرضه مستقیم، ۱۰۰ هزار تن خرید خرمای استعمران توسط تشکل‌ها، ۴۰ هزار تن خرمای صنعتی و سنتی برای کارگاه‌ها و ۹۰ هزار تن خرما برای کارگاه‌های بسته‌بندی برای مصرف تازه‌خوری خریداری شده است.

وی به اجرای طرح مطالعاتی زنجیره‌ای راهبردی ارزش خرما در استان اشاره کرد و ادامه داد: این طرح در کنار زنجیره ارزش شیلات جزو زنجیره‌های منتخب و اولویت استان محسوب می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان گفت: در دسترس بودن نهاده‌ها، وضعیت مطلوب صنایع فرآوری و بسته‌بندی با تولید ۳۰۰ هزار تن و ظرفیت خالی ۲۴۰ هزار تن و تولید تجاری بیش از ۳۰ رقم خرما از جمله معیارهای انتخاب زنجیره‌های راهبردی در استان است.

حسنی نسب بیان کرد: وجود بازار صادراتی، شرایط اقلیمی آب و هوا بارندگی و دسترسی به آب و امکان ایجاد ارزش افزوده با فرآوری محصول و بسته‌بندی با دیدگاه صادراتی از دیگر معیارهای انتخاب این زنجیره برای استان است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به مسیرهای توسعه‌ای صنعت خرمای استان اشاره کرد و گفت: صنایع فراوری و تکمیلی زنجیره‌های خرمای صنعتی، توجه به ارقام پرمحصول و کسب بازارهای داخلی و توجه به ارقام با مزیت صادرات و کشف بازارهای جدید داخلی و خارجی از مسیرهای توسعه ای صنعت خرمای استان به شمار می‌رود.

وی ابراز امیدواری کرد: با انجام عملیات زیربنایی نخیلات و دستیابی به رشد تولید، استان خوزستان به جایگاه حقیقی خود در تولید صادرات دست یابد.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار