معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم از اتصال تمامی تقاطع‌های شهر به سامانه هوشمند و ورود ۴۴ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی قم خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۴۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳ 19 December 2023

به گزارش تابناک قم، رضا خانه‌زاد یزدی در نشست خبری روز ملی حمل‌ونقل و رانندگان که در سالن جلسات شهید مولوی شهرداری قم برگزار شد، اظهار کرد: روز حمل‌ونقل یادآور حماسه‌سازی رانندگان حمل‌ونقل در سال 62 و تلاش این جامعه خدوم برای کمک به جبهه‌های جنگ است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به هوشمندسازی تقاطع‌های چراغ‌دار، خاطرنشان کرد: در حال تدوین سیستم یکپارچه در تقاطع‌های چراغ‌دار هستیم که با یکدیگر در ارتباط باشند و تقاطع‌ها در برخورد با عبور از چراغ‌قرمز اعمال جریمه کنند که به این منظور قراردادی به ارزش 27 میلیارد تومان منعقد شده است.

خانه‌زاد یزدی با بیان اینکه سالن کنترل هوشمند ترافیک نیز شرایط مطلوبی ندارد، عنوان کرد: با پیگیری‌های انجام شده از سوی شهردار قم، سالن جدید در حال آماده‌سازی است.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع ITS چندین سال بوده که به‌روزرسانی نشده است، مطرح کرد: خوشبختانه سند جامع این طرح تدوین و قرارداد به‌روزرسانی آن منعقد شده است.

مطالعات کاهش سوانح رانندگی موتورسیکلت

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم در ادامه با اشاره به اینکه مطالعات کاهش سوانح رانندگی موتورسیکلت در دستور کار قرار دارد، مطرح کرد: همچنین مطالعات بازنگری خطوط تاکسی‌رانی و اتوبوس‌رانی نیز تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه نرخ کرایه‌های تاکسی و اتوبوس را از همین مطالعات استخراج خواهیم کرد گفت: این اقدام سبب می‌شود تا مباحث دقیق‌تر و فنی‌تر دنبال شود.

خانه‌زاد یزدی با اشاره به اینکه پنج پارکینگ شامل خیابان امام خمینی(ره)، چهل اختران، بنفشه، میدان ارتش و پیرامون شهرداری مرکز در حال ساخت داریم، خاطرنشان کرد: در حوزه مطالعات حمل‌ونقل به دنبال بررسی لکه‌های موجود در سطح شهر متناسب با نیازها هستیم.

وی با تأکید بر اینکه طرح جامع حمل‌ونقل در خردادماه مصوب شده است، تصریح کرد: تمام این اقدامات پیش‌بینی‌شده در قالب طرح جامع حمل‌ونقل است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با تأکید بر اینکه سامانه‌های ثبت تخلف در کاهش تصادفات مؤثر هستند، تصریح کرد: تلاش داریم سرعت‌ها را در شوارع اصلی و پرخطر کنترل کنیم.

خانه‌زاد یزدی با اشاره به اینکه 5 سامانه در بلوار غدیر فعال شده است، یادآور شد: این بلوار نخستین محور پرخطر قم بود و در ادامه نیز 4 سامانه در محور بلوار خداکرم راه‌اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه در مرحله بعدی نیز به دنبال راه‌اندازی 10 سامانه در پردیسان هستیم، ابراز کرد: جانمایی این سامانه‌ها انجام و تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

خانه‌زاد یزدی با اشاره به اینکه پیش‌ازاین شهر قم تنها 7 سامانه داشته است، اضافه کرد: در سال جاری نصب و راه‌اندازی 5 سامانه در بلوار غدیر، 4 سامانه در بلوار خداکرم و 10 سامانه در پردیسان در دستور کار قرار دارد که بدین ترتیب سامانه‌های ثبت تخلفات در سال جاری با رشد 3 برابری روبرو می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه این موضوع سبب کاهش 50 درصدی تصادفات در بلوار غدیر شده است، اظهار داشت: یکی دیگر از محورهای در حال نصب سامانه‌های کنترلی، خط BRT بلوار آیت‌الله بروجردی بوده که این بخش نیز به دوربین‌های کنترل ترافیک مجهز شد.

ورود ۴۴ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی قم

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم در ادامه با اشاره به اینکه خرید اتوبوس‌های جدید یکی از رویکردهای شهرداری است، یادآور شد: ۲۰ دستگاه جدید در حال خریداری و ۲۴ دستگاه نیز در حال بازسازی و نوسازی است.

وی با بیان اینکه اتوبوس‌های شهری به بیش از ۲۱۰ دستگاه رسیده است، ابراز کرد: افزایش تعداد ناوگان اتوبوس‌رانی همچنان در دستور کار شهرداری قم قرار دارد.

خانه‌زاد یزدی اقدامات در عرصه ایستگاه‌های اتوبوس را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: بیش از 800 ایستگاه اتوبوس در سطح شهر داریم که با دستور شهردار قم به دنبال مناسب‌سازی آن‌ها برای مردم، معلولین و جانبازان هستیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه برای روان‌سازی گره‌های ترافیکی برنامه‌هایی در دستور کار قرار دارد، ابراز کرد: در برخی از محورها گره‌های ترافیکی به دلیل اجرای پروژه‌های سایر دستگاه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه عمر ناوگان اتوبوس‌رانی قم با 3.5 سال پایین‌ترین نرخ در کشور است، اظهار داشت: سهم اتوبوس‌ها در سفرهای درون‌شهری نیز حدود 11 درصد است.

خانه‌زاد یزدی با بیان اینکه در طرح جامع حمل‌ونقل 35 تقاطع پیش‌بینی‌شده است، مطرح کرد: از این تعداد 22 مورد تکمیل‌شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار