گزارشی از خرید و فروش خودروهای تصادفی
امروز که مردم ایران تمایلی برای خرید خودرو صفر ایرانی ندارند و کمپین های مختلفی را برای عدم خرید خودرو صفر ایجاد کرده اند در مقابل عده ای سود جو و فرصت طلب هم هستند که از سادگی برخی سواستفاده کرده و به مقاصد خود می رسند.
کد خبر: ۱۱۴۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳ 19 October 2015
بازار لغزنده است؛ با احتیاط بخرید!خودرو تصادفی و دو تکه، پدیده زیر پوستی بازار خودرو
خودرو با بدنه دوتکه به خودروهایی گفته می‌شود که بعد از تصادف از سوی صاحب خودرو یا شخصی که دلال خرید این خودروهای تصادفی است به منظور فروش دوباره و کسب سود تعمیر می‌شود. در واقع یک نیمه از بدنه خودرو که به دلیل شدت ضربه هنگام تصادف از بین رفته هنگام تعمیر با استفاده از نیمه یک اتاق خودروی تصادفی دیگر یا اوراقی (که عمدتا دزدی هستند) تکمیل می‌شود. این کار ممکن است از سوی صاحب خودرو یا دلالانی که در این میان به دنبال کسب سود هستند، صورت بگیرد. 

کافی است در هنگام خرید خودرو دست دوم دقت نکنید و به کارشناسان اهل فن مراجعه نکنید آن وقت خواهید دید که چگونه یک خودروی دو تکه تصادفی نصیبتان خواهد شد.

البته ناگفته نماند استادان ماهر صافکار چنان صافکاری می کنند و خودرو های تصادفی را بزک دزک می کنند که انگار خودروی صفر از کارخانه خارج کرده ای، مهارتی که حتی کارشناسان هم در برخی از موارد به آن پی نمی برند.

خودروهایی که در ظاهر هیچ نشانی از تعمیر بر کالبدشان دیده نمی‌شود اما با خرید و فروش آن به تجارتی سودآور برای دلالان خودرو بدل شده‌اند، دلالانی که با خرید خودرهای فرسوده، تصادفی و چپی و مقداری هزینه آنها را دوباره بازیابی کرده و با استفاده از سادگی خریداران و عدم توجه کارشناسان تجارت خود را رونق داده اند.

رسوایی دلالان، سرگردانی خریداران

اما این پایان کار نیست، خریدار ساده بدون اطلاع از موارد فنی خودرو را خریداری کرده و جهت شماره گذاری به راهنمایی و رانندگی می برد.

به همین دلیل است که در بازار خریدوفروش ، خودروهایی با بدنه دو تکه به راحتی فروخته می‌شوند و روح خریدار هیچ‌گاه از دو تکه بودن آن خبر‌دار نمی‌شود تا روزی که ماشین را برای شماره‌گذاری و بررسی مشخصات فنی به اداره شماره‌گذاری پلیس راهور می‌برند.

آنجاست که خریدار با شنیدن خبر دو تکه بودن و بازسازی شدن خوردو خریداری شده شوکه می شود و سرگردان می ماند که چه کند؟

حالا باید از واحد شماره گذاری به راهنمایی و رانندگی استان معرفی شوید، آنها شما را به آگاهی می فرستند تا از دو تکه بودن خودرو و سرقتی بودن آن را بررسی کنند، مجددا شما به واحد آگاهی شماره گذاری راهنمایی و رانندگی می روید، تمام اجزای خودرو از صندلی گرفته تا زیوار شیشه و بلند گو باید باز شود، کاری که دو سه ساعت وقت شما را می گیرد.

حالا کارشناس عالی راهنمایی و رانندگی بعد از پاکساری بتونه ها و قیرها و رنگ های پوشاننده محل جوشکاری گزارش خود را مبنی بر مشاهده آثار بازسازی و جوشکاری می نویسد تا شما برای تایید مجددا به راهنمایی و رانندگی استان مراجعه نمایید.

کار هنوز تمام نشده است، کارشناسان اگر نتوانند نظر قطعی را قاطعانه اعلام کنند باز شما باید وقت بیشتری صرف این کار کنید و مدارک و خودرو را جهت تایید اصالت بدنه به شرکت سازنده ببرید تا نظر قزعی را دریافت کنید.

خیار عیب،  راهی برای جبران خسارت خریداران

البته در قانون ماده ای وجود دارد به عنوان خیار که اختیار فسخ معامله را در 11 مورد به خریدار می دهد که شما می تواند با استفاده از خیار عیب و تدلیس به شورای حل اختلاف مراجعه نموده و با درخواست کارشناسی خسارت خود را از فروشنده بخواهید.

با توجه به این امکان شما قبل از انجام مراحل بالا و حضور در کارشناسی و راهنمایی و رانندگی می تواند از طی مراحل فوق امتنان نموده و آن را به عهده فروشنده بگذارید.

هشدار به خریدارن خودروهای دست دوم

خریداران محترم قبل از پرداخت کامل مبلغ خودرو، آن را به کارشناسان رسمی دادگستری و شماره گذاری نشان دهید، با پرداخت 100 هزار تومان می توانید با خیال راحت از عیوب خودرو مطلع شوید و به موقع اقدام کنید.

ایراد در بدنه، تخلفی جدی در سیستم راهنمایی و رانندگی 

معیوب بودن خودرو شامل موارد مختلفی می‌شود اما یکی از بدترین عیب‌ها، وجود ایراد در بدنه خودرو است. بدنه یا اتاق خودرو، محل امن سرنشینان افراد است. اتاقی فلزی که سخت و محکم بودنش هنگام شدت ضربه؛ در عین حال سبک بودنش به علت سنگین نشدن وزن خودرو در بحث کیفیت و استاندارد محاسبه شده خودرو اهمیت ویژه‌ای دارد و علاوه بر این موضوع طراحی و فرم زیبایش به همراه شاخص کیفیت در بالا بودن قیمت خودرو نقش بسزایی دارد.

 بنابراین خودروهای تصادفی که بدنه‌شان بعد از تعمیر دو تکه می‌شود نه تنها از ایمنی و استاندارد لازم برخوردار نیستند بلکه تخلفی جدی در سیستم راهنمایی و رانندگی محسوب می‌شوند.

ایرادی که کارشناسان راهنمایی و رانندگی،پلیس آگاهی و شماره گذاری با دقت و تبحر بر آن نظارت دارند و خودروهای مشکوک را به نحو احسن کارشناسی می کنند و در کارشان ضابطه ها و قوانین را به رابطه ها ترجیح می دهند، چرا که حافظ جان و مال مردم هستند و برای حفظ آن تلاش می کنند.

مقصر کیست؟ چه کسی پاسخ می دهد؟

ایراد کجای کار است که چنین افرادی به این آسانی برای خود بازاری راه‌ انداخته‌اند و به راحتی به فعالیت می‌پردازند. ماشین‌های با بدنه دو تکه یا چند تکه که با یک صافکاری و رنگ ظاهرا سرپا شده است را به‌عنوان خودرویی سالم به خریدارانی می‌فروشند که به دلیل ارزان‌تر بودن خودروهای دست دوم به این بازار برای خرید روی آورده‌اند. 

یکی از مشکلات این است که شرکت‌های بیمه قطعات آسیب‌دیده و تعویضی خودروها را می‌فروشند این در حالی است که این قطعات جز تعمیر و استفاده در زمینه‌هایی از این دست کاربرد دیگری ندارند. از سوی دیگر راهنمایی و رانندگی نیز باید مراقبت بیشتری در ثبت خودروهای تصادفی داشته باشد تا از این طریق زمینه بروز مشکلات را کاهش دهند.

اما بنا به گفته برخی از فروشندگان خودروهای دست دوم چنین کاری به‌صورت عمده توسط افرادی صورت می‌گیرد که شغل‌شان خرید و فروش خودروهای تصادفی و تعمیر آنها به منظور فروش است.
 دلالانی که خودروهای تصادفی و معمولا چپی را با قیمت نازل خریداری می‌کنند و با تعمیر سطح بدنه و پوشاندن لباسی نو با رنگی تازه سعی در فروش آن دارند.

سری سوم هم صافکاران ماهری هستند که نظارت کم اتحادیه و ناضرین نهایت سواستفاده را نموده و اقدام به صافکاری خودروهای تصادفی می کنند.

این موضوع می طلبد تا بعد از مشخص شدن دو تکه بودن خودرو فروشنده و صافکار متخلف تحت پی گرد قانونی قرار بگیرند تا دیگر افراد سودجو اجازه کلاهبرداری و بازی با جان و مال مردم را در دستور کار خود قرار ندهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار