مدیرکل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این ادعا که گفته می‌شود آلودگی هوای کشور حاصلِ مازوت سوزی است، به مثابه «آدرس دادن غلط به مردم» است و آلودگی امروز هوا ربطی به این مساله ندارد.
کد خبر: ۱۱۴۳۶۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱ 13 December 2023

میثم سعیدی افزود: دادن آدرس غلط به مثابه شرایطی است که مردم را به بی‌راهه می‌بریم و کارِ اصلی خود را انجام نمی‌دهیم.

وی تصریح کرد: امروز موضوع مهم این است که آلودگی هوا ربطی به مازوت ندارد و نکته مغفول این است که کارهایی که باید انجام می‌شده، انجام نشده است.

وی ادامه داد: سووالاتی که باید از شهرداری پرسید این است که اکنون چه تعداد اتوبوس در اختیار دارید، چرا اتوبوس برقی ندارید، هزینه این اقدامات باید از بودجه یک درصد فروش صنایع آلاینده تامین و در جای مناسب آن هزینه شود و درواقع درآمدِ یک درصدِ صنایع آلاینده برای همین منظور و به مثابه جریمه‌ای ست که از سوی محیط زیست تامین شده و باید برای پیشگیری از آلودگی بیشتر هوا هزینه شود.

سعیدی افزود: این موضوع باید از نماینده‌ها و شورای شهر پیگری شود که یک درصد درآمد حاصل فروش محصولات صنایع آلاینده که باید صرف محیط زیست شود، چه می شود زیرا این جریمه به حساب شهرداری ریخته می‌شود اما، شهرداری با این بودجه چه می‌کند، معلوم نیست!

وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا در باره میزان نظارت محیط زیست بر نحوه خرج درآمد حاصل از جریمه صنایع آلاینده توسط شهرداری‌ها گفت: ناظر اصلی محیط زیست است که شهرداری چگونه این درآمد را خرج کرده است اما سازوکاری برای این نظارت وجود ندارد.

مدیرکل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: آمار نشان می‌دهد در اصفهان تا امروز مازوت سوزی نداشته‌ایم گرچه شاید از فردا این اتفاق بدلیل ناترازی گاز بیفتد و خود به خود مجبور شویم برای روشن ماندن برقِ مصرف‌کنندگان خود، مازوت سوزی هم داشته باشیم.

وی افزود: البته اگر مردم میزانِ مصرفِ برق خود را کنترل کنند مازوت سوزی هم نخواهیم داشت چرا که ظرفیت‌ها مشخص است اما باید گفت مازوت سوزی آدرس غلطی است که داده می شود تا تصمیمات اشتباه بگیرند و نمونه بارز آن بحث خودروهای فرسوده در دایره حمل و نقل کشور است.

سعیدی افزود: اگر سالی یک میلیون دستگاه خودرو تولید می‌شود در ازای آن باید ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده هم از گردونه حمل و نقل خارج شود اما این اتفاق نمی‌افتد به همین دلیل پیشنهاد ما این بود که یک و نیم درصد بودجه هر خودرو به صندوق محیط زیست ریخته شود اما گفتند این بودجه باید به صندوق وزارت صمت ریخته شود که تاکنون هم چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی گفت: بودجه سازمان حفاظت محیط زیست خیلی کوچک بسته شده است و همین دیروز در شورایعالی محیط زیست حدود ۴۵۰ هکتار به اراضی حفاظت شده این سازمان افزوده شد و این در حالیست که بودجه کنونی محیط زیست با هشت هزار کمبود محیط‌بانش، نیز بسیار ناچیز است.

مدیرکل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همه چیز بستگی به بودجه دارد. پول هست و هزینه هم می‌شود مُنتها چون محیط زیست از دایره تصمیم گیری‌ها خارج است بودجه‌ها به محیط زیست نمی‌رسد و این، کار را برای این سازمان سخت کرده است.

وی گفت: یکی از مواردی که باعث شده قانون هوای پاک اجرا نشود این است که دایره این قانون وسیع است اما بودجه آن کافی نیست ولی جاهایی هم مثل محلِ درآمد حاصل از درصد فروش صنایع آلاینده که جرایم اینگونه صنایع هستند، وجود دارد اما این درآمدها در جای مناسب هزینه نمی‌شود و بعنوان مثال جزو درآمد پایدار شهرداری‌ها به حساب می‌آید.

سعیدی خاطرنشان کرد: برجسته‌سازی دشمن این است که جمهوری اسلامی محیط زیست را نابود می‌کند در حالی که چنین نیست و این دروغ است زیرا ریشه این ماجرا جای دیگر است؛ باید گفت مدیران ما خوب هستند اما بعضاً تصمیم اشتباه می‌گیرند و این اشتباهات هم باعث می‌شود تا آلودگی هوا کنترل نشود.

مدیرکل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بودجه صنایع آلاینده یک درصد از فروش محصولات است که بعنوان جریمه به شهرداری‌ها داده می‌شود. اما شهرداری‌ها هم این ارقام را جزو درآمد پایدار خود می دانند و با آن حقوق می دهند یا خیابان می‌سازند و وقتی هوای شهرها آلوده می‌شود، می‌گویند مازوت سوزی رُخ داده است.

سعیدی گفت: راه حل کلاف سردرگم آلودگی هوای شهرها این است که بودجه‌ها شفاف باشد، مسوول آن مشخص باشد و قانون هوای پاک بدرستی رعایت شود و بطورکل این مُطالبات را نباید از مُجری مطالبه کرد بلکه باید از نویسنده قانون داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار