مدیر پایگاه میراث فرهنگی ابیانه گفت:بافت تاریخی ابیانه و ویژگی های فرهنگی و آداب و رسوم مردم این روستا در صورت تایید کارشناسان یونسکو ثبت جهانی خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۴۳۶۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴ 13 December 2023

مجید نوری افزود:سال ۱۳۸۶ کارشناسان یونسکو برای ثبت جهانی بافت تاریخی ابیانه منطقه را ارزیابی کردند اما به دلیل برخی تداخلات در آن زمان این مهم محقق نشد.

وی اظهار کرد:بافت تاریخی ابیانه سال ۱۳۵۴ ثبت ملی شد،گویش مردم این منطقه پهلوی و مربوط به دوران ساسانی است،پوشش زنان این روستا مربوط به دوره صفویه بوده و لباس مردان شبیه لباس بختیاری هاست.

وی اضافه کرد:بافت تاریخی روستای ابیانه پنج هکتار مساحت داشته و دارای ۳۵۰ خانه تاریخی است،خانه های این روستا مربوط به دوره های ساسانی،سلجوقی،صفوی،قاجار و پهلوی است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ابیانه بیان کرد:سه قلعه و ۱۴ مسجد تاریخی،محله های تاریخی پل،هرده،یوسمون،زیارتگاه و پنجه علی در بافت تاریخی ابیانه قرار دارد.

نوری گفت:اگر بخواهیم بافت تاریخی روستای ابیانه ثبت جهانی شود باید برخی ساخت و سازهایی که طی سال های اخیر در داخل بافت تاریخی انجام شده به شکل اولیه برگردد.

وی اظهار کرد: اصالت بافت تاریخی ابیانه به در و پنجره چوبی و ساختمان هایی با نمای کاهگل است در حال حاضر تعدادی از خانه ها در و پنجره های قدیمی را با در و پنجره فلزی تعویض کرده اند و باید این نماها به شکل قدیم برگردد تا مورد تایید کارشناسان یونسکو قرار گیرد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ابیانه بیان کرد:آداب و رسوم و مراسمات مذهبی مردم ابیانه خاص بوده و بازی های محلی ازجمله بازی چوگان خاص این منطقه است.

نوری گفت: در روز تاسوعای حسینی(ع) برنامه جغجغه زنی و نخل برداری انجام می شود و مراسم طلوعیه در روز عاشورا برگزار می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار