مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان این که قم یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است گفت: از ابتدای امسال تاکنون، هوای قم در ۵۰ روز آلوده بوده است.
کد خبر: ۱۱۴۳۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۲ 14 December 2023

به گزارش تابناک قم، محمد حسین بازگیر روز پنجشنبه در گفت و گویی افزود: بعضی از روزها، آلودگی هوا برای گروه های حساس، بعضی روزها برای همه گروه ها و در برخی موارد نیز آلودگی در شرایط خطرناک و اضطرار بوده است.

وی اضافه کرد: به طور میانگین و در طول سه سال گذشته، هوای قم طی یکسال، حدود ۷۰ روز آلوده است که این آلودگی در نیمه اول بیشتر با گرد و غبار و در نیمه دوم با آلودگی هوا ناشی از گازهای حاصل احتراق سوخت خودروها، نیروگاه ها، واحدهای تولیدی، آتش سوزی و پسماندسوزی است.

به گفته وی، هفت ایستگاه سنجش آلودی هوا در نقاط مختف استان قم، وضعیت هوای قم را به صورت آنلاین پایش می کنند.

وی اضافه کرد: ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان قم مستعد برخاستن گرد و خاک و ۱۰۵ هزار هکتار آن کانون فعال تولید گرد و خاک است که در این میان ۳۰ هزار هکتار آن شرایط ویژه‌تری دارد و با کوچکترین وزش باد شاهد برخاستن گرد و خاک از این مناطق به آسمان استان هستیم.

بازگیر در ادامه به مساله پسماندسوزی اشاره کرد و گفت: متاسفانه پسماندسوزی در برخی از نقاط مختلف قم وجود دارد که بخشی از ریشه های این کار، فرهنگی و شناختی و بخشی دیگر سوء استفاده از مسائل اقتصادی است.

وی ادامه داد: پسماندسوزی بیشتر در مناطق حاشیه ای شهر انجام می شود و این کار توسط کسانی صورت می گیرد که فعالیت های آنها هیچ قاعده و اصولی ندارد.

بازگیر گفت: طرحی ویژه برای شناسایی و برخورد با عوامل تخلیه غیرمجاز پسماند و پسماند سوزی، در کارگروه مدیریت پسماند مصوب شد.

وی افزود: در این طرح با همکاری مرجع قضایی و نیروی انتظامی و دستگاه هایی همچون شهرداری، بخشداری، فرمانداری، راه و شهرسازی و سایر دستگاه ها با عوامل تخلیه غیرمجاز پسماند و پسماندسوزی برخورد خواهد شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار