کد خبر: ۱۱۴۳۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۸ 12 December 2023

به گزارش تابناک مازندران ، از ابتدای اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و پُرفشاری خون تا کنون در مازندران حدود ۶۵۰ هزار نفر از افراد بالای ۱۸ سال زیر پوشش این دانشگاه در این پویش شرکت کردند که نزدیک به چهار درصد از آن‌ها نشانه‌هایی از ابتلا به پُرفشاری خون یا دیابت داشتند.

بر اساس گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دکتر رضا صفری عربی سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام مطلب فوق، اظهار کرد: تا کنون نزدیک به ۳۰ درصد افراد مشمول غربالگری که زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران قرار دارند در این طرح ملی شرکت کردند که نزدیک به ۲۵ هزار نفر از آن‌ها مشکوک به پرفشاری خون یا دیابت هستند.
وی افزود: بنا به تحقیقات علمی نیمی از بیماران مبتلا به پرفشاری خون از ابتلای خود به این بیماری آگاه نیستند و فقط نیمی از افرادی که اطلاع دارند دارو استفاده می‌کنند. از میان افرادی که دارو استفاده می‌کنند هم ۵۰ درصد فشار خون کنترل شده دارند.
سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که همه افراد بالای ۱۸ سال استان تا ۱۵ دی با مراجعه به مراکز درمانی در نظر گرفته شده برای اجرای این پویش، به سلامت خود و شناسایی موارد جدید مبتلایان به دیابت و پرفشاری خون کمک کنند.
دکتر صفری عربی تصریح کرد: دقت و صحت ارائه داده‌ها برای شناسایی زودهنگام بیماری‌های دیابت و فشار خون بالا در پیشگیری و کنترل عوارض غیر قابل برگشت در این بیماران از اهمیت زیادی برخوردار است.

پویش ملی سلامت با اجرای غربالگری دیابت و پُرفشاری خون از ۲۰ آبان در سراسر کشور آغاز شده و تا ۱۵ دی ادامه دارد.
در این طرح شهروندان می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های پزشک خانواده و خانه‌های بهداشت از خدمات رایگان غربالگری فشار خون و قند خون بهرمند شوند.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار