مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: با پیگیری های صورت گرفته واردات میگوی مولد از هاوایی آمریکا برای رفع بیماری مزارع میگوی بوشهر که عمدتا ژنتیکی است، توسط هشت کارگاه انجام می شود.
کد خبر: ۱۱۴۰۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۸ 26 November 2023

به گزارش تابناک بوشهر، عقیل امینی مدیر کل شیلات استان بوشهر ظهر امروز در نشست با خبرنگاران با موضوع برگزاری نمایشگاه شیلات با تأکید بر بیانات رهبر معظم انقلاب در موضوع اقتصاد دریا محور و بیان اینکه بوشهر از استان‌های پیشرو در این زمینه است، اظهار داشت: علی‌رغم وجود بیماری در قفس‌ها، تولید متوقف نشده به طوری که سال گذشته ۳۸ هزار تن میگوی پرورشی در استان تولید شده است و در حال حاضر از ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار زمین زیر کشت، بیش از ۲۱ هزار تن میگو برداشت شده است.

وی با اشاره به اینکه استان بوشهر قطب تولید لارو میگو در کشور است، بیان کرد: تاکنون بیش از سه میلیارد لارو میگو در استان تولید شده که علاوه بر تأمین مزارع پرورش میگوی استان به استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گلستان و خوزستان ارسال شده است.

این مقام مسؤول با اشاره به اتفاق خوب بیمه محصول در صنعت آبزی‌پروری، گفت: سال گذشته چهار درصد بیمه پرداخت می‌شد، اما امسال با بیش از ۶۵ درصد، بخشی از خسارات وارده به آبزی‌پروران پرداخت شده که با تأمین اعتبار مابقی نیز پرداخت خواهد شد.

امینی با بیان اینکه برای پرورش ماهی در قفس، ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن ظرفیت اسمی برای استان تعریف شده و در حال حاضر سه هزار تن ماهی در قفس تولید شده است، ابراز کرد: یکی از مجموعه‌های بسیار بزرگی که در صنعت پرورش ماهی در قفس در استان بوشهر سرمایه‌گذاری شده، مجموعه اوقاف با مجوز پنج هزار تنی است که انتظار می‌رود این مقدار تا پایان سال آینده تکمیل شود.

مدیرکل شیلات استان بوشهر با اشاره به اینکه یکی از معضلات پرورش ماهی در قفس در استان، کمبود بچه ماهی است، عنوان کرد: برای تکثیر نرسری بچه ماهی در استان تنها یک شرکت با ظرفیت یک هزار تن فعال است که این مورد از نیاز‌های استان بوده و از سال گذشته آغاز شده است، امیدواریم با مرتفع شدن مشکلات بچه ماهی، صنعت ماهی نیز در استان جایگاه واقعی خود را همانند میگو به دست آورد.

وی با بیان اینکه ۱۰ میلیون بچه ماهی قرار است در سال جاری تولید شود، گفت: امسال یک میلیون و ۲۰۰ قطعه بچه ماهی به قطر صادر شده و نیاز استان برای تولید بچه ماهی ۳۰ میلیون قطعه است.

امینی با اشاره به عدم امکان واردات میگوی مولد از هاوایی آمریکا در چندین سال گذشته، افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته امسال قرار است هشت کارگاه، میگو مولد از هاوایی وارد کنند تا از این طریق موضوع بیماری‌ها که عمدتاً به مسائل ژنتیکی برمی‌گردد، حل شود.

مدیرکل شیلات استان با بیان اینکه سال گذشته ۱۸ تن جلبک در استان تولید شده است، گفت: ظرفیت پیش‌بینی شده برای امسال ۴۰ تن بوده و در بخش روستایی در روستای دهرود، افتتاح یک مجموعه تولیدی جلبک باعث اشتغال‌زایی افراد در روستا شده است.

وی از پرورش و تکثیر صدف خوراکی و مروارید‌ساز در استان خبر داد و گفت: زمینی به مساحت ۲۰۰ مترمربع به دستور استاندار در اختیار این مجموعه برای صادرات و توسعه اقتصاد دریا محور قرار داده شده است، همچنین قرار است با همکاری دانشگاه خلیج فارس، فارغ التحصیلان این صنعت به سمت تولید ماهی‌های زینتی در استان هدایت شوند.
مدیرکل شیلات استان بوشهر با بیان اینکه استان در صید و صیادی مقام چهارم کشوری را دارد، گفت: بیش از سه سال بود که کشتی‌های صید صنعتی به دلایل برخی مسائل زیست محیطی متوقف شده بود که با همراهی نماینده‌های استان، صید صنعتی با رعایت دستورالعمل صید ترال که از کارگروه ویژه مرز برای استان‌های ساحلی تعریف شده و رعایت هفت لایه نظارتی آغاز به کار کرده و در ۵۵ روز اول ۴۰۰ تن تولید صورت گرفته است.

امینی با بیان اینکه در بازسازی ذخایر و زیستگاه‌های مصنوعی در استان ظرفیت‌های خوبی وجود دارد، گفت: در دهه ۸۰ در بندر دیر، بندرگاه و گناوه زیستگاه‌های مصنوعی استقرار پیدا کرده و اوایل سال جاری نیز با مطالعاتی که در بندر کنگان انجام شده، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از سازمان شیلات ایران برای ایجاد یک زیستگاه مصنوعی به استان اعلام شد که قرار است این زیستگاه در این بندر احداث شود.

وی گفت: در گذشته حدود ۵۰ درصد از غذای آبزیان خارج استان وارد می‌شد، اما اکنون ۶ شرکت تولید غذای آبزیان در استان داریم که اگر مواد اولیه آن‌ها تهیه شود نیازی به خارج از استان وجود ندارد و این زنجیره در استان تکمیل می‌شود.

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار