مدیرعامل سازمان فضای سبز و بوستان‌های شهر تهران با بیان این مطلب می‌گوید: «در این دوره مدیریت شهری حدود یک‌میلیون و ۱۲۶هزار و ۳۵۸مترمربع فضای سبز در مناطق کم‌برخوردار تملک شده که این کار با هزینه بیش از هزار میلیارد تومان صورت گرفته است.
کد خبر: ۱۱۴۰۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷ 26 November 2023

به گزارش تابناک تهران، منتقدان دوره ششم مدیریت شهری، فضای سبز تهران را تبدیل به پیکان کرده و مدام به سمت شهرداری تهران نشانه می‌روند. اخیرا هم موضوع کسب درآمد از جرایم قطع درختان را مطرح کرده‌اند و عنوان می‌شود: «شهرداری تهران در این دوره بیش از یک‌هزار میلیارد تومان درآمد پایدار از محل جرایم قطع اشجار کسب کرده است.» براساس قانون حفظ و گسترش فضای سبز، این ادعا صحت ندارد و شهرداری براساس مصوبه شورای شهر تهران نمی‌تواند از جرایم قطع اشجار درآمد پایدار کسب و آن را در موضوعات دیگری هزینه کند؛ چراکه جرایم قطع اشجار براساس تشخیص کمیسیون ماده ۷باید صرف توسعه و حفظ فضای سبز شود. علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری با رد هجمه‌های وارده و کسب درآمد پایدار از محل جرایم قطع اشجار، توضیحاتی داده که بیانگر اصل ماجراست.

افزایش وصول جرایم قطع درختان

وصول عوارض قطع درختان در این دوره (۱۴۰۰تا شهریور ۱۴۰۲) حدود هزار و ۱۳۴میلیارد تومان است. اعداد و ارقام رشد ۹۵درصدی را نشان می‌دهد؛ درحالی‌که دوره پنجم تنها شاهد رشد ۲۰درصدی بودیم. این گفته‌های منتقدانی است که همچنان درخت و فضای سبز بهانه‌شان برای حمله به مدیریت شهری دوره ششم است؛ البته در این میان محل هزینه عوارض را هم نقد کرده و مدعی هستند که شهرداری تهران درصدد کسب درآمد پایدار از عوارض قطع اشجار است و تاکنون (با گذشت حدود ۲سال) هنوز اقدامی در راستای توسعه فضای سبز تهران از سوی مدیریت شهری صورت نگرفته و اظهارنظرها مصداق‌های واقعی ندارند. امامدیرعامل سازمان فضای سبز و بوستان‌های شهر تهران با رد این اظهارنظرها به صراحت می‌گوید: «این موارد دروغ‌پردازی است؛ چراکه شهرداری تهران در این دوره برنامه‌ای جز حفظ و توسعه و گسترش فضای سبز پایتخت و تامین و افزایش سرانه فضای سبز در مناطق کم‌برخوردار ندارد.»

توجه ویژه به۶منطقه تهران

میزان عوارض حاصل از خشک یا قطع درختان و محل واریز این جرایم، توسط شورای شهر تهران تعیین شده است و شهرداری تهران خلاف مصوبه شورای شهر عمل نکرده و نمی‌کند. علی‌محمد مختاری با بیان این مطلب تأکید می‌کند: «در تهران ۱۶منطقه دارای سرانه فضای سبز استاندارد (۱۵تا ۱۶مترمربع به ازای هر نفر) و در برخی از موارد بیش از میزان استاندارد است، اما در ۶منطقه کم‌برخوردار (۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲و۱۷) سرانه فضای سبز کمتر از ۱۰مترمربع است؛ به همین دلیل شهرداری تهران تامین سرانه فضای سبز در این مناطق را با اولویت پیگیری می‌کند و از این‌رو جرایم قطع درختان با هدف تامین سرانه فضای سبز در ۶منطقه کم‌برخوردار هزینه می‌شود.» به‌گفته این مقام مسئول، تاکنون حدود ۸۷باغ و زمین مشجر و... با هدف احیای فضای سبز و تبدیل به بوستان عمومی، تملک شده است.

تأمین سرانه‌ها با دستور شهردار

براساس دستور علیرضا زاکانی، شهردار تهران موضوع تامین و افزایش سرانه فضای سبز در مناطق کم‌برخوردار باید سالانه پیگیری شود. مدیرعامل سازمان فضای سبز و بوستان‌های شهر تهران با بیان این مطلب می‌گوید: «در این دوره مدیریت شهری حدود یک‌میلیون و ۱۲۶هزار و ۳۵۸مترمربع فضای سبز در مناطق کم‌برخوردار تملک شده که این کار با هزینه بیش از هزار میلیارد تومان صورت گرفته است؛ به‌عنوان مثال می‌توان به باغ نظر در منطقه ۱۰و بوستان باغ سبزی در منطقه ۱۷و... اشاره کرد؛ بنابراین این اعداد و ارقام و اقدامات نشان می‌دهد که مدیریت شهری و به‌ویژه شهردار تهران اهتمام ویژه‌ای برای توسعه فضای سبز پایتخت دارد و اظهارنظر منتقدان دروغی بیش نیست.»

برخورد با متخلفان در چارچوب قانون

هیچ شهروند و ارگانی اجازه قطع درختان را ندارد و درصورت بروز تخلف در این حوزه در چارچوب قانون با متخلفان برخورد می‌شود. مختاری این مطلب را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «در خیابان ولیعصر شاهد قطع چند اصله درخت با بن بالا بودیم که مدیریت شهری به موضوع ورود کرد و با پیگیری از سوی مراجع قضایی با متخلفان برخورد و جریمه برایشان تعیین شد.» تصمیم‌گیری درخصوص جابه‌جایی یا قطع درختان خشکیده و آسیب‌دیده در کمیسیون ماده ۷صورت می‌گیرد.

منبع/همشهری آنلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار