وزیر فرهنگ ترکمنستان گفت: روابط ایران و ترکمنستان علاوه بر همسایگی، ریشه در تاریخ و قرون گذشته دارد و راه‌اندازی روزها و برنامه‌های فرهنگی گامی مؤثر در جهت افزایش روابط خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۳۹۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۷ 23 November 2023

آتا گلدی شاهمرادوف در آیین آغاز «هفته فرهنگی ترکمنستان در اصفهان» در تالار سعدی این شهر گفت: روابط دوستانه ایران و ترکمنستان و برگزاری روزهای فرهنگی، با تلاش‌های روسای جمهور ۲ کشور در راستای توسعه روابط فرهنگی دوجانبه ارائه شده است.

وی ادامه داد: بین دولت‌های دوست ایران و ترکمنستان روابط دوستانه‌ای در راستای فرهنگ، تمدن، انرژی و سیاست وجود دارد که از گذشته ادامه داشته و امیدواریم ادامه‌دار باشد.

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی روزها و برنامه‌های فرهنگی گامی مؤثر در جهت ارتقا روابط خواهد بود، در گذشته روزهای فرهنگی ترکمنستان در ایران برگزار شده است و این بار این رویداد در شهر زیبای اصفهان که دارای بناهای تاریخی زیادی است برگزار می‌شود.

وزیر فرهنگ ترکمنستان اظهارداشت: هنرمندان ۲ کشور در برنامه‌های فرهنگی به اجرا می‌پردازند و در «روزهای فرهنگی ترکمنستان در اصفهان» برنامه‌های متنوعی از جمله نمایشگاه صنایع دستی، کُنسرت‌های موسیقی و شب شعر برنامه‌ریزی شده است.

محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه آیین افتتاح هفته فرهنگی ترکمنستان در اصفهان در گفت و گو با ایرنا افزود: در حوزه فرهنگی با توجه به علاقه و گرایش ترکمنستان به برگزاری هفته فرهنگی در اصفهان زمینه این کار فراهم شد و اکنون در حال برگزاری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هم افزایی هنرمندان اصفهان و ترکمنستان همچنین پاسداشت مفاخر فرهنگی مشترک دو منطقه و جمع بندی و ارائه کتب و مقالات دانشمندان آنها از مهمترین نتایج این اقدام فرهنگی است.

اسماعیلی افزود: ترکمنستان با برخورداری از مرزهای گسترده با کشور ایران و دارا بودن شهرهای خاص که اشتراکات ویژه با فرهنگ و دین ایرانی ها دارد بسیار حائز اهمیت است.

وی تعمیق عواطف مردم و هنرمندان بین دو کشور را از دیگر نتایج برگزاری هفته فرهنگی ترکمنستان در اصفهان بیان کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد تاکید کرد: هم افزایی فرهنگی با کشورهای دوست و همسایه از سیاست هایی است که با اولویت در دولت سیزدهم دنبال می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار