ارابه‌های مرگ یا همان «شوتی‌ها» اکنون یکی از علل اصلی دلهره‌ها و اضطراب‌ها در محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی به‌حساب می‌آیند چرا که مدتی‌ست جولان بی‌امان سوخت کش‌ها، جاده‌های این استان مرزی را برای رانندگان و خودروها ناامن کرده‌اند.
کد خبر: ۱۱۳۹۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴ 23 November 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی؛ این خودرو‌های متخلف نه‌تن‌ها جان و مال خویش را با سرعت بالایی که دارند به آتش می‌کشند بلکه شعله‌های ناشی از این زبانه‌های آتشی که به پا می‌کنند دامن دیگر کاربران جاده‌ای در خراسان جنوبی را نیز می‌گیرد.

آخرین آتش مرگباری هم که شوتی‌ها در خراسان جنوبی به پا کردند ٢٩ آبان بود که به مرگ دو دانش‌آموز سربیشه‌ای در اثر برخورد با سوخت کش‌ها در محور نهبندان - سربیشه بر می‌گشت.

حجت‌الاسلام علی نسایی زهان، دادستان عمومی و انقلاب بیرجند ٢٩ آبان در جمع خبرنگاران با اشاره به تصادف دلخراش روز گذشته در محور سربیشه به نهبندان ضمن تسلیت به بازماندگان این حادثه اظهار کرد: علت تصادفات عدم اجرای قانون است.

وی با تاکید بر اینکه هر کجا به قانون عمل نکنیم شاهد چنین حوادث تلخی خواهیم بود، بیان کرد: خراسان جنوبی یک استان مرزی است و از این به جهت مسیر انتقال بخشی از سوخت قاچاق به افغانستان و پاکستان است.

پلاک مخدوش شوتی‌ها و راننده‌های بدون گواهینامه

نسایی زهان با بیان اینکه سوخت کش‌ها و شوتی‌ها قوانین راهنمایی و رانندگی را مراعات نکرده و بیشتر آنان پلاک‌ها را مخدوش دارند، گفت: رانندگان برخی از شوتی‌ها حتی گواهینامه ندارند و از جاده‌های فرعی حرکت کرده و تصادفات دل خراشی را به بار می‌آورند.

وی ادامه داد: در تعزیرات حکومتی که به پرونده‌های قاچاق رسیدگی می‌شود بیشتر مجازات قانونی را برای این قبیل افراد در نظر گرفته می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند با تاکید بر اینکه با جریمه نقدی سوخت کش‌ها دست از فعالیت غیرقانونی خود بر نمی‌دارند، اظهار کرد: در این راستا در شورای تامین استان مصوب شد که علاوه بر جریمه نقدی وسایل نقلیه این قاچاق چیان سوخت و شوتی‌ها تا شش ماه توقیف شود.

نسایی زهان ادامه داد: از ابتدای اجرای طرح ٨ هزار وسیله سوخت کش و شوتی توقیف شده‌اند و در واقع پا به میدان مبارزه با قاچاق گذاشته است.

وی افزود: البته همانطور که خراسان جنوبی پا به میدان مقابله با خودرو‌های شوتی گذاشته است استان‌های کرمان، خراسان رضوی و سیستان‌و‌بلوچستان نیز جدیت بیشتری در مقابله و مبارزه داشته باشند.

عمل نکردن به قانون

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند یادآور شد: طبق تبصره هفت ماده ۲۰ قانون مبارزه با قاچاق کالا شوتی‌ها در صورت تکرار جرم باید وسیله نقلیه‌شان به نفع دولت مصادره شود که این قانون متاسفانه در هیچ کجای کشور اجرا نمی‌شود.

نسایی افزود: اگر این توقیف صورت گیرد بی‌شک شاهد کاهش فعالیت شوتی‌ها در قاچاق سوخت خواهیم بود.

گویا اعمال قانون‌های بازدارنده و بستن گلوگاه‌های ورودی سوخت کش‌ها، اعمال محدودیت‌های سوخت‌گیری و... نیز در این مدت چندان کارساز نبوده و این متخلفان باز راه در‌رویی را برای قاچاق سوخت می‌یابند.

شهادت مامور نیروی انتظامی سربیشه

دیگر خبری که آتش به جان همه خراسان جنوبی‌ها زد خبر شهادت «امیر حسین ابراهیمی»، مامور نیروی انتظامی سربیشه بود سه‌شنبه شب در یکی از بیمارستان‌های تهران به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

این مامور نیروی انتظامی هشت شهریور ماه امسال آن طور که سرهنگ علی‌اکبر عرب‌پور، جانشین انتظامی شهرستان سربیشه به رسانه‌ها اعلام کرد: در راستای اجرای طرح مبارزه و برخورد با خودرو‌های شوتی حامل فرآورده‌های نفتی غیرمجاز ماموران انتظامی در محل پلیس راه این شهرستان هنگام کنترل خودرو‌های عبوری یک سواری پژو حامل سوخت قاچاق به علت تغییر مسیر متاسفانه به یک نفر از کارکنان انتظامی سربیشه برخورد کرد.

وی عنوان کرد: این مامور پلیس به‌شدت مصدوم و توسط اورژانس به بیمارستان امام رضا (ع) شهرستان بیرجند منتقل شد.

دستگیری ضارب مامور پلیس

سرهنگ حسن شجاعی نسب، فرمانده انتظامی خراسان جنوبی نیز ١٠ شهریور ماه به رسانه‌ها اعلام کرد: فرد ضاربی که با خودروی شوتی مامور پلیس را زیر گرفته بود به همراه ۶ نفر همدستش در کمتر از ۴۸ ساعت قبل از فرار توسط ماموران جان بر کف پلیس خراسان جنوبی دستگیر شدند.

وی ادامه داد: صبح روز گذشته شخصی با خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق در پلیس راه شهرستان سربیشه مامور پلیس را زیر گرفت و به مقصد استان سیستان‌و‌بلوچستان متواری شد که در این خصوص دستگیری این عامل شرور به‌صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: ماموران پلیس با رصد اطلاعاتی و شگرد‌های تخصصی پلیس در ابتدای امر ۲ نفر از همدستان متهم متواری را دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی بیان کرد: ساعاتی پیش ماموران پلیس پس از تلاش فراوان و انجام تحقیقات و بررسی‌های میدانی دقیق، متهم متواری شده را که سابقه حمل و نگهداری مواد مخدر داشته به همراه چهار نفر همدستش که قصد داشتند وی را به زادگاهش، استان خراسان رضوی فراری دهند دستگیر کردند.

سرهنگ شجاعی نسب با اشاره به این که در این زمینه هفت نفر متهم دستگیر و با تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند؛ تصریح کرد: پلیس با تمام توان با کسانی که امنیت عمومی جامعه را به خطر می‌اندازند و با جان شهروندان بازی می‌کنند با اقتدار برخورد خواهد کرد.

خراسان جنوبی دوباره بوی شهادت گرفت

سرهنگ علی اکبر حیدری، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی هم روز گذشته به رسانه‌ها اعلام کرد: استوار یکم امیرحسین ابراهیمی ۹شهریور ماه ۱۴۰۲ که بر اثر برخورد یک دستگاه خودروی شوتی در محل پلیس راه سربیشه مصدوم شده و نزدیک ٣ ماه در کما بود به درجه رفیع شهادت نائل شد.

وی اظهار داشت: در راستای اجرای طرح مبارزه و برخورد با خودرو‌های شوتی حامل فرآورده‌های نفتی غیر مجاز در اوایل شهریور ماه ماموران انتظامی در محل پلیس راه شهرستان سربیشه هنگام کنترل خودرو‌های عبوری یک سواری پژو حامل سوخت قاچاق با تغییر مسیر عامدانه متاسفانه به استواریکم ابراهیمی برخورد که نامبرده به‌شدت مصدوم و توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شد.

وی با بیان اینکه علیرغم تلاش کادر درمانی پس از نزدیک به ٣ ماه بستری در بیمارستان در حالت کما صبح امروز چهارشنبه یک آذر ماه سال‌جاری به فیض عظمای شهادت نائل آمد، تصریح کرد این شهید والا مقام اهل و ساکن بیرجند است که مراسم تشییع و خاکسپاری متعاقباً اعلام خواهد شد.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار