تابناک هرمزگان-یادداشت: دکتر غلامرضا زعیمی -رئیس انجمن علمی ایرانی تاریخ شعبه هرمزگان
کد خبر: ۱۱۳۸۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱ 18 November 2023

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان//از طریق کتاب و کتابخوانی، انسان‌ها از گذشته تا به امروز توانسته‌اند فرهنگ و تمدن را شکل دهند. کتاب‌ها به عنوان آثاری از تجربیات، دانش و فرهنگ، نقش بسیار مهمی در انتقال دانش، حفظ تاریخ و ارتقاء فرهنگ، هویت و آگاهی فردی و اجتماعی ایفا کرده‌اند. در این یادداشت، به بررسی اهمیت کتاب و کتابخوانی به عنوان اساس تمدن‌سازی پرداخته می شود و نقش کتاب در توسعه فرهنگ، ترویج تفکر انتقادی و خلاقیت، و تحقق پیشرفت علمی و فناوری را بررسی می شود.
بشر همواره در پی انتقال میراث و دانش تاریخی خود به آیندگان بوده است. بخشی از این میراث بصورت سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. اساطیر،افسانه ها، داستان ها و قصه ها و بازگویی آنها همیشه نقل محافل خانوادگی و گعده ها بوده است.بخشی از نظام تعلیم و تربیت اینگونه غیر مستقیم از طریق بازخوانی اساطیر تا قصه ها انجام می گرفت. نقال ها و نقال خانه ها با این هدف به حفظ میراث و هویت تاریخی و فرهنگی پرداخته اند. حماسه های تاریخی و اساطیری و نیز حماسه های دینی و مذهبی اینگونه نسل به نسل منتقل شده اند.
اما بشر همواره بیم آن را داشته که نکند در کوران حوادث این میراث از میان برود، بنابراین فرهنگ کتابت شکل گرفت،کتابخانه ها بوجود آمد و کتابداران و کتاب خوانان موجودیت و هویت یافتند.
عمیق ترین پیوند هویت ایرانی و اسلامی با توسعه علم و فرهنگ کتابخانه ای رشد و نمو پیدا کرد. با شکوه ترین شهرهای تمدن ایرانی_ اسلامی برجسته ترین شهرها به لحاظ علمی و وجود کتابخانه ها بودند که دانشمندان و جویندگان دانش را به سمت خود سوق میدادند.
کتاب و کتابخوانی به عنوان اساس تمدن‌سازی، نقش بسیار مهمی در توسعه فرهنگ و آگاهی اجتماعی ایفا می‌کنند. خواندن کتاب‌، افراد را با دیدگاه‌ها، ارزش‌ها و تجربیات دیگران آشنا می‌کند و این امر باعث توسعه تفکر انتقادی و دانش اجتماعی می‌شود. همچنین، کتاب‌ها به عنوان نگهدارنده تاریخ و فرهنگ، به نسل‌های آینده امکان می‌دهند تا از تجربیات گذشتگان استفاده کنند و از اشتباهات گذشته یاد بگیرند.
کتابخوانی تفکر انتقادی و خلاقیت را تسهیل و ترویج می‌کند. با خواندن کتب متنوع، افراد قادر خواهند بود از دیدگاه‌های مختلف به مسائل نگاه کنند و تفکر خود را توسعه دهند. این توانایی به آن‌ها کمک می‌کند تا به راه‌حل‌های نوآورانه برای مسائل پیچیده برسند و در جامعه به عنوان افراد دانا و صاحب فکر معرفی شوند.
همچنین، کتاب و کتابخوانی در تحقق پیشرفت علمی و فناوری نیز نقش مهمی دارند. کتاب‌ها به عنوان مخزنی از دانش و آخرین تحولات علمی، به محققان و دانشجویان امکان می‌دهند با مفاهیم و نظریات جدید در حوزه‌های مختلف علمی و فنی آشنا شوند. علاوه بر این، کتاب‌های تخصصی و علمی می‌توانند به عنوان منابع اصلی برای انجام تحقیقات و پژوهش‌های علمی استفاده شوند.
بطور کلی، کتاب و کتابخوانی به عنوان اساس تمدن‌سازی، نقش بسیار مهمی در جوامع دارند. آن‌ها توانایی انتقال دانش، حفظ تاریخ و فرهنگ، ترویج تفکر انتقادی و خلاقیت، و تحقق پیشرفت علمی و فناوری را دارند. با خواندن کتب، افراد می‌توانند دیدگاه‌ها و تجربیات دیگران را بشناسند و تفکر خود را توسعه دهند. همچنین، کتاب‌ها به عنوان منابع اصلی در تحقیقات و پژوهش‌های علمی به کار می‌روند. بنابراین، تشویق به کتابخوانی و ارتقاء فرهنگ خواندن در جوامع، به توسعه و پیشرفت آن‌ها کمک بسیاری می‌کند.

انتهای پیام//

برچسب ها: زعیمی ، کتاب ، کتابخوانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار