معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۶۹ هزار هکتار از اراضی آبی استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز است، گفت: این میزان شامل حدود ۵۸ درصد اراضی استان است درحالی که میانگین کشوری ۳۰ درصد است.
کد خبر: ۱۱۳۶۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۷ 07 November 2023

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، سیروس بیک‌بکان صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری، گفت: سطح زیر کشت زراعی و باغی در استان ۲۵۰ هزار هکتار است که از این میزان ۱۴۰ هزار هکتار به محصولات زراعی، ۴۶ هزار هکتار باغات و مابقی نیز به عرصه‌های پایش اختصاص دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین محصولات زراعی این استان گندم است، ادامه داد: سال گذشته سطح زیر کشت گندم آبی استان ۲۱ هزار هکتار و گندم دیم ۳۷ هزار هکتار بود و از این میزان ۱۰۰ هزار تن محصول برداشت شد و ۵۰ هزار تن خرید تضمینی صورت گرفت که نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به طرح‌هایی که در سال گذشته جهت افزایش عملکرد در استان صورت گرفت، افزود: یکی از این طرح‌ها جهش تولید در دیمزار‌ها بود که با همکاری ستاد فرمان امام در ۳۲ هزار هکتار اجرا و همچنین در این طرح ۶۹ دستگاه مکانیزه از این ستاد دریافت شد که ۵۰ دستگاه کارنده بود و در حال حاضر یک هزار و ۳۰۰ دستگاه از انواع کارنده در استان موجود است.

توزیع ۱۵۰۰ تن بذر اصلاح شده در بین کشاورزان استان

بیک‌بکان عنوان کرد: تا پایان آبان‌ماه سال گذشته یک هزار تن بذر اصلاح شده در بین کشاورزان چهارمحال و بختیاری توزیع شد، اما این میزان در سال جاری و تا کنون این میزان به یک هزار و ۵۰۰ تن افزایش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: در خصوص گندم دیم نیز سال گذشته ۸۰۰ تن توزیع بذر انجام شد، اما امسال تا کنون یک هزار و ۳۰۰ تن توزیع شده و ۵۰۰ نیز در در روز‌های آینده توزیع می‌شود همچنین ارقام گندم دیم که در گذشته کشت می‌شد رقم سرداری بود که این رقم از کیفیت نانوایی مطلوبی برخوردار نبود بنابراین از چرخه تولید حذف و ارقامی مانند آذر، باران، صدرا که ارقام باکیفیت تری هستند جایگزین شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: یکی دیگر از محصولات اساسی زراعی استان چغندرقند است که سال گذشته یک هزار و ۵۰ هکتار کشت و ۵۶ هزار تن نیز محصول برداشت شد، در سال جاری یک هزار و ۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت چغندرقند در استان است که پیش‌بینی می‌شود ۷۵ تا ۸۰ هزار تن محصول برداشت شود، تولید شکر استان نیز سال گذشته ۲۱ هزار تن بود که این میزان در سال جاری به ۳۱ هزار تن افزایش پیدا می‌کند البته بخشی از آن از خارج استان خریداری می‌شود.

برداشت ۲۵۰ هزار تن سیب‌زمینی در استان

وی با بیان اینکه امسال سطح زیر کشت سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری پنج هزار و ۷۰۰ هکتار است و پیش‌بینی می‌شود از این سطح ۲۵۰ هزار تن محصول برداشت شود، یادآور شد: اصلاح الگوی کشت محصولات، بهره‌برداری از منابع آب را بهینه و مدیریت می‌کند به همین جهت در کشت سیب‌زمینی سعی شده از ارقام میهن، پیشتاز، پیشگام، حیدری که نیاز آبی کمتری دارند و زودرس است استفاده شود در خصوص ذرت علوفه‌ای نیز کشت ارقام زودرس که عملکرد بهتری دارد و ماده خشک بیشتری تولید می‌کنند در دستور کار قرار دارد.

بیک‌بکان با اشاره به اینکه ۶۹ هزار هکتار از اراضی آبی استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز است، گفت: این میزان شامل حدود ۵۸ درصد اراضی استان است درحالی که میانگین کشوری ۳۰ درصد است.

وی بیان کرد: هم‌اکنون ۱۰ هزار تراکتور، ۸۰ دستگاه کمباین برداشت غلات، ۱۱۵ دستگاه برداشت کمباین برنج، ۴۰۰ تیلر باغی، یک هزار و ۳۸۰ دستگاه از انواع کارنده غلات، خطی‌کار، عمیق‌کار، لوبیاکار، ۷۲۰ دستگاه برداشت ادوات سیب‌زمینی، ۱۲۰ چاپر برای برداشت ذرت در استان وجود دارد که ۹۹ درصد از این ماشین‌آلات شماره‌گذاری شده است و این موضوع منجر به ساماندهی سوخت می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بادام، گردو، هلو و انگور عمده محصولات باغی در چهارمحال و بختیاری هستند، افزود: باغات استان به سه گروه درجه یک که دارای عملکرد اقتصادی خوب هستند، درجه دو که نیاز به اصلاح دارند و درجه سه که باید حذف شده و باغات جدید جایگزین آن‌ها شود تقسیم می‌شوند.

وی گفت: سال گذشته ۲۵ هزار پیوندک گردو تهیه و در بیش از ۶ هزار نهال سرشاخه کاری شدند تا باغات درجه دو نیز به درجه یک برسند همچنین برای افزایش کیفیت محصول انگور مو داربستی درحال ترویج است.

وجود ۸۰ هکتار گلخانه در استان

بیک‌بکان ادامه داد: تا پایان سال ۱۴۰۱ در چهارمحال و بختیاری ۳۰ هکتار گلخانه وجود داشت که این میزان تا امروز به ۸۰ هکتار رسیده و ۴۰ هکتار نیز در دست اجراست که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسند و در هر گلخانه برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه گیاهان دارویی سازگاری بالا و نیاز آبی کمی دارند لازم است بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرند هم‌اکنون ۲۹۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت زعفران و ۵۶۰ هکتار زیر کشت موسیر قرار دارد همچنین سال گذشته ۴۵ تن پیاز موسیر و امسال یک هزار و ۳۵۰ کیلو بذر موسیر در بین کشاورزان توزیع شد همچنین توزیع ۱۳۰ هزار ریشه کلوس در دستور کار قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار