کد خبر: ۱۱۳۶۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱ 05 November 2023

به گزارش تابناک مازندران ، تکافل نیز همچون سایر عقود و ایقاعات در زمره قرارداد های چند سویه و ماتریسی بین اشخاص مختلف در اجتماع با اهداف چند گونه ، پاسخگویی بسیاری از نیازهای مالی می باشد. اتفاقا بر عکس بیمه های بازرگانی و اجتماعی که از جمله عقود مستحدثه محسوب می گردند ، تکافل ریشه در سنت الهی و نبوی دارد .

به لحاظ ظاهری ، تکافل و بیمه با هم شبیه هستند ،لیکن در حقیقت تفاوتهای بسیار عمیقی با یکدیگر دارند . متاسفانه بسیاری از کارشناسان خبره بیمه ای شناختی از این تفاوتها ندارند . لذا به اشتباه از این سیستم مالی تحت عنوان نادرست [ بیمه اسلامی ] نام می برند . چسباندن کلمه بیمه به تکافل ، عملا عدم شناخت اشخاصی که این دو کلمه را بهم می چسبانند را نشان می دهد.

دانش بیمه براساس اصول تجارت غربی پایه ریزی شده ، سهامداران شرکت های بیمه هدف شان کسب سود و انتفاع است و در قراردادهای بیمه ای بدنبال حداکثر سود هستند . فرانشیزها ، استهلاک ها و سخت گیریها در پذیرش ریسک ها و نپرداختن خسارتها همه و همه به منظور سوداوری سهامداران است . اما در تکافل ، خدمت گذاری و حمایت از اعضا بدون اولویت سود آوری ملاک و فلسفه وجودی این نهاد مالی است .

 در بیمه گری ، حفظ حقوق بیمه گذاران و ذخائر ریاضی و مالی در نظارت دولت اهمیت بسیار دارد . لیکن در تکافل ، اساسا نظارت دولت در این حوزه مفهوم و معنا ندارد . زیرا همه تکافل گذاران با علم و اطلاع از اینکه چه اهداف مشترکی دارند ، در عقود خاص گرد هم میآیند تا بخشی از سرمایه خود را نیکوکارانه در یک جمع مشخص به اشتراک و تسهیم بگذارند . در این نوع سیستم مالی ، نتیجه مثبت و منفی سود و زیان بنا به مصلحت اعضا صندوقها بر عهده آنهاست . تکافل گران ، خود تصمیم می گیرند که تا چه میزان هزینه در تبرع یا هبه کنند . آنها به خود پاسخگو هستند نه به دولت ها و نه به سایر اشخاص ! پس دلیلی وجود ندارد که دولت ها در تاسیس و مدیریت این سیستم ها دخالت و مانع تراشی کنند .

 پژوهشکده بیمه ، تلاشهای مبسوط در حوزه مطالعات تکافل انجام داده که نیازهای نظری این سیستم را تامین می کند .
از دولت سیزدهم درخواست میگردد نسبت به شروع فعالیت پنجره ها ، صندوقها ، شرکت های تکافل ، معدود کارشناسان ایرانی را حمایت کنند تا تکافل کاتالیزور توسعه اقتصاد ملی گردد ...

یکشنبه : ۱۴/ ۸/ ۱۴۰۲

کارشناس مطالعات ریسک و بیمه ، حاجی اشرفی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار