به گفته پدر و مادرهای کودک‌دار بوشهری، شیر خشک «نان» یک سال به بالا وجود ندارد و برای بچه‌هایی که مدل‌های دیگر شیر به آنها نمی‌سازد، از تهران و شهرهای دیگر سفارش داده می‌شود.
کد خبر: ۱۱۳۴۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۹ 25 October 2023

به گزارش تابناک بوشهر، سارا طاهری: «افتضاح!»؛ این کلمه‌ای است که با پرسیدن وضعیت شیر از مسؤولان و فروشندگان داروخانه‌ها در بوشهر شنیده می‌شود و مردمی که داروخانه به داروخانه برای یک قوطی شیر می‌دوند و همچنان دستشان خالیست.

از آنجا که خبرها و وعده‌های زیادی در مورد توزیع شیر خشک در سطح داروخانه‌های شهر بوشهر شنیده می‌شد ابتدا سری به داروخانه‌های سطح شهر زدیم؛ از داروخانه‌های شبانه‌روزی گرفته تا سایر داروخانه‌ها، همچنان با قفسه‌های خالی و نیمه خالی از شیرهای مورد نیاز مواجه هستیم.

 یکی از فروشندگان داروخانه می‌گوید: شیر خشک «نان» یک سال به بالا نیست و وقتی هم که می‌آید ۱۲ دانه که آن هم نیم ساعته فروش می‌رود، «ببلاک» ۲ و ۳ نیامده، «گیگوز» ٢ اصلاً گیر نمی‌آید.

قفسه‌های خالی از شیر خشک

داروخانه دیگری با کلمه «ببلاک که هیچ» شروع می‌کند و می‌گوید: شیر «گیگوز» و «آپتامیل» یک سال به بالا اصلاً نداریم و توزیع نشده، مسئول داروخانه بعدی می‌گوید: فقط نان یک و دو داشتیم که آن هم آخرین بار دو هفته پیش توزیع شده و اکنون «ببلاک»، «گیگوز»، «آپتامیل» و حتی شیرهای خاص مانند ar و کامفورت (شیرهای رژیمی مناسب با وضعیت معده اطفال) نداریم.

هنگام پرس و جو در داروخانه، مادری مراجعه می‌کند و از آنجا که مطمئن بود شیری پیدا نمی‌کند فقط سرش را داخل داروخانه کرده می‌پرسد: شیر یک سال به بالا دارید و با جواب منفی روبرو می‌شود؛ این مادر به ما می‌گوید: ما روستا زندگی می‌کنیم و قبلاً سهمیه شیر داشتیم اما حالا برای یک قوطی شیر باید هر هفته به شهر بیاییم که آن هم گیرمان نمی‌آید و اکنون به چندین داروخانه سر زده‌ام و شیری پیدا نکرده‌ام.

یکی از پدران به ما می‌گوید: شیر خشک «نان» یک سال به بالا وجود ندارد و تا به الان دو و سه مدل شیر برای کودکم امتحان کردم که به او نساخته و مجبور شدم از تهران و شهرهای دیگر سفارش بدهم.

کمبود شیر خشک

کمبود شیر خشک به وضوح در داروخانه‌ها احساس می‌شود این در حالی است که یحیی رضایی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر مهرماه امسال در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرده بود مشکل شیر خشک به زودی برطرف می‌شود و ۱۰۰ هزار قوطی شیر خشک در داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

با این حال باید گفت، فرق است بین آنکه توزیع شده تا آنکه چه میزان و چه نوعی توزیع شده است! وقتی به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنید از تعداد و سهمیه شیر خشک هر داروخانه تعجب می‌کنید، چطور می‌شود یک داروخانه تنها یک کارتون ۱۲ تایی سهمیه شیر داشته باشد که آن هم به قول مسؤول داروخانه نیم ساعته فروش می‌رود.

 رضایی در جلسه اعلام کرد که گاهی خود مردم با خرید بیش از ظرفیت موجب کمبود شیر خشک می‌شوند اما باید گفت اصلاً میزان شیرهای موجودی یک داروخانه در حدی نیست که مردم بخواهند یک کارتون خرید کنند و نهایتاً به هر نفر یک قوطی شیر داده می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر پیش از این اعلام کرده بود که این یک مشکل کشوری است اگر این طور است چطور در داروخانه‌های تهران، کارتون کارتون به فروش می‌رسد و همشهریان باید از تهران شیر خشک را سفارش دهند؟!

این سوال نیز مطرح است که تکلیف کودکانی که غذایی به جز شیر ندارند و با شیرهای جایگزین، دل و روده‌شان به هم می‌ریزد چیست؟ 

گلایه برخی مسؤولان داروخانه‌ها

به گزارش فارس، اگرچه برای بررسی وضعیت شیر خشک به داروخانه‌ها مراجعه کرده بودیم اما مسؤولان داروخانه‌ها از کمبود برخی اقلام دارویی مهم و ضروری گلایه کرده و خواستار پیگیری بیشتر در خصوص کمبود این موارد شدند.

لیست برخی اقلام دارویی ناموجود در داروخانه‌ها به  طور مشترک از زبان تمام مسؤولان و فروشندگان داروخانه‌ها به شرح زیر است: قطره‌های بتامتازون، زایلومول، لاتانوپروست، کوپروس، آمپول ب‌کمپلکس و ویتامین سی، سفالکسیم ۵۰۰ ، پردنیزولون، انسولین نوومیکس.

به گزارش فارس، در راستای قانون جوانی جمعیت، نیاز به پیگیری‌های بیشتر و سریع‌تر برای افزایش و دریافت سهمیه شیر خشک برای استان وجود دارد، ضمن آنکه کمبود شیر خشک به علاوه افزایش قیمت آن، مواردی نیستند که با قانون جوانی جمعیت همخوانی داشته باشند.

نکته آخر اینکه با وجودی که خرید شیر از 20 مهر ماه امسال بر اساس کد ملی و تاریخ تولید نوزاد است، اما همچنان می‌بینیم که قفسه‌های داروخانه مدت زیادی از وجود برخی از برندهای شیر خشک خالی است.

منبع/فارس

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار