به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی شهرستان‌ استهبان و وجود دریاچه بختگان و نیز سد رودبال و احتمال بالای حضور پرندگان وحشی آبزی و مهاجر از جمله فلامینگوها در این مناطق، فرماندار این شهرستان اخیراً بر لزوم آمادگی به منظور مقابله و پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این‌منطقه تأکید کرده است.
کد خبر: ۱۱۳۳۸۹۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰ 24 October 2023

تابناک فارس به نقل از ایرنا: هر ساله با مهاجرت پرندگان مهاجر بین کشورهای مختلف طغیان‌ آنفلوانزای فوق حاد در کشورهایی که این پرندگان به آنها مهاجرت می‌کنند مشاهده می شود.

 

آغاز مهاجرت فلامینگوها به بختگان فارس؛ آمادگی برای مقابله با آنفلوانزای پرندگان

افزایش طغیان این بیماری به علت خسارات اقتصادی شدید و اثرات آن بر سلامت عمومی, نگرانی را در جوامع جهانی افزایش داده است.

امسال هم با توجه به شروع فصل سرما، شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کانون توجهات است.

استان فارس نیز با آغاز فصل سرد، میزبان پرندگان وحشی مهاجر است که عمده آنها حامل ویروس آنفلونزای فوق حاد پرندگان هستند و مشکلات عدیده‌ای را برای طیور بومی و مزارع صنعتی ایجاد می‌کنند.

این در حالیست که اقدامات لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری در برخی شهرستان‌های فارس در حال انجام است.

فرماندار استهبان اخیراً بر لزوم آمادگی به منظور مقابله و پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این شهرستان تأکید کرده و گفته که با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی شهرستان و وجود دریاچه بختگان و نیز سد رودبال و احتمال بالای حضور پرندگان وحشی آبزی و مهاجر در این مناطق، پایش و مراقبت بیماری توسط ادارات دامپزشکی و محیط زیست از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود.

آغاز مهاجرت فلامینگوها به بختگان فارس؛ آمادگی برای مقابله با آنفلوانزای پرندگان

 

یوسف کارگر با توجه به مشترک بودن بیماری بین انسان و پرندگان، آمادگی شبکه بهداشت و درمان و بیمارستان را حائز اهمیت دانست و از رؤسای این دو نهاد خواست که نسبت به تهیه و تأمین امکانات مواجهه با بیماری از هیچ کوششی دریغ نکنند.

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان استهبان هم توضیحاتی در خصوص بیماری و روند حال حاضر آن در کشور، استان و شهرستان بیان کرد و با ذکر مسئولیت های اعضای حاضر در جلسه، اجرای مستمر پایش و مراقبت در واحدهای مرغداری صنعتی و نیز طیور سنتی در روستا را مهم ارزیابی کرد.

ایمان شهسوار درخواست کرد در صورت مشاهده تلفات در جمعیت طیور به هر نحو و شکلی، مراتب به قیدفوریت به اداره دامپزشکی جهت اقدامات بعدی اطلاع‌رسانی شود.

 

بر اساس گزارش‌ها، بیشتر گونه‌های پرندگان وحشی غیر آبزی به آنفلوانزای فوق حاد حساس بوده و به دلایل مختلف از جمله پرواز آزادانه و تماس با طیور اهلی و در برخی موارد با طیور صنعتی, مهاجرت برخی از گونه‌ها و جا به جایی بین مناطق مختلف یا تجارت و قاچاق این پرندگان در سطح بین المللی و تماس نزدیک به انسان به علت نگهداری آنها به عنوان سرگرمی و یا تفریح، اهمیت بالقوه ای در اکولوژی ویروس های آنفلوانزای فوق حاد دارند.

آغاز مهاجرت فلامینگوها به بختگان فارس؛ آمادگی برای مقابله با آنفلوانزای پرندگان

 

کمترین حساسیت به ویروس‌های آنفلوانزای فوق حاد در دو گونه کبوترها و سارها مشاهده شده و احتمالا کمترین نقش را در اپیدمیولوژی این ویروس ایفا می‌کنند، در حالیکه سایر گنجشک سانان, شاهین سانان و طوطی ها به آنفلوانزای فوق حاد حساسیت بالایی دارند.

لذا ضروری است که تمامی تمهیدات لازم برای جلوگیری از این بیماری انجام شود و اطلاع‌رسانی‌ها از همان ابتدای مشاهده بیماری از طریق رسانه ملی، فضای مجازی و دامپزشکی‌های استان صورت بگیرد.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار