بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که در زنان یائسه، BMI بالاتر با افزایش متوسط خطر ابتلا به سرطان پستان ارتباط دارد. از میان زنان یائسه، کسانی که چاق‌اند در مقایسه با زنان با وزن طبیعی، ۲۰ تا ۴۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند. همچنین چاقی یک عامل خطر برای سرطان سینه در مردان است.
کد خبر: ۱۱۳۳۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰ 24 October 2023
کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اهمیت داشتن رژیم غذایی مناسب در پیشگیری از سرطان پستان گفت: زنان یائسه چاق در مقایسه با زنان با وزن طبیعی، ۲۰ تا ۴۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند.
 
ندا فرح بخش با اشاره به نقش چاقی، اضافه وزن و کم تحرکی در ابتلا به سرطان سینه اظهار کرد: محققان معتقدند بین چاقی و ۴۰ درصد تمامی انواع سرطان‌های تشخیص داده شده یک رابطه خاص وجود دارد. آن‌ها دریافته‌اند که چاقی می‌تواند عامل بروز سرطان، به خصوص سرطان سینه و لوزالمعده شود.

افزایش ۴۰ درصدی خطر سرطان پستان در زنان یائسه چاق

وی افزود: بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که در زنان یائسه، BMI  بالاتر با افزایش متوسط خطر ابتلا به سرطان پستان ارتباط دارد. از میان زنان یائسه، کسانی که چاق‌اند در مقایسه با زنان با وزن طبیعی، ۲۰ تا ۴۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند. همچنین چاقی یک عامل خطر برای سرطان سینه در مردان است.
 
کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: مطالعات و تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که تقریباً نیمی اززنان یائسه که مبتلا به سرطان پستان هستند، BMI  بیش از ۲۹ دارند.

افزایش ۶۳ درصدی بروز سرطان سینه تا سال ۲۰۲۵

فرح‌بخش عنوان کرد: مطالعات کشوری نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۵ میلادی، بروز سرطان سینه تا ۶۳ درصد افزایش می‌یابد. میانگین سن تشخیص سرطان سینه در کشورهای در حال توسعه نسبت به جمعیت‌های اروپایی و آمریکایی کمی پایین‌تر است و تحقیقات متعدد انجام شده در ایران پایین بودن سن بروز را غالبا به ساختار سنی جوان جمعیت مرتبط دانسته‌اند. اگر این فرضیات درست باشند انتظار می‌رود با تغییر ساختار جمعیتی به سمت سالمندی در سال‌های آینده شاهد افزایش بروز این بیماری باشیم.
 
وی افزود: انجام فعالیت بدنی منظم با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است و یکی از راه‌های کمک برای رسیدن به وزن طبیعی است. به منظور داشتن سلامتی مطلوب باید در بیشتر روزهای هفته حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط ‌تا شدید انجام شود. 

با این نکات تغذیه‌ای از ابتلا به سرطان پستان جلوگیری کنید

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اهمیت تغذیه صحیح در پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان، گفت: برخی از غذاها سرشار از فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی هستند و می‌توانند بدن را در برابر برخی از سرطان‌ها محافظت کنند. این غذاها شامل انواع سبزی‌ها، میوه‌ها و غلات کامل شامل اسفناج، کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، کلم، کلم پیچ، مرکبات، توت‌ها، انار، جو دوسر، جو، بلغور، نان سبوس‌دار، لوبیا، نخود، عدس و دانه سویا هستند.
 
وی در خصوص چگونگی پیشگیری از اضافه وزن و چاقی بیان کرد: باید سعی شود وعده‌های اصلی غذا (صبحانه، ناهار و شام) حذف نشوند زیرا در غیر این صورت فرد ناچار به ریزه خواری خواهد شد.
 
فرح‌بخش عنوان کرد: مصرف انواع فست فودها نیز باید کاهش و مصرف انواع سبزی‌ها و میوه‌ها افزایش یابد. از مصرف روغن جامد خودداری و مصرف دیگر روغن‌ها نیز باید کمتر شود.
 
کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: غذا باید آهسته و با آرامش خورده شود، به گونه‌ای که هر لقمه غذا برای مدت طولانی جویده شود و پس از پایان غذا، سفره غذا را ترک کرد.
 
وی با بیان اینکه مردم همیشه خرید مواد غذایی را باید در مواقعی که گرسنه نیستند انجام دهند، افزود: غذا خوردن نباید همزمان با سایر فعالیت‌ها مانند تماشای تلویزیون یا کتاب خواندن انجام شود. همه غذای تهیه شده نیز نباید سر میز گذاشته شود و بهتر است به همان اندازه که می‌خواهند مصرف کنند، در ظرف خود غذا بکشند و دوباره سراغ ظرف غذا نروند.
 
فرح‌بخش عنوان کرد: مواد غذایی باید درون گنجه ها نگهداری شود تا جلوی دید نباشند. مواد غذایی ناسالم و نامناسب مانند نوشابه، چیپس، پفک، سس مایونز و شیرینی نیز خریداری و مصرف نشود. همچنین توصیه می‌شود از شیر و لبنیات کم چرب (کمتر از ۱.۵ درصد) و یا بدون چربی استفاده شود.
 
کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر انجام روزانه ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی یا پیاده‌روی، بیان کرد: برای کاهش وزن از رژیم‌های غذایی خودسرانه خودداری شود./ح
 
ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار