مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اصفهان از ساخت «شهرک بازیافت» در این کلانشهر خبر داد و گفت: این اقدام در راستای جمع‌آوری انبارهای غیرمجاز بازیافت در سطح شهر و حذف زباله‌گردی انجام می‌شود.
کد خبر: ۱۱۳۲۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۸ 17 October 2023

غلام‌رضا ساکتی در نشست خبری با عنوان«سامانه اصپاک و الگوی جدید جمع‌آوری پسماند خشک» افزود: در اصفهان شاهد معضلی به نام پدیده «زباله‌گردی»هستیم که این مساله علاوه بر نارضایتی مردم موجب کریه شدن چهره شهر شده است و در پی آن آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و امنیتی نیز رُخ می‌دهد.

وی افزود: طبق نظرسنجی‌های مردمی و در راستای اشاعه فرهنگ تفکیک پسماند خشک از تَر، شهروندان عنوان کردند که نمی‌توانند در زمان مقرر پسماندهای خود را تحویل شهرداری دهند لذا همین تداخل موجب شکل‌گیری پسماند و معضل «زباله‌گردی» در سطح شهر اصفهان شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تصریح کرد: از سویی دیگر وجود انبارهای غیرمجاز بازیافت در برخی از مناطق شهر به ترویج پدیده زباله‌گردی دامن زده است و در عین حال هیچ نظارتی هم روی جمع‌آوری پسماندها صورت نمی‌گیرد که با هماهنگی اتاق اصناف و سایر ادارات مرتبط، این موضوع در جلسات مطرح و برخورد قانونی با آنها و پُلمب انبارهای غیرمجاز آغاز شد.

ساکتی ادامه داد: در پی این ساماندهی، موضوع جدیدی در باره انبارهای غیرمجاز بازیافت نیز رقم خورد و پیشنهاد ایجاد "شهرک بازیافت" با اعتبار اولیه ۱۲۰ میلیارد ریال در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در حال حاضر این طرح در مرحله اولیه اختصاص زمین مورد نیاز، صدور مُجوز محیط زیست و مناقصه قرار دارد که تا ماه آینده عملیاتی شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تاکید کرد: طرح ساخت شهرک بازیافت در چند گام(فاز) تعریف شده است و انجام اینکار در کُل یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار و سه سال زمان نیاز دارد.

وی یکی از اقدامات موثر شهرداری را ساماندهی دوره‌گردها غیر از اتباع بیگانه عنوان کرد و افزود: هم اکنون جمعی از دوره‌گردهای پسماند خشک در مدارِ رسمی پیمانکاری قرار گرفته و کد فعالیت دریافت کرده‌اند.

ساکتی در باره سامانه هوشمند جمع‌آوری پسماند خشک در اصفهان تصریح کرد: طرح جدید هوشمند «سامانه اصپاک» موجب شد که جمع‌آوری زباله‌ها از مبدا با تفکیک در قالب یک سازوکار تعریف شود و منازل مسکونی و مراکز تجاری با میزان پسماند خشک متفاوت، جزو این سامانه محسوب شوند.

وی توضیح داد: این سامانه از طریق اپلیکیشن«اصفهان من» تعریف شده است و شهروندان با نصب آن بر روی گوشی همراه خود می‌توانند روزانه زمان تحویل پسماند خشک خود را انتخاب کنند و به مأموران جمع‌آوری پسماند در بازده زمانی صبح و بعدازظهر اطلاع دهند.

ساکتی گفت: البته سامانه‌های مشابهی هم در کشور مانند سامانه اصپاک وجود دارد اما هیچکدام از آنها در حد این سامانه نیستند و این یک اقدام جدید در سطح کشور محسوب می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اضافه کرد: این سامانه بصورت آزمایشی ۲ ماه در شهر فعال بوده و اکنون سامانه مکانیسم هوشمند پسماند شهری در اختیار شهروندان همه مناطق اصفهان قرار گرفته و پاسخگوی شهروندان است.

وی تاکید کرد: البته روش‌های قبلی(جایگاه ثابت و خودروی سیار)جمع‌آوری پسماند در شهر اصفهان هنوز تعطیل نشده است و اینک ۵۴ دستگاه خودرو جمع‌آوری پسماند بصورت هفتگی و در یک روز مشخص به محله‌های شهر مراجعه و پسماند خشک را از درب منازل شهروندان جمع‌آوری می‌کنند.

ساکتی همچنین از طرح بیمه آتش‌سوزی منازل در قبال دریافت پسماند خشک خبر داد و گفت: شهروندان از طریق سامانه اصپاک می‌توانند منزل خود را یک سال بیمه آتش‌سوزی کنند که این موضوع در قبال تحویل ۲۵ کیلوگرم پسماند خشک و کسب ۵۰ امتیاز است.

وی با اشاره به اینکه هدف ما ایجاد انگیزه برای مشارکت شهروندان در تحویل پسماند خشک است، افزود: اگر شهروندان۲۰ کیلوگرم پسماند خشک تحویل دهند می توانند به اندازه سه میلیون تومان از خدمات بیمه درمانی و ۳۰ میلیون تومان از مزایای بیمه فوت بهره‌مند شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار