مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی از ثبت آیین سنتی کوزه شکنی شهرستان قاینات در تقویم رویدادهای گردشگری کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۱۳۱۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۶ 14 October 2023

به گزارش تابناک خراسان‌جنوبی، هادی شاه‌وردی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: گواهی‌نامه آیین سنتی کوزه شکنی شهرستان قاینات در تقویم رویداد‌های گردشگری جمهوری اسلامی ایران با شماره ۲۰۲۰۹۵۵ به ثبت رسید و به استان ابلاغ شد.

وی با بیان این که در گذشته با فرا رسیدن نوروز مردم شهرستان قاینات آیین کوزه شکنی را بعد از برگزاری چهارشنبه سوری اجرا می‌کردند افزود: آن‌ها کوزه‌های کهنه و قدیمی را که آب از آن تراوش نمی‌کرد و به عبارتی آب را سرد نمی‌کرد و داخل آن جلبک می‌گرفت و دیواره‌ی آن سبزرنگ می‌شد را از سر در حیات خانه به داخل کوچه می‌انداختند و اعتقادشان به این بود که با شکسته شدن این کوزه بلا و بیماری از خانواده دور خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی ادامه داد: این آیین را اگر از دیدگاه بهداشتی مورد بررسی قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که در آن زمان نمی‌توانستند به مردم بگویند که دیواره‌ی کوزه‌ها که پوشیده شده از جلبک است میکروب دارد و سبب بیماری می‌شود به آن‌ها می‌گفتند که شیطان در داخل این کوزه‌ها جای گرفته و باید این کوزه‌ها شکسته شود.

شاه‌وردی اضافه کرد: از دیدگاه دوم در آن زمان که سال تحویل می‌شد و مردم به انتظار سال نو بودند شغل کوزه‌گری هم احیا می‌شد و کوزه‌گر‌ها و کوزه‌فروش‌ها همه انتظار روز‌های آخر سال را می‌کشیدند تا مردم با مراجعه به آن‌ها کوزه‌های شکسته خود را خریداری کنند.

به گفته وی سوم این که این خود یک جشن بزرگی بود که معمولا توسط دختران دم بخت انجام می‌شد و خانواده‌ها از این طریق آمادگی دختران‌شان را برای فرستادن به خانه بخت معرفی می‌کردند.

این مقام مسوول در ادامه گفت: در جوامع امروزی با رونق صنعت گردشگری به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصادی، نقش آیین‌ها و رسوم جوامع محلی در توزیع متوازن سفر و جذب گردشگران بسیار پررنگ است و در خراسان‌جنوبی با دارا بودن ۶ اثر که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند، آیین‌ها و آداب خاص فرهنگی، مذهبی وجود دارد که توجه و معرفی آن‌ها می‌تواند در کنار معرفی آثار جهانی و ملی بر رونق صنعت گردشگری استان بیفزاید.

برچسب ها: خراسان‌جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار