معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس از ممنوعیت عرضه و صادرات محصولات کشاورزی فاقد شناسنامه سلامت خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۷۴۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲ 21 September 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: حمید دبیری همچنین از ممنوعیت عرضه و صادرات محصولات کشاورزی فاقد شناسنامه سلامت خبر داد.
وی با بیان اینکه دریافت شناسنامه سلامت (QR Code) برای خیار سبز، گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای چه به صورت کاشت در فضای باز و چه به صورت گلخانه‌ای الزامی است، گفت: اخذ این شناسه برای محصولات سیب درختی، مرکبات، انار، خرما، پسته، انگور، کیوی، برنج، بادمجان، کرفس و کاهو هم ضروری است.
به گفته دبیری؛ به منظور دریافت شناسه سلامت، محصولات زراعی از زمان کاشت و محصولات باغی از زمان گُلدهی تحت نظارت مستقیم کارشناسان فنی مورد تأیید سازمان جهاد کشاورزی و نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قرار می‌گیرند.
معاون جهادکشاورزی فارس با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای ارائه بسته‌های تشویقی به کشاورزانی که اقدام به اخذ شناسه سلامت محصولات خود می‌کنند، گفت: تأمین کود و سموم مورد نیاز، ارائه تسهیلات و عرضه تولیدات آن‌ها به بازار از جمله برنامه‌های تشویقی در نظر گرفته شده است.
این مقام مسئول، به نحوه دریافت شناسه سلامت محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: کشاورزان، صادرکنندگان و زنجیره‌های ارزش با مراجعه به " سامانه سماک " اقدام به پیش ثبت‌نام اولیه می‌کنند و کارشناسان فنی با عقد قرارداد با آنها، نظارت و ارائه توصیه‌های لازم اقدام به ثبت گزارش‌های خود در "سامانه سماک" می‌کنند.
دبیری اضافه کرد: در صورت ثبت گزارش توسط کارشناسان فنی، تولیدکنندگان در زمان برداشت محصول، می‌توانند شناسنامه سلامت محصولات خود را دریافت و بر روی آن‌ها نصب کنند.
او یادآور شد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید همه محصولات تا پایان سال جاری دارای شناسنامه سلامت شوند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ادامه داد: به منظور صادرات محصولات به کشور‌هایی مانند اتحادیه اروپا و اوراسیا، افزون بر شناسه محصول و گواهی بهداشت نباتی، اخذ گواهی سلامت از دانشگاه علوم پزشکی و ارائه نتیجه آزمایش باقیمانده سموم ضروری است.
دبیری با اشاره به فرآیند استانداردسازی و اخذ "QR Code" با هدف ارتقای سلامت تولیدات کشاورزی افزود: این شناسنامه نشان می‌دهد محصول تولید شده عاری از هرگونه باقیمانده سموم، کود و فلزات سنگین است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار