۹ کاروانسرای اصفهان به همراه ۴۵ کاروانسروای دیگر ایرانی، ثبت جهانی شدند.
کد خبر: ۱۱۲۶۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۴ 17 September 2023

سخنگوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت:در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو ۵۴ کاروانسرای تاریخی ایران ثبت جهانی شد که در این پرونده ۹ کاروانسروا متعلق به استان اصفهان است.
شهرام امیری افزود: کاروانسرای انوشیروان شهر اصفهان، شیخعلی خان شاهین شهر، مرنجاب آران و بیدگل، امین آباد شهرضا، گبرآباد قمصر، مهیارِ شهرضا، گز، کوهپایه و نیستانکِ نایین از استان اصفهان در پرونده ثبت جهانی کاروان‌سرا‌های ایران قرار گرفتند که تمام این کاروان‌سرا‌ها متعلق به دوره صفوی هستند.
وی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قرار است کاروانسرا‌هایی که کاربری مشخصی ندارند، برای آن‌ها کاربری تعیین و برای بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذار شود.
سخنگوی اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان اضافه کرد: کاروانسرای کوهپایه به بخش خصوصی واگذار شده و کاربری اقامتی دارد و همچنین کاروانسرا‌های گز و مهیار نیز در آستانه واگذاری به بخش خصوصی هستند.
اهمیت کاروانسرا‌ها به اندازه‌ای است که بسیاری از صاحبنظران احداث و ایجاد آن‌ها در ایران را پیروزی بزرگ معماری ایران می‌دانند و بر این باورند در هیچ جای دنیا کاربرد و ویژگی‌های خاص معماری این بنا‌ها را نمی‌توان دید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار