معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: از فروردین تا پایان تیرماه امسال ۹۲ نفر با علائم مسمومیت با الکل به بیمارستان‌های جهرم و خفر مراجعه کرده‌اند.
کد خبر: ۱۱۲۶۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۱ 13 September 2023

تابناک فارس به نقل از ایسنا: دکتر ابوالفضل نیکوسیر چهارشنبه ۲۲ شهریور گفت: از تعداد ۹۲ مراجعه کننده به بیمارستان‌های جهرم و خفر به دلیل مسمومیت الکلی، ۸۱ نفر مرد و ۱۱ نفر زن بودند که متاسفانه مورد مرگ نیز در بین آنها وجود داشت.

به گزارش ایسنا به نقل از علوم پزشکی جهرم، نیکوسیر در مورد علت این مسمومیت‌ها گفت: این امکان وجود دارد که نوشیدنی‌ها و مواد ضد عفونی کننده ای که توسط این افراد استفاده شده است، از منابع معتبری تهیه نشده و حاوی ناخالصی سمی متانول بوده که بسیار خطرناک است و در صورت مصرف خوراکی منجر به مسمومیت شدید و حتی مرگ می شود.

وی با اشاره به مسمومیت خفیف تا حاد الکل گفت: در حالت خفیف، سرخوشی و ناهماهنگی در حرکات، اختلال در قضاوت و پاسخ دهی اتفاق می افتد. همین طور مهارت های اجتماعی ضعیف می شود و به طور شایع رفتارهایی پرخاشگرانه و ناهنجار بروز پیدا می کند. در مسمومیت شدید، کما، دپرسیون تنفسی ( میزان و عمق تنفس کمتر از حد نرمال ) و آسپراسیون ریوی ( ورود مایع و ترشحات به مجرای تنفس ) اتفاق می افتد. در این بیماران مردمک چشم ها کوچک هستند و دمای بدن، فشار خون و نبض بیمار اغلب کاهش یافته است.

نیکوسیر با بیان اینکه سوء مصرف مزمن اتانول با عوارض متعددی همراه است، گفت: خون ریزی در دستگاه گوارش در مصرف کنندگان طولانی مدت اتانول شایع است. سمیت کبدی که با الکل به وجود می آید سبب کبد چرب، هپاتیت و در نهایت سیروز می شود. هم چنین ممکن است اختلالات قلبی در فرد مشاهده شود. پانکراتیت (التهاب پانکراس) یک دلیل اصلی درد شکمی و استفراغ در این افراد محسوب می‌شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: قطع ناگهانی بعد از استفاده طولانی مدت الکل با غلظت بالا، اغلب باعث سردرد، اضطراب و تپش قلب، لرزش و بی خوابی می شود و در صورت درمان نشدن به سمت سندرمی می رود که تهدید کننده حیات است.

نیکوسیر گفت: اتانول که از تخمیر قند و نشاسته میوه و غلات و ... به دست می‌آید کاربرد درمانی و بهداشتی دارد و متانول که از واکنش کربن منوکسید و هیدروژن حاصل می‌شود، کاربردی صنعتی دارد، البته ممکن است در روند تولید اتانول، به دلیل استفاده نشدن از روش دقیق علمی، متانول نیز تولید شود.

وی با اشاره به تفاوت اتانول و متانول گفت: متانول درصنعت از واکنش گازکربن مونوکسید و هیدروژن بدست می آید. این واکنش در دما و فشار بالا و در حضور کاتالیزور انجام می شود و تولید آن به محیط صنعتی مجهزی نیاز دارد. این نوع الکل از تقطیر چوب هم قابل تولید است و به همین خاطر به عنوان الکل چوب هم شناخته می شود. این الکل به عنوان سوخت و حلال دربرخی صنایع کاربرد دارد و مصرف خوراکی آن مرگباراست.

معاون غذا و داروی علوم پزشکی جهرم اضافه کرد: به علت اینکه الکل متانول می تواند از راه پوست جذب شود، حتی درصنایع آرایشی نیز کاربردی ندارد. این الکل به خاطر تفاوت درفرمول های شیمیایی آن، برای ضدعفونی کردن سطوح و ازبین بردن ویروس ها نیز استفاده نمی شود.

وی با بیان اینکه الکل اتانول علاوه بر انواع خوراکی و طبی، نوع صنعتی هم دارد، گفت: برای ایجاد تمایز بین آنها، به اتانول هایی باخلوص کمتر، موادی مانند رنگ های قرمز و زرد تلخ کننده ها و حتی متانول اضافه می کنند و از آن نیز به عنوان (الکل صنعتی ) یاد می کنند. بدیهی است که این نوع اتانول هم به هیچ وجه نمی تواند کاربردهای طبی و خوراکی داشته باشد.

یک کارشناس اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز گفت: آبجوی سنتی، شراب و مشروبات الکلی حاوی مقادیر متفاوتی از اتانول است از طرفی اتانول در انواعی از دهان شویه ها، افتر شیوها و عطرها و ادکلن ها و همچنین برخی فراورده های تمیزکننده و دارویی (الگزیر) وجود دارد.

دکتر مژده حق‌گویان افزود: اتانول با سرکوب سیستم عصبی مرکزی، سبب ایجاد مسمومیت حاد می شود و هم چنین در همراهی با داروهای صرع، آرام بخش ها و اپیوئید ها، داروهای ضد افسردگی و ضد جنون اثرات افزاینده نشان می دهد.

وی با بیان اینکه مسمومیت با اتانول و سوء مصرف مزمن الکل، بیمار را مستعد تروما ( آسیب فیزیکی)، هایپوترمی ( کاهش دمای بدن )، عوارض گوارشی و عصبی می کند گفت: همین طور در دوران بارداری، اتانول جذب شده از جفت عبور می کند و غلظت سرمی اتانول در بدن جنین به سرعت به سطح سرمی مادر می رسد.

این داروساز دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: دفع جنینی اتانول به داخل مایع آمینوتیک ( اطراف جنین در شکم مادر ) منجر به باز جذب دوباره می شود.

 

برچسب ها: مسمویت ، جهرم ، الکل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار