مدیر جهاد کشاورزی سردشت گفت: سومین جشنواره انگور سیاه سردشت به مدت سه روز در شهر ربط این شهرستان آغاز شد.
کد خبر: ۱۱۲۵۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۴ 11 September 2023

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، احمد علی‌پور در حاشیه این آیین در گفتگو با خبرنگاران ، اظهار کرد: این جشنواره با حضور رییس سازمان جهادکشاورزی و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی، مدیران شهرستانی، کشاورزان و باغداران این شهرستان در سایت گردشگری «هواره برزه» شهر ربط آغاز شد.

وی اضافه کرد: این جشنواره به مدت سه روز از ۱۸ تا ۲۰ شهریور ماه هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۳ در حال برگزاری است و در آن انوع انگور سیاه در کنار سایر محصولات فراوری شده از انگور به شرکت کنندگان عرضه می شود.

مدیر جهاد کشاورزی سردشت با بیان اینکه برداشت انگور سیاه هر سال از اواخر شهریور آغاز و تا اواسط آبان ادامه دارد گفت: انگور سیاه سردشت به دلیل طبیعی بودن و همچنین استفاده نکردن کشاورزان از کودهای اضافی عملکرد چند برابری از سایر انواع انگور دارد و همین امر موجب شده استقبال و اهمیت از این محصول مورد توجه سایر شهرهای دیگر قرار بگیرد.

وی بیان اینکه انگور سیاه سردشت علاوه بر خرید واحدهای تولید کنسانتره به صورت تازه‌خوری نیز مصرف می‌شود، گفت: در سردشت هفت هزار و ۵۰۰ هکتار انواع انگور دیم کشت شده و پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۳۰ هزار تُن محصول از تاکستان های این شهرستان برداشت شود.

وی یادآور شد: در این جشنواره علاوه بر غرفه‌های عرضه انگور، ۵۰ غرفه عرضه سایر محصولات باغی از جمله انار، هلو، گلابی وحشی و همچنین عسل، گیاهان دارویی، صنایع دستی، فرآورده های انگور سیاه مانند باسوخ، دوشاب، میوژ، گوزمه، حلوا شکری، ترشی انگور نیز دایر شده است.

انگور سیاه سردشت که به انگور «ره‌شه» معروف است، به علت استفاده نکردن از کود و سموم، محصولی تمام ارگانیک محسوب می‌شود و از شهرت فراوانی برخوردار است.

این نوع از انگور تسکین دهنده فشارهای عصبی، افزایش دهنده شیر مادران، پاک کننده معده و روده از مواد زائد و همچنین از بین برنده چین و چروک پوست است؛ عمده ترین محصول باغی سردشت با پنج هزار هکتار انگور دیم است.

شهرستان مرزی سردشت در جنوب آذربایجان‌غربی و در نوار مرزی ایران با عراق واقع شده است و ۸۰ هزار هکتار از مساحت آن را عرصه‌های جنگلی تشکیل می‌دهد؛ به غیر از انگور، سالانه صدها تُن میوه جنگلی از جمله گردو، بادام، انجیر، سماق و سقز و انواع گیاهان دارویی از جنگل‌های این شهرستان استحصال و روانه بازار مصرف می‌شود.

برچسب ها: ارومیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار