زهرا ساکی جوان خلاق و با انگیزه دورودی است که تولید خوراک آبزیان مبتنی بر جلبک را برای اولین بار در کشور انجام داده است، او می‌گوید: تولید این محصول را با رویکرد صادراتی و افزایش ارز آوری تولید کرده است.
کد خبر: ۱۱۲۴۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰ 04 September 2023

به گزارش تابناک لرستان و به نقل از خبرگزاری فارس،  زهرا ساکی ۲۱ ساله که رشته تحصیلی‌اش شیلات است،خانوادگی در حوزه خوراک آبزیان فعالیت دارد او به دلیل علاقه به این حوزه ورود کرده است.

این جوان خلاق و فناور که در حوزه صادرات آبزیان فعالیت دارد، با توجه به ذائقه مصرف کنندگان خارجی به فکر می‌افتد که خوراکی تولید کند که منجر به تولید گوشت با کیفیت شود.

بانو ساکی معتقد است: اگر شرکت‌های فناور و دانش بنیان سرمایه در گردش کافی در اختیار داشته باشند، می‌توانند در حوزه تولید و اشتغال حرف زیادی برای گفتن داشته باشند.

با این جوان خلاق و فناور به بهانه تولید خوراک آبزیان مبتنی بر جلبک گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

ایده تولید خوراک مبتنی بر جلبک، را چطور شد مطرح کردید؟

من در شرکت در بخش آزمایشگاهی فعالیت دارم و با مزرعه داران هم در ارتباط هستیم، نکته دیگر اینکه ما چون در حوزه صادرات آبزیان مشغول هستیم، مشتریان روسی سفتی و بافت گوشت ماهی برایشان اهمیت بسیاری دارد، از طرفی کیفیت گوشت برای مصرف کنندگان هم مهم است.

با توجه به اینکه بخش مهمی از کیفیت گوشت ماهی به خوراک و بخشی هم به آب و اکسیژن مربوط می‌شود، و ما ما هم در حوزه خوراک آبزیان فعالیت داریم، ایده و پیشنهاد استفاده از جلبک که پروتیین گیاهی دریایی است را مطرح کردم.

کی این ایده را مطرح کردید و اینکه چه مقدار زمان برد؟

حدود یک سالی است که شروع کردم.

کار تا کجا پیش رفته است؟

ما تا الان کار تحقیقاتی و آزمایشات را انجام دادیم، خوشبختانه جواب داده است و به دنبال این هستیم که در آینده نزدیک به تولید و تجاری سازی برسیم

پس جواب داده است؟

بله،جواب می‌دهد.

مزایای این خوراکی که شما تولید کرده‌اید، چیست؟

جلبک باعث افزایش کیفیت گوشت می‌شود.

خوراک شما برای بچه ماهی است یا ماهیان؟

هدف و برنامه‌ریزی ما برای بچه ماهی‌ها است، چون هم سیستم ایمنی را بالا می‌برد هم تلفات را کاهش می‌دهد، از طرفی باعث افزایش اشتها و رشد ماهی هم می‌شود،نکته دیگر اینکه هضم را در ماهیان بهبود می‌بخشد.

 

یعنی برای ماهیان در حال رشد مناسب نیست؟

نه، با توجه به قیمت نسبتا بالا این خوراک بزای بچه ماهیان صرفه اقتصادی بیشتری دارد و چون مرحله مهمی از زندگی ماهی است، نتیجه و کاربرد بیشتری دارد.

در واقع شما یک خلاقیت و نوآوری در این حوزه داشته‌اید؟

بله ما در حال حاضر شرکت فناوری هستیم، و اگر ایده ثبت اختراع بشود شرکت ما به شرکت دانش بنیان ارتقاء پیدا می‌کند.

به بازار خوراکی که در حال تولید آن هستید، فکر کرده‌اید؟

همانطور که گفتم تمرکز ما روی ماهیان صادراتی این که برای استان ارز آوری داشته باشد، با توجه به اینکه لرستان قطب پرورش ماهیان سردابی است می‌توانیم در این زمینه حرف برای گفتن داشته باشیم، البته دیگر استان‌ها را هم در نظر داریم.

مشابه این خوراک در کشور تولید شده است؟

تا جایی که من در جریان هستیم در کشور خوراک مبتنی بر جلبک تولید نشده است، ما هم دنبال این هستیم که به صورت انبوه تولید و به بازار عرضه کنیم.

با چقدر شروع کردید؟

ساخت این محصول را به صورت آزمایشی و تحقیقاتی با ده میلیون تومان شروع کردیم.

برای تولید این خوراک نیاز به دستگاه و ماشین آلات هم است؟

در حد تحقیقاتی و آزمایشی دستی تولید کردیم اما برای تولید انبوه به دستگاه و ماشین آلات نیاز است.

یعنی اگر بخواهید به تولید انبوه برسید، چه میزان سرمایه نیاز دارید؟

با توجه به اینکه دستگاه و ماشین آلات در کارخانه داریم، برای شروع یک تا دو میلیارد تومان نیاز است.

اگر به تولید انبوه برسید، چه میزان اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود؟

در خود کارخانه دریا دانه که بزرگترین تولید کننده خوراک آبزیان در غرب کشور است، در حال حاضر ۲۰ تا ۲۵ نفر به طور مستقیم و حدود ۵۰ نفر هم غیر مستقیم مشغول هستند. اما اگر این محصول به تولید انبوه برسد، اشتغال به ۲۰۰ نفر هم می‌رسد.

یعنی توان تولید به صورت انبوه وجود دارد؟

به لحاظ توانایی و ماشین آلات بله توان تولید انبوه را داریم، اما مشکلی که ما داریم سرمایه در گردش است در واقع با کمبود نقدینگی مواجه هستیم و گرنه‌ توان فنی و علمی بالا است.

برچسب ها: لرستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار