دبیر اجلاسیه منطقه شرق کشور گفت: دومین اجلاسیه سازندگان وطراحان مشهد در جهت هم افزایی ترویج و تبیین راهکارها و ساختارهای نهضت ساخت و ساز مسکن ملی با طراحی ایران اسلامی و تحقق تمدن سازی الگویی شهرسازی اسلامی از شهر مشهد برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۲۳۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱ 31 August 2023

به گزارش تابناک رضوی، سید علیرضا شبیری در دومین اجلاسیه سازندگان وطراحان مشهد که با محوریت حکمرانی شهری درقرن ۲۱ ساخت وساز تمدن ساز درمشهد برگزارشد با بیان این مطلب اظهار کرد: برگزاری این مراسم درجهت نقش سازندگان ومعماران ایرانی درتحقق این امر است واینکه ما چقدر می توانیم بستررابرای انها فراهم کنیم مهم است.

وی افزود: در جهت هم افزایی ترویج و تبیین راهکارها و ساختارهای نهضت ساخت و ساز مسکن ملی با طراحی ایران اسلامی و تحقق تمدن سازی الگویی شهرسازی اسلامی از شهر مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام از مهمترین اهداف برگزاری این اجلتسیه است.

وی افزود: به یاری خدا قیمت‌های مسکن مناسب شده و تکلیف مسکن نیز مشخص خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: این اجلاسیه کار بی‌نظیری برای گردش کار می باشد و همچنین شغل ایجاد می‌کند و برای خانواده مسکن به وجود می‌آورد که از مهم‌ترین ارکان برای جامعه امروزی است.

سعید ظریف ادامه داد: معماری اسلامی یکی از محورهای اصلی بحث ساخت وساز درنهضت ملی خواهدبود وبی حاشیه وآسیب هرسازنده با برندخود ساخت وساز می کند.

وی اظهارکرد: صدمعمار ازکل کشور طی دوروز به همراه ارائه ۵۰ پروژه شاخص دراین اجلاسیه حضوردارند وهمچنین ۱۰۰ معماربرتر ایران آثارخودرا درقالب عکس وتصویربه نمایش گذاشته اند

ظریف خاطرنشان کرد : این یک معماراست که ازمنظر ارزش افزوده به پروژه ارزش می دهد که برای اولین بار است تبادل تجربه بین سازندگان ایجادکرده است .

وی ایجادکمپین باموضوع اصلاح فرآیندهای نظام ساخت راازبرنامه های این اجلاسیه دانست وافزود: راه افتادن کمپین است که سازندگان را وارد می کند تابتوانند بهترین های خودرا به کشور عرضه کنند

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز دراین مراسم گفت: برای نخستین بار ابزارهای تشویقی برای حضور بخش خصوصی در بافتهای فرسوده در نظر گرفته شده و در این راستا تاکنون بافت فرسوده ۶۷ شهر در خراسان رضوی مورد مطالعه قرار گرفته است تا بسته های تشویقی برای جذب بخش خصوصی در آنها ارایه و تمایل مردم به سرمایه گذاری در این بخش بیشتر شود.

داعی از ۳۹۱ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن به خراسان رضوی ۱۹۵ هزار واحدرا حمایتی دانست واذعان داشت : ۵۶ هزار واحد مربوط به بافت فرسوده، ۷۵ هزار واحد مربوط به خودمالکین و ۶۵ هزار واحد مربوط به بخش روستایی تعلق دارد وهمچنین انعقاد تفاهمنامه ای با شهرداری درحال اقدام است تا هزینه صدور پروانه ساختمانی برای سازندگان مسکن در بافت فرسوده و به صورت خودمالک به صفر برسد و دولت هزینه های آن را برای شهرداریها به نحو دیگری جبران کند که این موضوع می تواندبرنانه مهمی برای استقبال بخش خصوصی در حوزه مسکن سازی باشد.

دبیرکل جبهه وفاق ایران اسلامی نیز گفت: در شرایطی که خیلی‌ها در بحث اجاره‌نشینی و همچنین مسکن مشکل دارند به دلیل بالا رفتن قیمت همیشه مسکن به عنوان یک نیاز اساسی برای آرامش روانی خانواده نقش زیربنایی داشته است.

علی اصغر رشید در ادامه اظهار داشت : باتوجه به اینکه مسکن و تامین اجتماعی و آموزش ، حمل و نقل ، خدمات اجتماعی و بهداشت از نیازهای اساسی انسان‌ها هستندوهمچنین مسکن مهم‌ترین نیاز است و متاسفانه اگر امروز مسکن نباشد برای افراد نیازمند ارکان دیگر نیز متزلزل می‌شود همانطور که قانون اساسی می‌گوید داشتن مسکن متناسب با نیاز افراد وظیفه نظام برای انسان‌ها است که ایجاد کند اما سیاست‌های اتخاذ شده در بحران و سوء مدیریت در عرصه مسکن گاهی با اختلال روبرو شده است.

وی عوامل حاشیه نشینی را باعث ساختار اقتصادی نارضایتی، نظام مدیریت و برنامه‌ریزی شهری و رویدادهای اجتماعی از قبیل اختلافات خانوادگی و مهاجرت دانست وافزود: این موارد باعث شده است که ما نتوانیم تلاشی برای مسکن انجام داده و یا ادامه دهیم به همین دلیل شاید نیامدن بخش خصوصی هم در این امر مشکل ایجاد کرده باشد .

عضو شورای شهر مشهد نیز در این همایش گفت: یکی از خلاهای جدی در حوزه مدیریت در کشور نداشتن تصویر مشخص از چشم اندازی است که در حوزه اقتصادی باید به آن برسیم، برگزاری رویدادهای مانند رویداد امروز توسط بخش خصوصی می تواند چشم انداز کشور را در حوزه مسکن و ساخت و ساز مشخص کند.

مجید دبیریان تصمیم گیریهای کنونی در کشور را بیشتر سلیقه ای دانست و افزود: یکی از خروجیهای این همایش باید این باشد که از نگاه تخصصی در هر نقطه از شهر باید چه ساخت و سازی پیاده شود.

وی ادامه داد: هیچ نقطه ای از شهر مشهد نشان دهنده مذهبی بودن آن نیست و عمده ساخت و سازها در آن برگرفته از نگاه سلیقه ای طراحان و سازندگان بوده است و ساخت و سازها هیچ سنخیتی با فرهنگ و اصالت ما ندارند.

عضوشورای اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم تاکیدکرد: شهرداری مشهد با پذیرش شرایطی آمادگی دارد که ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در این شهر بسازد.


موسی الرضا حاجی بگلو افزود: دولت برای این که در تحقق وعده ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال موفق شود باید نگاه و رویکرد خود را تغییر دهد و ساخت مسکن را به بخش خصوصی واگذار و در این بخش اختیارات لازم را تفویض کند.

وی با تاکید بر این که دولت هیچ گاه خودش نمی تواند مسکن بسازد ادامه داد: مسکن سازی باید به بخش خصوصی و مدیریت شهری واگذار شود و در این راستا باید دبیرخانه کمیسیون ماده پنج قانون شهرداریها نیز در اختیار شهرداریهای کلانشهرهای کشور قرار گیرد و این در حالی است که هم اکنون این کمیسیون در اختیار استانداری و اداره کل راه و شهرسازی است.

این عضو شورای شهر مشهد گفت: در صورتی که دبیرخانه کمیسیون ماده پنج قانون شهرداریها در اختیار شهرداری نباشد مدت زمان صدور پروانه ساختمانی برای متقاضی بسیار طولانی می شود در حالی که شهرداری می تواند در مدت یک هفته پروانه را صادر کند

یکی از سازندگان مطرح کشور که بیشترین ساخت و سازها را در تهران داشته است نیز در این همایش گفت:بخش خصوصی همیشه به تسهیلات بانکی نیاز ندارد بلکه گاهی اوقات نیازمند قوانین به روز است، قوانینی که دست و پاگیر نباشد و قابلیت اجرایی داشته باشد و موجبات جلوگیری از افزایش نرخ تمام شده مسکن را فراهم کند.
پژمان جوزی افزود: دولت به جای پرداخت تسهیلات بانکی می تواند با تسهیل در ارایه مجوزها براساس قانون اما با درایت بیشتر و کاستن از هزینه های صدور مجوز، بوروکراسی اداری دست و پاگیر در بخش مسکن را حذف کند.
رییس انجمن توسعه و سرمایه گذاری و عمران خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: اخیرا مسوولان سازمان بورس که در مشهد حضور یافتند زمینه این مهم فراهم شد که "متری فروشی" در صنعت ساختمان را در کشور نهادینه کنیم چرا که این موضوع دغدغه همه دولتها برای تهیه مسکن بوده است همواره نیز مناقصه برگزار کرده و به دنبال قیمت تمام شده ساختمان بوده اند اما هیچ گاه به نتیجه نرسیده اند.
رضا احدیان افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار نیز به دنبال تحقق این موضوع است از این رو اساسنامه مربوطه را در اختیار انجمن توسعه و سرمایه گذاری و عمران خراسان رضوی قرار داده و در این راستا تفاهمنامه ای نیز با استانداری امضا کرده است.
وی اضافه کرد: این انجمن درصدد است تفاهمنامه ای با شهرداری مشهد تنظیم کند تا بستر مناسبی برای نهادینه کردن "فروشی متری زمین" در صنعت ساختمان فراهم شود.

کتایون حسینی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار