رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به تولید بیشترین ماهی خاویاری در لرستان بعد از استان‌های ساحلی، از توسعه گلخانه‌ها در این استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۲۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳ 25 August 2023

به گزارش تابناک لرستان، سید عماد شاهرخی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه لرستان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفته دولت به‌ویژه شهیدان رجایی و باهنر، اظهار داشت: ۴۸ طرح کشاورزی استان با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیاردتومانی در هفته دولت امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

۵۰۰ هزار تن گندم تحویل سیلو‌ها شد

وی افزود: با اجرای این طرح‌ها برای ۳۶۶ نفر در لرستان اشتغال‌زایی خواهد شد و ۷۸۳ خانوار از مزایای آن‌ها بهره‌مند می‌شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به افتتاح طرح گلخانه‌ای شهرستان دلفان در اولین روز از هفته دولت، گفت: طرح‌های حوزه آبیاری تحت‌فشار، واحد‌های گلخانه‌ای از جمله گلخانه هیدروپونیک خرم‌آباد، دو استخر پرورش ماهی، حوزه آبخیزداری و صنایع تبدیلی و تکمیلی از دیگر طرح‌هایی است که هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

شاهرخی با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۰، ۱۲۳ هزار تن گندم به سیلو‌های غله تحویل دادیم، گفت: این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۲۷۵ هزار تن و اکنون به ۴۹۳ هزار تن رسیده است که با اضافه‌کردن گندم بذری این میزان با بیش از ۵۰۰ هزار تن در مقایسه با سال گذشته دوبرابر افزایش داشته است.

اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد به حوزه زیرساخت‌های کشاورزی

وی همچنین به پایین‌بودن اعتبار ۸۵۵ میلیاردتومانی برای زیرساخت‌های بخش کشاورزی استان اشاره کرد و افزود: پس از بررسی‌ها و پیگیری‌های استاندار، نماینده، ولی فقیه در لرستان و برخی نمایندگان مجلس توانستیم با امضای آقای مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور هزار میلیارد تومان دیگر به این اعتبار اضافه کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، اظهار کرد: این اعتبار قرار است در حوزه‌های مختلف از جمله ایستگاه‌های پمپاژ، احداث و بهسازی کانال‌های آبیاری، طرح‌های کوچک تأمین آب، احیا و مرمت قنوات، عملیات انتقال آب با لوله، احداث زیرساخت‌های مجتمع‌های خاویاری، جلوگیری از زوال جنگل‌های بلوط، طرح‌های آبخیزداری و آبرسانی عشایر هزینه شود.

شاهرخی، مهم‌ترین رویکرد جهاد کشاورزی استان را بالابردن ضریب دانش فنی در بخش کشاورزی اعلام کرد و گفت: با انتقال‌یافته‌های علمی به مزارع می‌توانیم میزان عملکرد و بهره‌وری را در این بخش افزایش دهیم.

وی در خصوص طلب گندم‌کاران هم گفت: تاکنون دو هزار و ۵۳۸ میلیارد تومان به کشاورزانی که تا ۲۴ تیرماه گندم تولیدی خود را تحویل داده‌اند، پرداخت کردیم.

افتتاح ۲ ایستگاه پمپاژ آب تا پایان سال مالی ۱۴۰۱

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در ادامه به افزایش چهار برابری تولید دانه‌های روغنی در استان اشاره کرد و افزود: سال گذشته دو هزار و ۳۰۰ هکتار سطح زیر کشت داشتیم که امسال به هشت هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش‌یافته است.

شاهرخی، به تأمین ۳۵ درصد کود موردنیاز کشاورزان نیز اشاره کرد و گفت: کشاورزان می‌توانند از شنبه چهارم شهریور به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه و کود موردنیاز خود را با همان قیمت قبلی تهیه کنند.

وی در حوزه باغبانی بیان کرد: باتوجه‌به تنش خشکسالی در استان نیازمند بهره‌وری در آب هستیم که اقدامات خوبی در خصوص طرح‌های سیستم آبیاری نوین در استان انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، ادامه داد: در حوزه آب‌وخاک در دولت سیزدهم توانستیم از پنج ایستگاه پمپ‌زنی‌ای که احداث آن‌ها بیش از ۱۸ سال طول کشیده و یا در سیل سال ۹۵ تخریب شده بودند، سه ایستگاه را افتتاح کنیم و دو ایستگاه دیگر نیز تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ افتتاح می‌شود.

شاهرخی، ابراز امیدواری کرد که با اعتبار هزار میلیاردتومانی به‌دست‌آمده از مولدسازی ۵ ایستگاه پمپاژ دیگر در استان احداث شود.

توسعه گلخانه‌ها در لرستان

وی، توسعه گلخانه‌ها را جز اولویت‌های جهاد کشاورزی دانست و افزود: قبل از دولت سیزدهم ۷۸ هکتار گلخانه داشتیم که سال گذشته ۳۵ هکتار اضافه شد و امسال نیز حداقل ۳۵ هکتار دیگر اضافه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان به ۴۹ هزار هکتار باغات استان هم اشاره کرد و گفت: از این میزان ۴۲ هکتار بارور و هفت هکتار نابارور است که آن را در دستور کار توسعه خود قرار داده‌ایم.

شاهرخی، در خصوص صنایع تبدیلی و تکمیلی استان هم گفت: نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۵ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان به بهره‌برداری رسیده و ۵۵ واحد در دست اقدام است که با بهره‌برداری آن‌ها بخش عمده‌ای از مشکلات این حوزه حل خواهد شد.

لرستان بعد از استان‌های ساحلی بیشترین میزان تولید ماهی خاویاری را دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در حوزه شیلات هم با اشاره به تولید ۲۶ هزار تن‌ماهی سردابی، دو هزار و ۲۰۰ تن‌ماهی گرمابی و سه هزار و ۱۰۰ قطعه ماهی زینتی در استان، گفت: لرستان بعد از استان‌های ساحلی بیشترین میزان تولید ماهی خاویاری را دارد که امیدواریم با اقدامات انجام شده در آینده نزدیک، قطب تولید ماهی خاویاری در کشور شویم.

شاهرخی، به اقدامات انجام شده در حوزه دام و طیور هم اشاره کرد و افزود: با وجود تمام مشکلات امسال در خصوص جوجه‌ریزی، توانستیم در تیرماه و مردادماه ۸.۵ میلیون جوجه‌ریزی در استان را داشته باشیم که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۰ درصد افزایش‌یافته است.

وی ادامه داد: در تولید تخم‌مرغ هم در دولت سیزدهم از هفت هزار و ۵۰۰ تن تولید به ۱۱ هزار تن رسیدیم که امیدواریم باتوجه‌به نیاز استان که ۱۸ هزار تن است به‌زودی به خودکفایی برسیم.
منبع/مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار