معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان بر توجه به ظرافت‌های موجود در حوزه فرهنگ اشاره کرد و افزود: بخشی از اختلاف نظرها در برخی شیوه‌ها، آیین‌ها یا قرائت‌ها، طبیعی است لذا نباید بنای اختلاف نظرها و عقیده‌ها را بر تقابلات بین اقشار جامعه قرار داد.
کد خبر: ۱۱۲۱۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵ 20 August 2023

عبداله‌ افرازه‌شهاوند روز یکشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با حضور سید محمد هاشمی، معاون وزیر ارشاد در تالار مهتاب اهواز به تعابیر مقام معظم رهبری در وصف فرهنگ و هنر اشاره کرد و فرهنگ را زیربنای دیگر حوزه‌ها به ویژه حوزه اعتقادی و اجتماعی قلمداد کرد.

وی با بیان این که جامعه‌ای که فرهنگ آن غنی باشد در دیگر حوزه‌ها دچار لغزش نمی‌شود توضیح داد: اگر جامعه‌ای در حوزه فرهنگ لغزید و فرهنگ غنی و مترقی پیدا نکرد با کوچک‌ترین تزلزل و نارسایی، ابعاد شخصیتی آن جامعه در حوزه‌های مختلف دچار اشکال می‌شود.

معاون استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: کسی که در حوزه فرهنگی ریشه دارد و تربیت یافته است در مقابل هرگونه نارسایی محکم و استوار خواهد بود.

وی رسالت ذاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را سنگین خواند و گفت: یکی از ماموریت‌ها و وظایف مهم این اداره کل، شناسایی و احصاء چالش‌ها و مسایل حوزه فرهنگ است که این امر در گام نخست منوط به رصد شناختی کامل حول مسایل فرهنگی جامعه و در گام دوم انجام درست راهبری فرهنگی، اشراف بر مدیریت فرهنگی و برنامه‌ریزی در حوزه‌های مختلف برای سلایق متنوع است.

اختلاف نظرها نباید موجب تقابل میان اقشار جامعه شود

وی بر توجه به ظرافت‌های موجود در حوزه فرهنگ اشاره کرد و افزود: بخشی از اختلاف نظرها در برخی شیوه‌ها، آیین‌ها یا قرائت‌ها طبیعی است لذا نباید بنای اختلاف نظرها و عقیده‌ها را بر تقابلات بین اقشاری در جامعه قرار داد.

به گفته شهاوند جامعه پویا، جامعه‌ای متکثر است که هرکس می‌تواند نظرش را براساس قانون، تخصص و نظرات کارشناسی اعلام کند از این رو نقاط اختلافی نباید ملاک تقابل قرار گیرد.

معاون استاندار خوزستان با اشاره به تغییرات مدیریتی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان و واکنش‌های پیرامون این تغییر گفت: من این واکنش‌ها را به اختلاف نظرهای کارشناسی و دغدغه‌مند تعبیر می‌کنم.

وی افزود: در یک جامعه افراد مختلف با سلایق مختلف زندگی می‌کنند. شخصی کنسرت دوست دارد در حالی که شخص دیگری کنسرت دوست ندارد شخصی دوست دارد؛ شخصی به علوم انسانی علاقمند است اما شخص دیگری به رشته‌های فنی علاقه دارد. این جامعه با این ویژگی‌ها متکثر است و این تکثر از علایم پویایی است.

شهاوند افزود: بستری که در فضای مجازی، دنیا را به دهکده جهانی تبدیل کرده است موجب شده تا جامعه‌ در حال گذار، به سمت توسعه و ترقی حرکت کند از این رو اختلاف نظرها در یک چارچوب درست باید موجب پویایی جامعه شود.

وی گفت: اختلاف نظرها نیز تنها محدود به مسایلی مثل موسیقی نیست. به عنوان مثال من راجع به برخی سبک‌های سینه‌زنی ایرادتی دارم اما مخالف سینه زنی نیستم.

مخالف کنسرت نیستم، پیوست‌ها باید اجرایی شوند

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان تاکید کرد: من مخالف کنسرت نیستم بلکه با عدم اجرای پیوست‌های فرهنگی و مذهبی آن مخالفم. کنسرت باید با پیوست‌هایش اجرا شود.

وی بر رعایت چارچوب‌ها در همه حوزه‌ها تاکید کرد وگفت: قانون کشور برای برگزاری کنسرت منعی ایجاد نکرده اما برای آن نیز پیوستی ارایه شده است که باید مورد توجه قرار گیرد. اگر من راجع به یک شیوه یا یک سبک انتقاد دارم که مبتنی بر نظر کارشناسی است نباید از آن اظهار نظر ‌ناراحت شد یا آن را به تقابل کشاند و جامعه را ملتهب کرد. باید تلاش کنیم براساس قانون و شرع یکدیگر را تحمل کنیم و به نظرات هم احترام بگذاریم.

شهاوند یادآور شد: فرهنگ یکی از حساس‌ترین حوزه‌ها است و وزارت ارشاد مهم‌ترین و بنیادی‌ترین وزارتخانه است چراکه فرهنگ و مذهب زیرساخت و زیر بنا جامعه ما هستند.

وی عنوان کرد: تلاش می‌شود در حوزه فرهنگی اولویت‌های مهم مطرح و ذیل یک راهبرد حرکت شود تا بتوانیم چالش‌ها را رفع کنیم.

معاون استاندار خوزستان بر حمایت از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و هنرمندان تاکید کرد و گفت: در حوزه اقتصاد هنر، مشکلات زیادی به ویژه در استان‌ها وجود دارد تلاش می‌کنیم در رفع مساله بیمه، مسکن و مسایل حمایتی هنرمندان در کنارشان باشیم و انشالله بتوانم به اندازه توان خود در این بخش‌ها گره‌گشا باشم.

هنر در ذات خود اصالت ندارد

همچنین عضو مجلس خبرگان رهبری در استان خوزستان در این آیین با اشاره به چگونگی تاثیرگذاری سخن در مخاطب گفت: چه ناطق الهی و چه ناطق ابلیسی بدون استفاده از ابزار هنر امکان جذب مخاطب ندارد لذا هنر جنبه ابزاری دارد و در ذات خود اصالت ندارد در حالی که فرهنگ از اصالت برخوردار است.

آیت الله محسن حیدری بیان کرد: به هنر به عنوان وسیله ای در راستای فرهنگ باید نگاه شود هنری که در خدمت ایده‌های الهی قرار می‌گیرد متعالی می‌شود در مقابل اگر در راستای ایده شیطانی باشد به ابتذال کشیده می‌شود.

وی با بیان این که فرهنگ بدون هنر قابل عرضه نیست یادآور شد: هر جا هنر در خدمت فرهنگ اسلامی قرار گرفت موفقیت کسب کردیم ولی هرگاه به هنر اصالت داد شکست خوردیم چراکه هنر اصالت ندارد. به عنوان مثال موسیقی، شعر، نقاشی، فیلمسازی و...اگر در راستای فرهنگ قرآنی و الهی نباشند مبتذل می‌شوند.

در پایان این آیین مجید منادی به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان معرفی و از حجت‌الاسلام رضا کلاه‌کج مدیرکل پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان قدردانی شد.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار