همزمان با هفته گرامیداشت تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی، مردمی‌سازی و فعالیت‌های جهادی و داوطلبانه، عصر سه‌شنبه طی آیینی با حضور وحید یامین‌پور دبیر شورای عالی جوانان کشور ۲۸ تشکل جهادی قم در تالار فرهنگ و هنر این استان مورد تجلیل قرار گرفتند.
کد خبر: ۱۱۲۰۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵ 16 August 2023

به گزارش تابناک قم، معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم در این آیین در سخنانی با اشاره به ویژگی‌ها و شاخص‌های تشکل‌های مردمی استان اظهار داشت: نخستین ویژگی تشکل‌های قم، خدمتگزاری به حرم کریمه اهل بیت‌(س) است، همچنین هیچ انتظاری برای حمایت دولتی ندارند.

ابوالقاسم مقیمی افزود: تشکل‌های قم در حوزه‌های مختلف اعم از جهادی، بیماری‌های خاص، موکب‌ها و هیات‌های مذهبی، فعالیت‌های خود را بدون چشم داشت به کمک‌های دولتی انجام می‌دهند.

معاون استاندار قم در ادامه سومین شاخص تشکل‌های این استان را دوری از منیت‌ها ذکر کرد و بیان داشت: در مناسبت‌های گوناگون بسیاری از اقدام‌های بزرگ را شاهد هستیم که با هم‌افزایی تشکل‌های مردمی صورت می‌گیرد.

مقیمی یادآور شد: در عید غدیر، دهه کرامت و یا نیمه شعبان، هم‌افزایی مجموعه‌های مردمی نقش مهمی در برپایی آیین‌ها و برنامه‌های این ایام داشت.

۲۸ تشکل جهادی قم تجلیل شدند

این مقام استانداری قم با بیان این مطلب که این تشکل‌ها شاید آسیب‌هایی نیز داشته باشند خاطرنشان کرد: تشکل‌های مردمی عمدتا گزارشی از فعالیت‌هایشان ارائه نمی‌دهند، ما نیز خوشحالیم، که به شکل گمنام، بینام و فقط برای کسب رضای خدا و شادی اهل بیت خدمت می‌کنند.

معاون استاندار قم همچنین با اشاره به درخواست‌های دولت از تشکل‌های مردمی تصریح کرد: در مجموعه‌ دفتر اجتماعی استانداری و به‌ویژه اداره‌کل ورزش و جوانان در حوزه توانمندسازی تشکل‌ها برنامه‌هایی را داریم.

مقیمی اضافه کرد: این برنامه‌ها به طور مشخص از کانون‌های مساجد آغاز شده، که ورود ۸۰۰ نیروی جوان تازه نفس به فعالیت‌های میدانی در حوزه مدیریت مردمی از جمله آن به شمار می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه همگان به فراگرفتن و آموختن نیاز داریم بیان داشت: تشکل‌ها هر چقدر بتوانند، مباحث توانمندسازی را دنبال کنند، چتر پوشش خدمات آنان گسترده‌تر خواهد بود.

وی همچنین مشارکت تشکل‌ها در برنامه‌هایی که از سوی دفتر اجتماعی استانداری و اداره‌کل ورزش و جوانان تدارک دیده شده را ضروری خواند و گفت: برای مجموعه‌های مردمی که ثبت و شناسه ملی ندارند، مکانیسمی را تعریف کرده‌ایم.

معاون استاندار ادامه داد: هم اداره‌کل ورزش و جوانان و هم دفتر اجتماعی استانداری ضوابط و شرایطی را تعیین کرده‌اند، بعضا وقتی اعتبارات و بودجه‌های دستگاه‌های دولتی وارد می‌شود با آسیب‌هایی برخورد می‌کنیم، اراده لازم برای کمک به مجموعه‌های مردمی وجود دارد، اما با محدودیت‌هایی مواجه هستیم.

وی گفت: برخی تشکل‌ها، شخصیت حقوقی ثبت شده‌ای ندارند، از این رو با مشکل روبه‌رو می‌شویم.

مقیمی تاکید کرد: ما سعی کرده‌ایم فرآیند ثبت شخصیت حقوقی تشکل‌ها را تسهیل کنیم.

معاون استاندار قم در بخشی سخنان اهمیت توجه جدی کادر مدیریتی تشکل‌های مردمی به آموزش‌های مدیریتی را مورد توجه قرار داد و گفت: در برخی مواقع از تشکل‌ها، مراجعانی داریم که در حوزه‌های مدیرتی از جمله موضوع‌های مالیاتی مشکل‌هایی پیدا کردند، به تازگی با مدیرکل امور مالیاتی و مدیران کل دستگاه‌های استان برای برگزاری دوره آموزشی، توافقی را انجام داده‌ایم.

وی اظهار کرد: آموزش‌های مدیرتی کلان‌تر و بزرگ‌تر است و در افزایش بهره‌وری تشکل‌های مردمی موثر می‌باشد.

۲۸ تشکل جهادی قم تجلیل شدند

شبکه نخبگان فرهنگی در عرصه بین‌الملل آغاز به کار کرد

دبیر تشکل جهانی حسین سرور آزادگان نیز گفت: این تشکل فعالیت خود را از هشت سال پیش به صورت خودجوش و در قالب برنامه‌های اربعین به زبان‌های انگلیسی، عربی، اردو و سواحیلی آغاز کرد افزود: در ابتدا از ۱۵ ملیت با این تشکل همراهی کردند اما اکنون به ۴۰ کشور افزایش پیدا کرده، و فعالیت فرهنگی و خدماتی در مسیر نجف تا کربلا عمود ۱۰۹۷ انجام می‌شود.

علی حسنین علوی افزود: تشکل فوق در کنار فعالیت‌هایی که در ایام اربعین انجام می‌دهد، حرکتی موسوم به شبکه‌سازی نخبگان فرهنگی در عرصه بین‌الملل را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: در این حرکت، نخبه‌های کشورهای مختلف شناسایی می‌شوند تا با برقراری ارتباط با آنان از ظرفیت‌های تشکل‌ها و گروه‌های فعال در عرصه بین‌الملل استفاده شود.

۲۸ تشکل جهادی قم تجلیل شدند

دولت سیزدهم به تشکل‌های مردمی رویکرد ویژه‌ای دارد

نماینده مجموعه مردمی اجتماعات مهدوی نیز خاطرنشان کرد: فعالیت این تشکل بیشتر در ایام نیمه شعبان صورت می‌گیرد، و از ۲۲ استان کشور در برنامه‌های خدماتی و پذیرایی این تشکل مشارکت دارند.

حجت‌الاسلام رضا وطن‌خواه در ادامه افزود: حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار پُرس غذا، ۳.۵ میلیون تُن نوشیدنی و ده‌ها تُن شیرینی و میوه به همت این تشکل در بین زائران نیمه شعبان توزیع شد.

وی گفت: کارهای فرهنگی این تشکل نیز با برپایی بیش از ۳۰۰ غرفه انجام پذیرفته است.

وطن‌خواه یادآور شد: این تشکل در چند کارگروه، این مراسم بزرگ و تعظیم شعائر مهدوی را انجام می‌دهد، تشکلی هستیم که سعی می‌کند، تشکل‌های دیگر را سازماندهی و به آنها خدمت‌رسانی کند.

وی بیان داشت: در ایام نیمه شعبان هشت هزار خادم به زائران نیمه شعبان خدمات دهی کردند.

نماینده اجتماعات مهدوی در بخش دیگری از سخنان همچنین از دولت سیزدهم به واسطه رویکرد ویژه‌ای که به تشکل‌ها دارد، قدردانی کرد و گفت: در این دولت رویکرد به تشکل‌ها، مردمی شده، به گونه‌ای که در ۲ سال گذشته، وضعیت متفاوتی پیدا کرده‌اند.

حجت‌الاسلام وطن‌خواه در بخش پایانی سخنان بیان کرد: اجتماعات مهدوی با ۳۵ دستگاه مختلف اجرایی و فرهنگی استان کارهای مختلفی را انجام داده است.

۲۸ تشکل جهادی قم تجلیل شدند

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار