مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان گفت: در هر تن برداشت گندم ۳۰ کیلوگرم فسفر و ۲۵ کیلوگرم پتاس از خاک برداشته می‌شود لذا لازم است که این مواد به خاک برگردد.
کد خبر: ۱۱۲۰۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۳ 15 August 2023

به گزارش تابناک گلستان و به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس، سیدصمد ضیائی صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: طی سال‌های ۱۴۰۰-۱۳۹۹، با افزایش تحریم‎‌ها ورود کود‌های فسفاته و پتاسه به کشور کاهش یافت که نتیجه آن کاهش مصرف این کود توسط کشاورزان بود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان افزود: با آزمایشی که انجام شد متوجه شدیم میزان فسفر و پتاسیم به شدت در خاک‌های مزارع استان کاهش یافته بود.

وی تصریح کرد: طی چهار سال اخیر۲۵ طرح تولید کود‌های فسفاته و پتاسه در کشور اجرایی شد و شاهد افزایش معنادار مصرف این کود‌ها در استان هم بودیم که باعث شد، تولید افت نکند.

ضیایی همچنین به ذخیره‌سازی انواع کود‌های فسفاته و پتاسه از ابتدای سال جاری تاکنون به بیش از ۹ هزار و ۴۰۰ تن اشاره کرد و گفت که این رقم در سال گذشته ۶ هزار و ۵۰۰ تن بوده است.

طبق گفته مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان در هر تن برداشت گندم ۳۰ کیلوگرم فسفر و ۲۵ کیلوگرم پتاس از خاک برداشته می‌شود.

وی ادامه داد: لذا لازم است این میزان مواد مغذی دوباره برای رشد گیاه به خاک بازگردانده شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان تاکید کرد: اگر بخواهیم در برنامه کشت قراردادی، کشاورزی پایداری داشته باشیم باید مصرف این کود‌ها را جزو برنامه‌ها اصلی قرارداد، زیرا که اگر این کود‌ها به اندازه کافی به خاک تزریق شود در مواقع کاهش بارندگی و تنش‌های خشکی گیاه مقاوم‌تر خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار