مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برای تقویت و احیای گونه‌های گیاهی استان تاکنون اقداماتی اعم از قُرق مراتع و ممنوعیت ورود گردشگران به دشت‌ لاله‌های واژگون استان انجام شده است، گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد از دشت‌ لاله‌های واژگون در شهرستان کوهرنگ احیا شده است.
کد خبر: ۱۱۲۰۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱ 15 August 2023

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری و به نقل از فارس، اصغر احمدی امروز در گفتگویی، با اشاره به اینکه یک هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد، گفت: از این تعداد ۲۳۰ گونه دارای خواص دارویی هستند، این گیاهان به طور معمول در مراتع از اواخر زمستان تا اوایل فصل تابستان رویش دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به اینکه تمام گونه‌های مرتعی که دارای خواص دارویی هستند از جمله گیاهان غیرمجاز به شمار می‌روند، افزود: برای برداشت این گیاهان لازم است افراد از سازمان منابع طبیعی استان مجوز دریافت کنند.

وی بیان کرد: برداشت از این گیاهان تا زمانی که به رشد تکمیلی خود نرسیده‌اند مجاز نیست و در همین رابطه با افرادی که اقدام به برداشت و قطع گونه‌های گیاهی مانند کلوس کوهی، لاله‌های واژگون و موسیر می‌کنند برخورد قانونی صورت می‌گیرد و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

احمدی با اشاره به اینکه گیاهانی مانند کلوس (کرفس کوهی) و گیاه زینتی لاله‌های واژگون از جمله گیاهان مرغوب و حائز اهمیت برای استان به شمار می‌روند، تصریح کرد: برداشت‌های بی‌رویه از این گونه‌های مرتعی و منابع طبیعی سبب شده است تا در معرض انقراض قرار گیرند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه برای تقویت و احیای این گیاهان تاکنون اقداماتی اعم از قرق مراتع و ممنوعیت ورود گردشگران به دشت لاله‌های واژگون استان انجام شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۰ درصد از دشت لاله‌های واژگون در شهرستان کوهرنگ احیا شده و تراکم این گیاهان افزایش داشته است.

وی در پایان یادآور شد: برای حمایت از گونه گیاهی کلوس نیز بذر این گیاه در اختیار بهره‌برداران قرار گرفته است تا به شکل اصولی کاشت و برداشت صورت گیرد، همچنین در تلاشیم مدیریت اصولی و صحیح برای حفظ این گیاهان را ارتقا دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار