سرپرست معاونت سیاسی استانداری لرستان با بیان اینکه فضای کتابخانه‌ایاستان با سرانه متوسط کتابخانه‌ای در کشور فاصله دارد، گفت: نیاز است بودجه‌های لازم در زمینه زیرساخت‌های کتابخانه‌ای افزایش پیدا کند و کاهش بودجه‌های این حوزه در کمیته‌های برنامه‌ریزی قابل توجیه نیست.
کد خبر: ۱۱۲۰۱۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱ 13 August 2023

به گزارش تابناک لرستان و به نقل از خبرگزاری فارس، احسان یاوری ظهرامروز در دومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان لرستان با اشاره به اهمیت اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: خداوند متعال بزرگ‌ترین معجزه خود را برای پیامبر در قالب کتاب به بشریت عرضه داشت.

وی با بیان اینکه در قرآن کریم نسبت به اهمیت کتاب موارد متعددی عنوان شده است، افزود: در دین مبین اسلام موضوع کتاب دارای اهمیت بسیاری است و این جای تامل دارد همچنان که در روایات متعدد از ائمه معصومین در مورد کتاب و کتابخوانی تعابیر گران‌سنگی عنوان شده است.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری لرستان با بیان اینکه اهمیت کتابخوانی در اندیشه امامین انقلاب خاص است، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب به صورت ویژه از علاقه‌مندان و مروجان کتابخوانی هستند و همواره بر این امر تاکید دارند؛ اما گاهی اوقات می‌بینیم در کلام ایشان گله‌مندی از مقوله عدم پرداختن جامعه و عدم پرداختن متولیان دستگاه‌های فرهنگی به مقوله کتاب و کتابخوانی نیز وجود دارد است.

یاوری بیان داشت: تعابیر و تاکید رهبر انقلاب در مورد عدم توجه به امر کتاب و کتاب خوانی تلنگری است به ما که باید نسبت به این مقوله مهم توجه جدی داشته باشیم و هر اندازه که در اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی صحبت کنیم کم است چرا که کار شایسته‌ای در این زمینه صورت نگرفته است.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری لرستان، گفت: در لرستان با توجه به غنای فرهنگی فوق‌العاده و وجود نخبگان و نویسندگانی که در سطح ملی و بین‌المللی شناخته شده هستند و آثار قلمی آنان برای جهانیان شناخته شده است آنچنان مقوله کتاب‌خوانی جایگاه خوبی در سبد وقت روزانه مردم ندارد.

وی با بیان اینکه فضای کتابخانه‌ای لرستان با سرانه متوسط کتابخانه‌ای در کشور فاصله دارد، تاکید کرد: نیاز است بودجه‌های لازم در زمینه زیرساخت‌های کتابخانه‌ای افزایش پیدا کند و کاهش بودجه‌های این حوزه در کمیته‌های برنامه‌ریزی قابل توجیه نیست.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری لرستان با اشاره به اینکه وقتی دانش و دانایی افول پیدا کند به تبع آن سایر عرصه‌ها همچون خدمات اجتماعی، زیرساخت‌های عمرانی، حوزه اقتصادی و حتی سیاست افول پیدا می‌کند. افزود: اگر قرار است به سمت پیشرفت، توسعه‌یافتگی، رفاه مردم و بالا رفتن سطح خدمات اجتماعی پیش برویم لازمه آن توسعه دانش و دانایی مردم است و یکی از مهم‌ترین عرصه‌های توسعه دانش و دانایی مقوله کتاب و کتابخوانی است.

وی با تاکید بر اهتمام ویژه دستگاه‌های اجرایی استان بر استفاده از یک درصد بودجه فرهنگی دستگاه‌ها برای ترویج حوزه کتاب و کتابخوانی گفت: اداره کل کتابخانه‌های استان و فرهنگ و ارشاد اسلامی بسته‌های پیشنهادی خود را برای دستگاه‌های اجرایی برای هزینه‌کرد این بودجه در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی ارائه دهند.

یاوری با تاکید بر اینکه باید راهکار‌هایی در نظر گرفته شود که کتابخوانی در لرستان تبدیل به فرهنگ غالب شود عنوان کرد: ترویج کتابخوانی مساله بسیار مهمی است که در این زمینه باید با استفاده از ظرفیت صدا و سیمای مرکز لرستان، سازمان تبلیغات، موسسات مردم‌نهاد و سایر دستگاه‌های حوزه فرهنگ استفاده کرد.

نذر کتاب و وقف کتاب، راه‌اندازی کتابخانه الکترونیک در استان با رایزنی‌های لازم با وزارت ارتباطات، معرفی کتاب‌های خوبی از طریق صدا و سیما، بنر‌های سطح شهر و از طریق شبکه‌های مجازی از جمله مواردی بود که سرپرست معاونت سیاسی استانداری لرستان به عنوان پیشنهاداتی برای ترویج کتابخوانی در استان ارائه داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار