امام جمعه تبریز گفت: برخی از افراد و‌ جریان‌ها که به دنبال تحریف انتخابات هستند بدانند که اولا این دستاویز نخ‌نما در هر دوره‌ای توسط معدود سلیقه‌هایی وجود دارد و حرف تازه‌ای نیست و ثانیا ضرر این تحریف به خودشان برمی‌گردد از این‌رو الآن باید مراقبت کارهای دشمن شادکن شد.
کد خبر: ۱۱۱۹۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۵ 11 August 2023

به گزارش تابناک تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های نماز عبادی و سیاسی جمعه تبریز که با حضور پرشکوه نمازگزاران در مصلای اعظم امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: باید ۲۶ مرداد را گرامی داشت چراکه این آزادگان قهرمان در این روزها از دست اسارت رژیم دژخیم بعثی‌ها آزاد شده و به میهن بازگشتند. 

وی با تاکید بر اینکه این رابطه آزادگان عزیز برای همگان مشخص است که در بند اسارت چه فداکاری‌هایی داشتند، گفت: آنها سخت‌ترین دوران خود را در اسارت گذاشته و جوانی و طراوت جوانی‌شان  را به خداوند دادند اما ای آزادگان ضرر نکردید زیرا با خدا معامله کردید و این صبر خانواده شما اسلام را روسفید کرد.  

نباید کارهای آزادگان در پیچ و خم اداری متوقف یا مورد غفلت واقع شود

وی خطاب به مسوولان ذیربط در بنیاد شهید و ایثارگران گفت: باید مشکلات آزادگان را برطرف کنند و نباید کارهای آنها در پیچ و خم اداری متوقف یا مورد غفلت واقع شود از این‌رو تمام دستگاه‌های مرتبط باید در به جا آوردن حق و حقوق آزادگان تلاش کنند. 

 ۹۰ درصد صنایع کشور،  صنایع کوچک و متوسط تشکیل داده است

امام جمعه تبریز در اعلام مناسبت‌های مهم تقویمی کشور به روز حمایت از صنایع کوچک اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط سخت اقتصادی حاکم بر کشور یکی از بهترین‌ها راه‌ها برای ایجاد تحرک و پویش اقتصادی تقویت بنیه‌های صنعتی با راه‌اندازی و حمایت از صنایع کوچک و متوسط و ایجاد بستر فعالیت برای آنهاست. 

وی افزود: در ایران بیش از ۹۰ درصد صنایع کشور،  صنایع کوچک و متوسط تشکیل داده است،  این صنایع نقش مهمی در توسعه اقتصاد کشور دارد و از آنجایی که نیاز به سرمایه اولیه بالایی ندارد، فشار مالی سنگینی به دولت وارد نمی‌کند. 

نماینده ولی‌فقیه در استان متذکر شد: اعطای تسهیلات مالی و برگزاری دوره‌های آموزشی و اجرای تورهای صنعتی در پیشرفت و توسعه آنها راهکار مهمی است که می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد.  

وی در ادامه به سالگرد تاسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اشاره کرد و گفت:  تلاش ستودنی این نهاد برای انتظام و برنامه‌ریزی مناسب کشور در مناسبت‌های خاص دینی، سیاسی، اجتماعی  و در حمایت از حق و انزجار از باطل و ظلم خود به خود به سرمایه اجتماعی تبدیل شده است. 

خطیب نماز جمعه تبریز گفت: آگاهی  مردم بصیر در حساس‌ترین مقاطع تاریخی و تحلیل و تفسیر غرب و شرق توسط  این نهاد بوده است. 

وی ادامه داد: این نهاد مولود انقلاب کارکرد مهمی دارد که حفظ حضور مردم در صحنه و حفظ روحیه انقلابی در مردم مهم‌ترین آنهاست.  

 بزرگترین افتخار انقلاب اسلامی مردم سالاری است

نماینده ولی‌فقیه در استان آغاز پیش ثبت‌نام انتخابات را مورد اشاره قرار داد و گفت: بزرگترین افتخار انقلاب اسلامی مردم سالاری است چراکه با تمام شبهاتی که دشمن از طریق رسانه‌ها مبنی بر اینکه در ایران آزادی انتخابات وجود ندارد، وارد می‌کنند  به لطف خداوند در این ۴۵ سال تمام انتخابات‌ها با حضور مردم و سلایق مختلف برگزار شده است و این یکی از افتخارات انقلاب است که جمهوریت و حضور مردم و تصمیم‌گیری برای سرنوشت یک حقیقت تاریخی است. 

وی خطاب به تمام کسانی که می‌توانند باری از دوش مردم بردارند، گفت: از شما دعوت می‌کنم تا در انتخابات ثبت‌نام کنند  و همه کسانی با هر سلیقه و‌ نگاه خود که پایبند جمهوری اسلامی است  باید در برگزاری باشکوه انقلاب خود را مسوول بدانند. 

آل‌هاشم متذکر شد:  نخبگان و جریانات سیاسی و احزاب و گروه‌ها همه باید برای این امر سرنوشت‌ساز وارد میدان شوند. 

وی یادآور شد: برخی از افراد و‌ جریانات که به دنبال تحریف انتخابات هستند بدانند که اولا این دستاویز نخ‌نما در هر دوره‌ای توسط معدود سلیقه‌هایی وجود دارد و حرف تازه‌ای نیست و ثانیا ضرر این تحریف به خودشان برمی‌گردد از این‌رو الآن باید مراقبت کارهای دشمن شادکن شد.  

صندوق رای و انتخابات موجب امیدواری است

نماینده ولی‌فقیه در استان گفت: صندوق رای و انتخابات اساسا موجب امید و امیدواری است و این حضور فعال به حضور حداکثری کمک می‌کند از این‌رو  باید با تمام توان که از نظر تعهد و تخصص صلاحیت دارند دعوت کنیم که برای این دوره ثبت‌نام کنند، تا مجلسی که زیبنده این ملت بوده است شکل گیرد و مجلسی باشد که در شان ملت باشد. 

وی گفت: مجلس دوازدهم باید بتواند نقاط قوت مجالس قبلی را ادامه داده و نقاط ضعف را اصلاح کند. 

مشکل کمبود آب وجود دارد ولی مدیریت بحران آب باید مدیریت علمی و عادلانه باشد

آل‌هاشم با تاکید بر اینکه ما همه شاهد کمبود آب هستیم البته این بحران هم فقط مربوط به کشور ما نیست و حتی برخی  کشورهای اروپایی نیز درگیر آن است و چند روستا در فرانسه بر سر آب با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند، ادامه داد:  اخیرا در گزارشی که یکی از نهادهای اروپایی ارائه داده است یک چهارم اروپا دچار خشکسالی شده است و حتی بحران بعدی این قاره را مساله آب عنوان کرده‌اند پس این بحران فقط مربوط به کشور ما نیست. 

وی ادامه داد: با همه‌ این موضوعات مطالبه مردم مطالبه به حقی است و سازمان‌ها و ادارات مربوطه یکبار برای همیشه این موضوع را باید برطرف کنند.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه مشکل کمبود آب وجود دارد ولی مدیریت بحران آب باید مدیریت علمی و عادلانه باشد، توضیح داد: اینکه بخشی از تبریز دچار قطعی آب شوند و بخشی اصلا نه نشانگر این است که توزیع آب در شهر عادلانه نیست و مسوولان استان و شهر برای توزیع عادلانه آب در تمام مناطق و محلات به طور جدی وارد عمل شوند. 

شاخصه‌های خبرنگار انقلابی

خطیب نماز جمعه تبریز از فرماندهی انتظامی استان آذربایجان‌شرقی، از بابت گذاشتن نیز خدمت گذرنامه اربعین در  مصلای تشکر و قدردانی کرد. 
وی به روز خبرنگار اشاره کرد و گفت: نباید خدمات آنها را فراموش کرد این روزها متعلق به آنهاست و باید با تمام افتخار به این نکته تاکید کرد در طول نزدیک به دو قرن صاحب مطبوعات روزنامه‌نگاری و خبرنگاری و فعالیت‌های رسانه‌ای و مجازی به بعد از انقلاب برمی‌گردد. 

آل‌هاشم  شاخصه‌های خبرنگار انقلابی را مطرح کرد و گفت: خبرنگار انقلابی باید در کنار کمبودها و‌نقدها و غفلت مسوولان،  راوی پیشرفت‌ها هم باشد چراکه اصلا معنای تقوا هم همین است که ضعف‌ها را دیده و گزارش کنیم و پیشرفت‌ها را نیز به نمایش بگذاریم. 

وی متذکر شد: جامعه امروز طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب به ایمان و امید زنده است و خبرنگاران در این میان وظیفه سنگین دارند و از خداوند می‌خواهیم تمامی خبرنگاران که در سیل و زلزله و سختی و شادی و جشن‌ها در انتخابات‌ها و راهپیمایی کنار ملت ایران بودند و روایت زندگی مردم را به نمایش گذاشتند توفیق به همه‌شان دهد. 

امام جمعه تبریز در بخش دیگر خطبه‌ها با بیان اینکه یکی از کلید واژه‌های مکتب عاشورا در مورد سبک زندگی عاشورایی، توجه نسبت حسینی نسبت به ارزش و جایگاه خانواده مساله بسیار بنیادی و قابل تحمل است، ادامه داد: نقش خانواده سیدالشهدا در حریان عاشورا و تبلیغ گفتمان عاشورا بعد از شهادت امام حسین(ع) مساله‌ای است که غیرقابل انکار است. 

وی ادامه داد: مهم‌ترین عنصر‌شکل‌گیری هر انسان متمی به خانواده است؛ مبدا شروع یک خانواده عاشورایی عبارت است از ازدواج بر محمر اصول شرعی و اخلاقی. 

نماینده ولی‌فقیه در استان گفت: اگر مساله ازدواج را بنابه سفارش پیامبراکرم(ص) به حساب بیاوریم باید گفت که هیج بنایی نزد خداوند محبوب‌تر از ازدواج نیست. 

وی با اشاره بر از یکی از علل زیربنایی تربیتی و شخصیتی امام حسین(ع) عبارت است از این اصول اسلامی است، افزود: در سبک زندگی عاشورایی توجه به مقوله ازدواج یک مساله زیربنایی است. 

آل‌هاشم افزود: هر خانواده اگر نتواند بسترهای لازم را برای تربیت فراهم نکند آن خانواده با مشکل روبرو می‌شود؛ تکریم همسر یکی از شاخصه‌های تربیت خوب فرزندان خواهد بود زیرا وقتی خانم خانه از طرف بزرگ خانواده مورد احترام قرار گیرد قطعا فرزند خوب تربیت خواهد کرد. 

وی خاطرنشان کرد: مساله خانواده یک موضوع مهمی است و توجه به رضایت همسر نیز به قدری مهم است که حتی در روز عاشورا هم مورد اهتمام واقع شده است. 

خطیب نماز جمعه تبریز در اعلام مناسبت‌های هفته به ایام شهادت امام سجاد(ع) به روایت اهل سنت، ایام سالگرد ورود آزادگان اشاره کرد. 

وی به اجرای همه روزه نمایش شیخ محمد خیابانی گفت: عزیزانی که فرصت دارند می‌توانند به تماشای این تئاتر پرمحتوا بنشینند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :