کد خبر: ۱۱۱۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۸ 14 October 2015

در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران البرز ابلاغیه سازمان مدیریت بحران کشور به استان ها اعلام شد و مباحثی از قبیل تلف شدن ۱۹۰ راس کل و بزوحشی در غرب طالقان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان البرز به ریاست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز ظهر امروز، چهارشنبه در سالن شهدای دولت برگزار شد.

هیربد معصومی در ابتدای این جلسه ضمن تسلیت شهادت سردار همدانی، اظهار کرد: این شهید بزرگوار یکی از نیروهای نظامی کشورمان بود که در کشور دوست و برادر، سوریه به مبارزه با گروه های تکفیری و داعش می پرداخت.

معصومی در ادامه به تودیع و معارفه مدیرکل ستاد بحران استانداری البرز اشاره کرد و گفت: ابوالقاسم باقری پیش از این مدیرکل بحران استانداری البرز بود ولی در حال حاضر مهدی مهرور که فراندار سابق شهرستان فردیس بود سکان هدایت مدیریت بحران استان را به عهده خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: دوران مدیریت ها موقتی است و بین تودیع و معارفه فصلی مشترک وجود دارد همه مدیران در همه سطوح باید خدمت به مردم را سرلوحه کار خود قرار دهند.

معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری البرز با تاکید بر اینکه اداره یک اداره تازه تاسیس بسیار دشوار است، گفت: استان البرز نیز جوان ترین استان کشور است که بیش از ۴ سال از استان شدنش می گذرد به همین منظور مدیران دستگاه های اجرایی باید برای اداره استان بیش از پیش مایه بگذارد.

معصومی ادامه داد: طبق پیش بینی های زمستان پیش رو همراه با بارش و باران فراوانی است به همین منظور باید شورای بحران استان تدابیر لازم را بیاندیشد.

ابلاغیه سازمان مدیریت بحران کشور به استان ها

وی گفت: سازمان مدیریت بحران کشور طی ابلاغیه ای از همه استان ها خواسته است در آستاه فصل سرما و شروع زمستان آمادگی کامل را داشته باشند.

معصومی از همه دستگاه های اجرایی مرتبط با شورای بحران خواست برای جلوگیری از بحران های احتمالی پیش بینی های لازم را در قالب برامه و طرح ارائه کنند.

وی در ادامه به ابلاغیه سازمان مدیریت بحران کشور اشار کرد و گفت: در این ابلاغیه که ۱۲ بند دارد به نکاتی از قبیل پاکسازی معابر و آب راهها و همچنین زیرگذرها و خطوط ریلی تاکید شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار البرز ادامه داد: در ابلاغیه سازمان مدیریت بحران کشور به تامین سوخت مایع کافی برای بخش مختلف تاکید شده است تا در صورت کاهش گاز طبیعی سوخت مایع جایگزین شود.

معصومی افزود: آمادگی لازم برای گذر از وقوع سیلاب، کولاک و بهمن در مسیرهای مواصلاتی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی بر آمادگی امداد و نجات جمعیت هلال احمر برای مقابله با وقوع حوادث غیرمترقبه همچون سیل و بهمن تاکید کرد.

معصومی در ادامه به تشکیل شورای هماهنگی بحران استان در زمینه برنامه ریزی و تعامل میان دستگاه های خدمات رسان و همچنین آمادگی دستگاه ها برای تجهیزات در زمان بحران را مهم برشمرد.

یکطرفه شدن جاده چالوس در مواقع بحران چالشی بزرگ است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز خاطرنشان کرد: دولت توجه ویژه ای به طرح های پیشگیرانه در خصوص مدیریت بحران دارد به همین منظور از دستگاه های دولتی و اجرایی می خواهیم برای تجهیز و برخورداری از امکانات مورد نیاز در مواقع بحران با وزارتخانه های مربوطه تعامل داشته باشند.

معصومی با اشاره به اینکه ۳۴ خطر وجود دارد که در ابعاد کلان کشور و استانها را تهدید می کند، گفت: متاسفانه از این ۳۴ خطر ۲۲ خطر استان البرز را تهدید می کند به همین منظور دستگاه های اجرایی باید به دنبال تامین و جذب درآمد باشند تا بدین وسیله بتوانند امکانات و تجهیزات مورد نیاز را تامین کنند.

وی در ادامه در خصوص یکطرفه شدن جاده چالوس که در مواقع بحران خود به چالشی بزرگ تبدیل می شود، گفت: یکطرفه شدن محور چالوس نیازمند تصمیم گیری در استان است به همین منظور از کارگروه های شورای مدیریت بحران استان می خواهیم مصوبات خود را ارائه کنند تا با ارسال به وزارت کشور در کمتری زمان ممکن تایید شوند.

معصومی محور کرج – چالوس را یکی از پر تردد ترین محورهای مواصلاتی کشور اعلام کرد و گفت: این محور در معرض مخاطرات جدی است به همین منظور باید یکطرفه شدن این محور با تصمیم استان باشد.

در ادامه جلسه حسین محمدی مدیرکل اداره کل حفظات محیط زیست استان البرز با تاکید بر اینکه در حوزه محیط زیست با مخاطرات جدی رو به رو هستیم، گفت: وزارت کشور ابلاغیه ای به استانداری البرز و دیگر استان ها ارسال کرده است تا طرح جامعه خطر پذیری تهیه و تدوین شود.

۱۹۰ راس کل و بز وحشی در غرب شهرستان طالقان تلف شدند

وی گفت: شاخصه ها در حوزه محیط زیست باید به طور جامع لحاظ شود به همین منظور باید در کارگروه تخصصی محیط زیست مخاطرات زیست محیطی مورد ارزیابی قرار گیرند و مصوبات ارائه و به تایید برسند تا بتوانیم از مخاطرات انسانی و محیطی جلوگیری کنیم.

محمدی با اشاره به ابلاغیه وزارت کشور در خصوص تهیه طرح جامع خطرپذیری، گفت: در این خصوص باید برنامه های عملیاتی تدوین و منابع مورد نیاز مالی تامین شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با تاکید بر اینکه در شهرستان طالقان درگیر بیماری «PPR» هستیم که حیات وحش را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: متاسفانه این بیماری تا امروز ۱۹۰ راس کَل و بز وحشی در غرب شهرستان طالقان را از پای درآورده است.

محمدی ادامه داد: لاشه این ۱۹۰ راس کَل و بز وحشی به طور بهداشتی و با کمک دامپزشکی استان معدوم شده است.

وی با اشاره به اینکه امکان دارد این بیماری به دیگر جمعیت حیات وحش در استان سرایت کند، گفت: باید تدابیر لازم برای جلوگیری از این بیماری در دستور کار قرار گیرد تا کانون بیماری به دیگر جمعیت های حیات وحش استان سرایت نکند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز از شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خواست منابع لازم برای حمایت از محیط زیست را در اختیار این اداره کل و همچنین دامپزشکی استان قرار دهند تا این بیماری به دیگر شهرستان ها سرایت نکند.

امکان اسکان اضطراری در پارک های کرج وجود دارد

در ادامه این نشست معاون خدمات شهر شهرداری کرج با اشاره به اینکه دو پَد برای استقرار بالگرد امداد هوایی در کرج جانمایی شده است، گفت: یکی از این پَدها در منطقه ۴۵ متری و دیگری در منطقه ۶ شهرداری کرج جانمایی شده است .

حسن مدیروستا افزود: ۱۰ نقطه برای استقرار بالگرد برای امداد هوایی درشهرستان کرج انتخاب شد و مورد بازبینی کارشناسان مربوطه قرار گرفت که در نهایت این دو نقطه مشخص شد .

معاون خدمات شهر شهرداری کرج گفت: سوله های بحران توسط شهرداری کرج در سطح مناطق ۱۲ گانه جانمایی شده است و در این سوله ها پمپ آب، بیل مکانیکی و موتور برق وجود دارد.

به گفته معاون خدمات شهر شهرداری کرج بیش از ۲ هزار نیرو در ۱۲منطقه شهرداری، ۱۲دستگاه لودر، ۲۶دستگاه کامیون، ۱۲دستگاه باب کت، ۱۳دستگاه خاور، ۲۲دستگاه خودروی سنگین آتش نشانی، ۲۹ دستگاه خودروی نیمه سنگین و ۲۲دستگاه خودروی سبک آتش نشانی، ۱۰ دستگاه موتورآتش نشانی، یک نردبان ۳۲متری و یک نردبان ۵۲ متری برای بحران های احتمالی در شهر وجود دارد.

وی ادامه داد: در بسیاری از پارک های شهر امکان اسکان اضطراری وجود دارد چرا که کرج در موقعیت تهدید قرار دارد به همین منظور باید بستر خدمات رسانی فراهم باشد.

کاهش ۳۷ درصدی بارش در البرز

به گفته معاون خدمات شهر شهرداری کرج ۵۰۰ حلقه چاه جذبی در سطح شهر تعبیه شده است تا بارندگی باعث آبگرفتگی معابر نشود.

در ادامه این نشست منصور رحمانیان مدیرکل هواشناسی استان البرز نیز گفت: با توجه به پیش بینی دما در نقشه های هواشناسی در فصل پاییز میانگین دما در استان البرز در فصل پاییز ۰.۵ تا ۱.۵درجه بیشتر از میانگین بلند مدت و در مناطق شمالی استان در حد میانگین بلند مدت خواهد بود .

رحمانیان افزود: علیرغم فاصله زمانی زیاد تا فصل زمستان دمای فصل پاییز ۰.۵ تا ۱.۵ درجه بیشتر از میانگین بلند مدت پیش بینی شده است .

مدیرکل هواشناسی استان البرز در خصوص پیش بینی بارش در استان البرز، گفت: با توجه به نقشه های پیش بینی شده در فصل پاییز بارش در حد میانگین بلند مدت و ۱۰ درصد بالاتر از آن پیش بینی شده و با توجه به فاصله زمانی تا فصل زمستان این بارش نزدیک به میانگین بلند مدت است .

وی یادآور شد: در پایان سال آبی ۹۳ - ۹۴ مقادیر بارش ثبت شده در ایستگاه های هواشناسی کشور نشان از کاهش حدود ۱۵درصدی بارش نسبت به دوره های بلند مدت است .

طبق گفته رحمانیان بیشترین کاهش با ۴۵درصد مربوط به استان بوشهر بوده است و مقدار کاهش بارش در استان های هرمزگان، البرز و خوزستان حدود ۳۷ درصد بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار