رئیس سازمان بسیج سازندگی استان یزد با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی خانگی در منازل محرومان گفت: تا پایان مردادماه ۹۰ نیروگاه به بهره برداری می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۱۸۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۹ 07 August 2023

 

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، سرهنگ اصغر سلمانی در نشست قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان یزد اظهار داشت: همراهی و همکاری بسیار خوبی در استان یزد در حوزه فعالیت‌های بسیج سازندگی میان دستگاه‌های استان یزد وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در طول سال گذشته و سه ماهه ابتدایی امسال، ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه توسط مردم و به صورت محلی در دستور کار قرار گرفت و بالغ بر 580 صندوق در طول یک سال گذشته و سه ماهه ابتدایی امسال ایجاد شد.

رئیس بسیج سازندگی استان یزد ارائه آموزش‌های توانمندسازی و مهارت‌افزایی را از جمله اقدامات صورت گرفته توسط بسیج و سپاه در استان یزد دانست و افزود: آموزش‌های مهارت‌افزایی با همکاری مربیان بسیجی، اداره کل فنی و حرفه‌ای، جهاد دانشگاهی، میراث فرهنگی، هلال احمر و جهاد کشاورزی با هدف توانمندسازی و مهارت افزایی اقشار بسیج در راستای فعالیت‌های اقتصادی در حوزه تولید برگزار می‌شود و تاکنون پنج هزار و 500 نفر در سطح استان یزد در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند.

سلمانی به احداث و راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی در سطح استان توسط بسیج و سپاه اشاره کرد و گفت: ایجاد و راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی پنج کیلوواتی خانگی با هدف کمک به ایجاد درآمد پایدار برای اقشار کم برخوردار و تحت پوشش، کمک به تقویت شبکه برق، مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی، پدافند غیرعامل و کمک به تحقق اهداف برنامه‌ای یزد نوین اجرا و نصب می‌شود و برای آن تسهیلات قرض الحسنه 120 میلیون تومانی در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: در این حوزه تاکنون آموزش تئوری و عملی 257 نفر از جوانان مشتاق در قالب 57 گروه جهادی در نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌های کوچک مقیاس، معرفی 850 نفر به بانک‌های عامل، جذب 90 فقره تسهیلات نیروگاه انجام شده و و اجرا و تحویل 90 نیروگاه تا پایان مردادماه در دستور کار است.

رئیس بسیج سازندگی استان یزد خاطرنشان کرد: از دیگر اقداماتی که بسیج و سپاه استان یزد در حوزه محرومیت‌زدایی در دستور کار قرار داده، ایجاد سرخوشه‌های تولیدی است.

سلمانی خاطرنشان کرد: بحث ایجاد و راه‌اندازی خوشه‌های تولیدی با تکمیل زنجیره ارزش محصولات در هفت گام آموزش و مهارت افزایی، تامین مواد اولیه، نحوه تولید با بهره‌بری بالا، قیمت‌گذاری، برندسازی و استانداردسازی، بسته‌بندی و بازاریابی و فروش انجام می‌شود و تاکنون هم خوشه‌های خیاطی، قالی بافی و عروسک بافی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه هر یک از نقاط استان یزد دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف تولیدی هستند گفت: با توجه به اهمیت تقویت این ظرفیت‌ها، بحث قطب‌های مصوب صنایع تبدیلی و تکمیلی در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس بسیج سازندگی استان یزد بیان کرد: در این زمینه شهرستان ابرکوه به عنوان قطب فرآورده‌های زردآلو، شهرستان اردکان قطب فرآورده‌های کنجدی، شهرستان اردکان به عنوان قطب نان خشک محلی، شهرستان بافق به عنوان قطب فرآورده‌های خرمایی، شهرستان بهاباد به عنوان قطب فرآورده‌های زعفران، شهرستان تفت به عنوان قطب فرآورده‌های انار، شهرستان خاتم به عنوان قطب فرش و جاجیم، شهرستان مهریز به عنوان قطب فرآورده‌های شترمرغ، شهرستان میبد به عنوان قطب زیلوبافی و شهرستان یزد به عنوان قطب شیرینی سنتی در نظر گرفته شده است.

سلمانی افزود: در این حوزه پرداخت تسهیلات حمایتی، ارائه مشاوره تخصصی، تسهیل‌گری در اخذ مجوزات لازم و برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان انجام شده است.

وی تشکیل کارگاه‌های اشتغال‌زایی متمرکز را از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط بسیج و سپاه در یزد دانست و عنوان کرد: ساخت و تجهیز کارگاه‌ اشتغال‌زایی با منابع مالی سپاه و خیرین با هدف ایجاد بستر تولید پایدار برای جویندگان کار و کسب که فضای مناسب برای تولید ندارند ایجاد می‌شود و کارگاه‌های ایجادی به محل آموزش رایگان متقاضیان و تولید با محوریت اعضای صندوق‌های قرض‌الحسنه محلات ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان یزد بیان کرد: تاکنون 14 کارگاه شامل هفت کارگاه خیاطی، چهار مورد کارگاه قالی بافی، دو مورد کارگاه زیلوبافی و یک مورد کارگاه فرآورده‌های کنجدی ایجاد شده است.

سلمانی ادامه داد: در حوزه قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی هم اقدامات بسیار خوبی در 12 حوزه انجام شده که پروژه‌های آبرسانی، آسفالت‌ راه‌های بین مزارع، پایگاه‌ها و پاسگاه‌های انتظامی، ساخت و مرمت خانه‌های مددجویان و محرومین، حمایت و پشتیبانی از گروه‌های جهادی و همچنین شورای جهادی انجام شده است.

وی ایجاد قرارگاه‌های جهادی، خدمات رسانی، آموزش گروه‌های جهادی، ایجاد مجمع خیرین جهادگر، بازسازی انهار، لایروبی قنوات و آبرسانی کشاورزی را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه طی یک سال و نیم گذشته دانست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار