مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تداوم شرجی هوا در استان بوشهر، احتمال گسترش عارضه ترشیدگی میوه خرما در نخیلات استان را افزایش می‌دهد که کشاورزان باید مراقب باشند.
کد خبر: ۱۱۱۸۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰ 06 August 2023

به گزارش تابناک بوشهر و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، احمد سبحانی اظهار داشت: با توجه به اعلام هواشناسی مبنی بر افزایش شدید رطوبت نسبی هوا و تداوم آن، احتمال ترشیدگی میوه‌های خرما در اثر تجمع آب، افزایش رطوبت نسبی در بخش داخلی خوشه و بین میوه‌ها و تشدید فعالیت قارچ‌ها بسیار زیاد است.

وی اضافه کرد: نرم شدن میوه از کنار و پهلو، ترک خوردن پوست میوه، سیاه شدن میوه و افزایش فعالیت آفات انباری ثانویه و بوی ترشیدگی از علائم عارضه فوق است.

سبحانی افزود: برای مدیریت این عارضه می‌توان به کاهش رطوبت از طریق پرهیز از آبیاری زیاد یا بی موقع در زمان تبدیل خارک به رطب، تنک کردن و هرس اصولی خوشه در مراحل گرده افشانی و آرایش خوشه و همچنین سمپاشی با سموم حفاظتی از جمله ترکیبات مسی در مراحل انتهایی رنگ شدن میوه‌ها با در نظر گرفتن زمان، دما و وضعیت تابش آفتاب اشاره کرد.

وی تاکید کرد: از روش‌های پیشگیرانه برای کنترل این عارضه می‌توان به تنک خوشه و تنظیم تعداد خوشه‌ها متناسب با توان درخت و پرهیز از آرایش دو خوشه بر روی یک قاعده برگ در مرحله آرایش خوشه اشاره کرد.

سبحانی افزود: هرس بخش میانی خوشه‌ها و یا یک چهارم انتهایی خوشه‌ها نیز تأثیر مطلوبی در تهویه خوشه و پیشگیری از این عارضه دارد.

وی گفت: به دلیل بالا بودن شدت نور و گرما در شرایط کنونی در صورت لزوم، سمپاشی باید در ساعات آغاز یا پایانی روز انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار