دهیار روستای «توماچلر چارقلی» با اشاره به ابلاغیه منابع طبیعی گلستان مبنی بر قلع و قمع امکانات گردشگری ساحل روستا از دادستان و استاندار استان درخواست کرد به مسأله ورود کرده و مانع از هدر رفت بیت المال شوند.
کد خبر: ۱۱۱۸۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ 05 August 2023

به گزارش تابناک گلستان، نیرومند توماج صبح شنبه ۱۳ مرداد ماه ۱۴۰۲ در گفتگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: ساحل «توماچلر چارقلی» تنها ساحل شنی استان گلستان با طبیعت بسیار زیبا و کم نظیر بوده و ظرفیت این را دارد که به یکی از قطب‌های گردشگری استان گلستان بدل شود.

وی با اشاره به اینکه ماهیگیری در دهانه گرگانرود و گله‌های بزرگ شتر از جاذبه‌های کم نظیر این روستای ترکمن نشین است، بیان کرد: به دلیل عمق کم دریا تا شعاع یک کیلومتری از ساحل توماچلر چارقلی، این ساحل زیبا را به یکی از امن‌ترین ساحل‌های دریایی بدل کرده، به طوریکه این ساحل به «ساحل کودک» معروف شده است.

دهیار روستای توماچلر چارقلی ادامه داد: یک سمت ساحل منتهی به اسکله صیادان می‌شود و اگر کسی بخواهد قایق سواری کند به راحتی می‌تواند از طریق قایق صیادان در دریا گشت و گذار داشته باشد.

وی با انتقاد از کم توجهی مسئولان به ظرفیت گردشگری ساحل توماچلر چارقلی گفت: این ساحل زیبا یکی از مکان‌های تفریحی و خانوادگی مردم بوده و علاوه بر آن تنها محل رفت و آمد صیادان منطقه از شهرستان‌های بندرترکمن، گمیشان، خواجه نفس و روستا‌های اطراف به سمت دریا است، به همین دلیل تردد در جاده منتهی به این ساحل زیاد است، اما متأسفانه این جاده هنوز آسفالت نشده و سنگلاخی بوده در صورتی که مسیر منتهی به بسیاری از گورستان‌های منطقه که شاید سالی یکبار محل رفت و آمد مردم باشد، آسفالت شده است.

توماج  ادامه داد: همه ساله بودجه‌ای برای ساماندهی سواحل دریای استان گلستان اختصاص می‌یابد، اما هیچ مبلغی از این بودجه به ساحل توماچلر چارقلی تعلق نمی‌گیرد تا ما بتوانیم امکاناتی را برای رفاه مردم ایجاد کنیم بنابراین سهم ما فقط جمع آورری زباله‌های ساحل است.

دهیار روستای توماچلر چارقلی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸ از طریق دهیاری روستا وامی به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال گرفتیم که با این مبلغ امکانات اولیه نظیر چند چشمه سرویس بهداشتی، تعدادی آلاچیق، دوعدد کانکس و تانکر آب شرب برای رفاه حال گردشگران ساحلی تهیه کردیم، گفت: متأسفانه از آن سال تا به حال نه تنها بودجه‌ای برای ساماندهی ساحل به ما ندادند بلکه منابع طبیعی شهرستان با همکاری منابع طبیعی استان پیگیر این مساله هستند که همین حداقل امکانات که با بودجه بیت المال تهیه شده را قلع و قمع کنند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل خاک شور و کم بازده، کشاورزی در این روستا محدود و فقط منحصر به کشت جو است، گفت: سطح درآمد مردم روستا پایین بوده و اغلب جوانان روستا برای کار مجبور به مهاجرت می‌شوند در صورتی که اگر مسیر دسترسی به ساحل آسفالت شده و امکانات اضافه شود باعث اشتغالزایی و رونق اقتصادی مردم روستا و حتی منطقه می‌شود.

اولویت ایجاد جاده دسترسی به ساحل شنی چارقلی

توماج با توضیح اینکه یک اشتباهی در زمان دهیاری قبلی صورت گرفته که بدون آنکه واگذاری نهایی عرصه گردشگری به دهیاری انجام شود، ساخت و ساز در ساحل را آغاز کرده است، گفت: ما پرونده واگذاری عرصه سرمایه‌گذاری گردشگری ساحل به دهیاری را در مرحله شهرستانی و استانی پیگیر شدیم و با موفقیت حل شده و در حال رایزنی برای گرفتن موافقت نهایی هستیم و از مسئولان منابع طبیعی تقاضا دارم، به ما مهلت دهند تا موانع قانونی را برطرف کنیم.

دهیار روستای توماچلر چارقلی با درخواست از مسئولان منابع طبیعی مبنی بر اینکه شکایت خود را از دهیاری توماچلر چارقلی پس گرفته و به دهیاری فرصت بدهند، از طریق قانون مشکلات را مرتفع کند، اضافه کرد: از علی محمد زنگانه استاندار گلستان و محمود اسپانلو دادستان گلستان نیز درخواست داریم قبل از آنکه با حکم قلع و قمع اندک امکانات گردشگری ساحل چارقلی از بین رفته و امید مردم روستا ناامید شود به مسأله ورود کرده و به رونق گردشگری در تنها ساحل شنی استان کمک کنند.  

 ساکنان شهرستان گمیشان اهل سنت و از قوم شریف ترکمن بوده و زندگی آن‌ها بر پایه صیادی و دامپروری و زراعت استوار است که تقویت زیرساخت‌های جاذبه‌های گردشگری ساحلی می‌تواند مسیر توسعه و پیشرفت این خطه را در سایر بخش‌ها متحول کند.
منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار