قطعی و اُفت فشار آب در شیراز و برخی روستاها و شهرک‌های اقماری شیراز و حتی بسیاری از نقاط استان فارس در حالی این روزها شدت گرفته که گرمای بی‌سابقه تابستان مردم را کلافه کرده است.
کد خبر: ۱۱۱۷۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹ 01 August 2023

تابناک فارس به نقل از شیرازه: قطعی و اُفت فشار آب در شیراز و برخی روستاها و شهرک‌های اقماری شیراز و حتی بسیاری از نقاط استان فارس در حالی این روزها شدت گرفته که گرمای بی‌سابقه تابستان مردم را کلافه کرده است.

هرچند اهالی برخی نقاط شهر شیراز به افت فشار آب و یا قطعی چند ساعته در شب عادت کرده‌اند؛ اما از اوایل تابستان این قطعی و تنش آب در طول روز هم شهروندان را با مشکلاتی مواجه کرد.

این بحران و تنش آبی در حالی رخ داده است که سیاوش بدری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس و مسئولان استانی خبر از افتتاح خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز را در رسانه‌ها منتشر کردند و این اطمینان را به مردم دادند که در شیراز و مناطقی که از سد درودزن آب دریافت می‌کنند دیگر با قطعی آب مواجه نخواهند بود.

در دو سه هفته اخیر نیز بسیاری از مناطق شیراز از جمله باهنر، بلوار رحمت، میانرود، سراج، پاییز، مناطق اطراف پارک قوری و فرعی‌های مشرف به مناطق مذکور با قطعی‌های مکرر آب روبرو بودند که با پیگیری‌های خبرنگار شیرازه دلیل این امر شکستگی و فرسودگی لوله‌های آب در مسیر انتقال آب از سد درودزن به شیراز و حتی مرودشت عنوان شده بود.

درست چند روز بعد از این اتفاق، قطعی دو روزه مجدد آب در مناطق ذکر شده خبرنگار ما را بر آن داشت تا ماجرا را جویا شود که باز هم فرسودگی لوله دلیل مشکل عنوان شد.

روز گذشته نیز خیابان زند، حوالی میدان امام حسین، خیابان خیام و فرعی‌های منشعب به آن نیز با قطعی آب مواجه شدند به همین منظور طی تماس با بهمن بهروزی مدیرعامل شرکت آبفای شهرستان شیراز علت را جویا شدیم.

وی در ابتدا قطعی و تنش آب در بلوار رحمت، میانرود، زرهی، پاییز، پاسارگاد، سراج و برخی نقاط دیگر را همان فرسودگی عنوان کرد و گفت: فعلاً به صورت موقت مشکل مرتفع شده و در حال بررسی و رفع کامل فرسودگی لوله‌ها هستیم.

بهروزی با بیان اینکه در هفته‌های گذشته هم مصرف بالا بود و هم اینکه مشکلاتی وجود داشت که تنش بی‌آبی را شدت بخشید، اظهار کرد: ولی اکنون خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز که وصل شده به مخازن مالی آباد، از صبح شنبه هدایت شده به این مخزن و آب به صورت مستمر به برخی نقاط شیراز انتقال پیدا می‌کند.

 

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت آبفای شهرستان شیراز در ادامه در خصوص وضعیت آب شهرستان شیراز و قطعی آب در برخی نقاط که در روزهای گذشته اتفاق افتاد گفت: وضعیت رو به بهبودی است و در هفته جاری نیز ظرفیت خط دوم تکمیل می‌شود بنابراین مشکل قطعی آب حل خواهد شد.


وی در رابطه با قطعی آب در میدان امام حسین(ع) شیراز، اطراف استانداری، خیابان خیام و برخی فرعی‌های مشرف به آن عنوان کرد: دلیل این قطعی شکستگی لوله در خیابان ملاصدرا بود که در دست تعمیر است و مشکل تا پایان تعمیرات حل خواهد شد و امید است تا پایان هفته مشکلات مرتفع گردد و دیگر با چنین تنش‌های آبی در شهر شیراز مواجه نباشیم.

بهروزی به فرسودگی لوله‌های انتقال آب از سد درودزن به شیراز نیز اشاره کرد و شکستگی و فرسودگی لوله را اصلی‌ترین علت ذکر نمود و گفت: مشکل فعلاً حل شده و خط یک انتقال آب از درودزن با ظرفیت کامل انتقال پیدا می‌کند و خط دوم نیز به اتمام رسیده؛ آب به مخازن مالی‌آباد وارد و آب ۸۰۰ لیتر در ثانیه وارد این مخازن می‌گردد.

مدیر‌عامل شرکت آبفای شهرستان شیراز به این نکته نیز اشاره کرد که فشار آب پیش از این در برخی مناطق شیراز 2.5 تا 3 میلیمتر بود اما اکنون به ۵ رسیده و این نشان می‌دهد که دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت.

کلام آخر :

علی‌رغم اعلام و تاکید مسئولان که تابستان امسال شیراز با تنش آبی مواجه نخواهد بود، از اواسط بهار، بخش‌های مختلف این کلانشهر با مشکل افت فشار و در نقاطی هم با معضل قطعی آب در ساعات مختلف شبانه‌روز روبرو شده‌اند؛ معضلی که گر چه مسئولان مربوطه بر مرتفع شدن آن تاکید دارند؛ اما به نظر می‌رسد خود در شهر شیراز زندگی نمی‌کنند که از تنش آبی به عنوان یک مشکل حل شده یاد می‌کنند.

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که همراهی مردم در مدیریت مصرف آب، یک ضرورت و اولویت است و شهروندان می‌توانند با استفاده از راهکارهای بسیار ساده، سهم قابل توجهی در کاهش مصرف و کمک به تامین آب شرب همشهریان خود داشته باشند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار