کد خبر: ۱۱۱۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴ 14 October 2015

رأی تاریخی دیروز نمایندگان مجلس به برجام در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که برخی روزنامه ها نیز موضوعات دیگری همچون گفت و گوی تلویزیونی دیشب رئیس جمهور و اظهارات وزیر نفت در مورد بابک زنجانی را مورد توجه قرار داده اند.

در واقع امروز کانون توجه همه روزنامه ها، موضوع وقایع دیروز مجلس شورای اسلامی بوده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌هایی چهارشنبه 22 مهر ماه را مرور کنید.

برخی تیترهای روزنامه ها در رابطه با رأی مجلس به برجام به شرح زیر است:

روزنامه کیهان: تصمیم 15 دقیقه ای مجلس برای 15 سال!

روزنامه قانون: دلواپسان زمین گیر شدند

روزنامه شرق: تصمیم نظام اجرای برجام

روزنامه اعتماد: جواز برجام با اشک ها و لبخندها

روزنامه آرمان: اشک دلوپسان درآمد

روزنامه آفتاب: کمای سیاسی

روزنامه تابناک: اشک ها و لبخندها


«روزنامه شرق» در گزارشی با عنوان «شکایت از «دانشجو» برای زمین‌خواری» به نقل از قباد افشار از پشت‌پرده زمین‌خواری‌ لواسانات می‌گوید. این روزنامه در این گزارش می نویسد:« و باز هم زمینخواری؛ پدیدهای گسترده که بسیاری از ارگانهای کشور را ربط‌وبیربط درگیر خود کرده است، اما چرا این پدیده در ایران تا این حد زیاد شده است. شاید علت آن به گستردگی زمین در کشور و وجود متولیان بسیار برای رسیدگی به امور آن بازگردد. شاید هم ازدیاد این پدیده را در دولتهای نهم و دهم بتوان به عزم دولت مهرورزی برای تخریب و تغییر کاربری نسبت داد، اما آنچه در این میان توجه را بسیار به خود جلب میکند، ردپاهایی است که در پروندههای درشت دیده میشود. قباد افشار، رئیس سازمان امور اراضی کشور که مهمترین متولی مدیریت زمین در کشور محسوب میشود، در گفتوگویی با «شرق» به حضور کامران دانشجو، استاندار اسبق تهران، در زمینخواری لواسانات برای گسترش دانشگاه علم و صنعت خبر داد و به رد پای وزارت کشور در زمینخواری گسترده در دماوند اشاره کرد.»

این روزنامه در گزارش دیگری با عنوان «به‌ دنبال مهندسی در سیاست» می نویسد: « سؤال اصلی اینجاست که وقتی در مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری دوره نهم، جامعه اسلامی مهندسین به‌طور سنتی همسو با «شورای هماهنگی نیروهای انقلاب» و تحت مدیریت عالی علی‌اکبر ناطق‌نوری، علی لاریجانی را کاندیدای واحد اصولگرایان دانسته و از قالیباف، احمدی‌نژاد، ولایتی، توکلی، محسن رضایی و هر چهره‌ای که سودای فتح پاستور را در سر داشت خواست که به خروجی واحد اصولگرایان احترام بگذارند، چگونه ماه‌ها قبل از آن، باهنر به‌دنبال ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد بوده است؟ البته در مرحله دوم آن انتخابات یعنی سوم تیر ٨٤، جامعه اسلامی مهندسین به‌طور رسمی از احمدی‌نژاد که زمانی عضو جامعه اسلامی مهندسین بود، حمایت کرد. ناظمی‌اردکانی، وزیر تعاون دولت نهم، نیز از اعضای شورای مرکزی جامعه مهندسین است. رابطه اصولگرایان با محمود احمدی‌نژاد در هشت‌سالی که او ریاست دولت را برعهده داشت گاهی به مویی رسید اما نگسست. انتخابات شوراهای سوم، اختلاف جدی مجموعه اصولگرایان با حامیان احمدی‌نژاد را در پی داشت که با فهرست رایحه خوش خدمت به سرلیستی پروین احمدی‌نژاد، حاضر نشدند با اصولگرایان ائتلاف کنند. مقطع انتخابات مجالس هشتم و نهم در بهمن ٨٦ و بهمن ٩٠ نیز همین‌گونه پیش رفت و البته برخی اعضای جامعه اسلامی مهندسین در هر دو مقطع به مجلس راه یافتند. در مقطع متفاوت انتخابات ریاست‌جمهوری دهم نیز حمایت جامعه اسلامی مهندسین از احمدی‌نژاد ادامه یافت.»


«رونامه آفتاب یزد» در گزارشی با تیتر «اوباما برای دست دادن با روحانی برنامه‌ریزی کرده بود» به نقل از نوذر شفیعی، سخنگوی کمسیون امنیت ملی مجلس می نویسذ: « وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به سؤال یک نماینده درباره علت دست دادن با اوباما در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل پاسخ داد. به گزارش ایسنا، نوذر شفیعی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به جلسه این کمیسیون گفت: در این جلسه آقای مقیمی نماینده بهشهر علت دست دادن ظریف با رییس جمهور آمریکا را از او سوال کرد و گفت که وزیر خارجه نماینده ملت ایران بوده و عملا به نام ملت ایران دست داده است. وی افزود: محمدجواد ظریف در پاسخ به این سؤال گفت که معمولا روسای جمهور پس از سخنرانی خود در سازمان ملل جلسه را ترک می‌کنند و اوباما هم پس از سخنرانی جلسه را ترک کرد اما به نظر می‌رسد اوباما نه برای دست دادن با من بلکه برای دست دادن با رییس جمهور روحانی برنامه‌ریزی کرده بود. پس دست دادن من با رئیس جمهور آمریکا اتفاقی بود اما آن‌ها برای روبرو شدن با رییس جمهور ایران برنامه داشتند که البته میسر نشد. شفیعی ادامه داد: آقای ظریف در این جلسه گفت آنچه من انجام دادم رسم ادب اسلامی بود چرا که اوباما به طرف من آمد و دست داد و این مجموعا یک دقیقه طول کشید. همچنین اوباما گفت که درخصوص برجام زحمت زیادی کشیده شده و باید در اجرای آن کوشا باشیم.»


«روزنامه اعتماد» در گزارشی با عنوان « جواز برجام با اشك‌ها و لبخند‌ها» به رأی مجلس به برجام می پردازد و می نویسد: « همه‌چيز در بيست دقيقه تمام شد. دوزاده سال طول كشيد تا اين بيست دقيقه اتفاق بيفتد؛ تنها ٢٠ دقيقه براي تاييد اجراي برجام. نه اشك‌هاي ديروز مخالفان اثري داشت، نه فريادهاي اعتراضشان و نه سيل پيشنهادهايي كه قبل از جلسه علني به راه انداخته بودند. ديروز «قرار» نبود حرف آنها راه به جايي ببرد. همان «قرار» هايي كه شب قبل از آن گذاشته بودند؛ «قرار»هايي كه قبل از آن هر وقت منعقد مي‌شد سرنوشتي جز «نقض» نداشت. ديروز هم براي مخالفت‌شان برنامه داشتند. اما در آن ٢٠ دقيقه نه فرصتي براي «نقض» آن قرارها بود و نه مخالفان وزني براي اين كار داشتند. با ٥٩ راي در برابر ١٦١ نظر موافق، تنها راه‌شان اعتراض كردن بود؛ اعتراضي كه ديگر فقط به درد ثبت در تاريخ مي‌خورد. حالا همه ايمان آورده‌اند كه برجام رنگ اجرا را خواهد ديد. كاظم جلالي وقتي ساعتي پس از آن بيست دقيقه توفاني به جمع خبرنگاران آمد، تلويحا از قطعي بودن تاييد طرح برجام توسط شوراي نگهبان سخن گفت. حرفش اين بود؛ «به هر حال در سطوح بالاي نظام هماهنگي‌هايي براي اين موضوع انجام شده است. » معاونان وزير خارجه هم بليت سفر خود به وين را رزرو كرده‌اند تا آنجا نخستين جلسه كميسيون مشترك اجراي برجام را برگزار كنند؛ اجرايي كه دير يا زود شروع مي‌شود. ديروز نقطه پايان مذاكراتي را كه دوازده سال پيش، حسن روحاني در سعدآباد شروع كرد، علي لاريجاني در بهارستان گذاشت. همان بهارستاني كه تمام شش سال دوران سعيد جليلي مركز تاييد سياست‌هاي او و تمام بيست و چهار ماه مذاكرات ظريف سرپناه سرسخت‌ترين مخالفان او بود. علي لاريجاني در ٢٠ دقيقه مصوبه طرح برجام را از جايي بيرون آورد كه روزي ظريف در همان‌جا «خائن» خوانده شده بود و روز ديگري صالحي تهديد به دفن با «سيمان» شد. نه اينكه ديروز فضا فرقي با گذشته مي‌كرد، اين رييس مجلس بود كه با تاكتيك‌هاي «ناپلئوني» نقطه پايان را بر انتهاي مسير پرونده هسته‌اي ايران ترسيم كرد.»


«روزنامه کیهان» نیز در گزارشی به رأی دیروز مجلس از نگاه انتقادی می پردازد. کیهان در این گزارش با عنوان« تصمیم ۱۵دقیقه‌ای مجلس برای۱۵ سال!» می نویسد: « در حالی که نمایندگان مجلس حدود 200 پیشنهاد برای اصلاح طرح اجرای برجام داشتند، در اقدامی غیرقانونی بدون بررسی این پیشنهادات، مهم‌ترین پرونده سیاست خارجی کشور در کمتر از 15 دقیقه توسط مجلس بسته شد! صبح دیروز نمایندگان مجلس در یک روند حدود 15 دقیقه‌ای ماده واحده و بندهای طرح موسوم به «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال اجرای برجام» را با 161 رأی موافق، 59 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 250 نماینده حاضر تصویب کردند.

الیاس نادران نماینده تهران در جلسه علنی روز یک‌شنبه نکته‌ای را به وکلای ملت گوشزد کرد که در جلسه روز سه‌شنبه همه به عینه واقعیت آن را لمس کردند. او گفته بود: « اگر گمان کرده‌اید که در جلسه بعد پیشنهادات خود درباره برجام را مطرح خواهید ساخت تا در باره آن رای‌گیری شود، لاریجانی را نشناخته‌اید‌! » پیش‌بینی نادران در این مورد دیروز تحقق یافت.

روز یک‌شنبه کلیات طرح اجرای برجام در مجلس شورای اسلامی با 135 رای موافق در برابر 100 مخالف و 12 ممتنع به تصویب رسید؛ در آن روز عده‌ای گمان داشتند که روز سه‌شنبه نظرات خود را برای اصلاح جزییات مطرح کرده و کلیات طرح با اصلاحات اعمال شده در روز سه‌شنبه قابل پذیرش است.

در همان روز عده‌ای از نمایندگان با توجه به مشی رئیس مجلس شورای اسلامی که اجازه هیچ تحرکی را به مخالفین نمی‌دهد، تصور اصلاح طرح را ساده‌اندیشانه خواندند و الیاس نادران در تذکری به این مسئله اشاره کرد.

روزنامه شرق در شماره دیروز خود با یک حساب و کتاب از لزوم صرف وقت 57 ساعته برای بررسی 172 مورد پیشنهاد اصلاحی نمایندگان برای طرح اجرای برجام خبر داده و نوشته بود که مجلس چنین فرصتی را نداشته و برجام لاجرم باید اجرایی شود، این پیش‌بینی که ظاهرا از قبل با مدیریت مجلس نیز هماهنگ شده بود، در جلسه علنی دیروز عملی گردید تا نمایندگان در شگفتی تمام تنها شاهد رای‌گیری و رای‌آوری جزئیات طرح فوق باشند!»


«روزنامه قانون» در گزارشی با عنوان «حق با کوچک زاده است!» می نویسد: « رسايي و كوچك‌زاد‌‌‌‌‌ه د‌‌‌‌‌ر مجلس قصد‌‌‌‌‌ و نيتشان اين بود‌‌‌‌‌ كه بار اين تصميم‌گيري را بر د‌‌‌‌‌وش رهبري بيند‌‌‌‌‌ازند‌‌‌‌‌ كه اند‌‌‌‌‌اختند‌‌‌‌‌. حالا د‌‌‌‌‌يگر همه مرد‌‌‌‌‌م متوجه ماجراي جلسه محرمانه شد‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌. آنها سياست‌ورزي تعقلي را بر نمي‌تابند‌‌‌‌‌ و تنها يك مد‌‌‌‌‌ل از سياست‌ورزي رامي‌شناسند‌‌‌‌‌.براي همين بود‌‌‌‌‌ كه لاريجاني د‌‌‌‌‌رپاسخ به رسايي گفت: «تذکرتان همین بود‌‌‌‌ خیالتان راحت شد‌‌‌‌‌؟» و اد‌‌‌‌‌امه د‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌: «جنابعالی د‌‌‌‌‌ر جریان موضوع بود‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌ و می‌د‌‌‌‌‌انید‌‌‌‌‌ باید‌‌‌‌‌ تابع قواره‌هایمان باشیم». كوچك‌زاد‌‌‌‌‌ه نيز لاريجاني را با اين سوال كه «به لاريجاني گفتم کشورچه مرجع جد‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌ی است؟» واد‌‌‌‌‌ار كرد‌‌‌‌‌ پاسخ د‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌: «همان که خود‌‌‌‌‌ت می‌د‌‌‌‌‌انی».

اما حق باكوچك‌زاد‌‌‌‌‌ه‌ و كوچك‌زاد‌‌‌‌‌ه‌هاست.آنها به اين مد‌‌‌‌‌ل ازسياست‌ورزي عاد‌‌‌‌‌ت كرد‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌.حق با كوچك‌زاد‌‌‌‌‌ه است چون د‌‌‌‌‌رك د‌‌‌‌‌رستي از اوضاع ند‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌.حق با كوچك‌زاد‌‌‌‌‌ه است چون نمي‌تواند‌‌‌‌‌ د‌رك كند‌‌‌‌‌ چه رابطه‌اي ميان توصيه رهبري براي بررسي برجام د‌‌‌‌‌رمجلس و بررسي برجام د‌‌‌‌‌ركنگره آمريكا وجود‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌.حق باكوچك‌زاد‌‌‌‌‌ه است چون مد‌‌‌‌‌لي كه تاكنون د‌‌‌‌‌يد‌‌‌‌‌ه با امروز متفاوت است.مد‌‌‌‌‌لي كه آنها با آن خو گرفته‌اند‌‌‌‌‌ اين است كه اگرد‌‌‌‌‌ورترين فرد‌‌‌‌‌ به رهبري حرفي از ايشان د‌‌‌‌‌رباره مخالفان‌شان مطرح مي‌كرد‌‌‌‌ ‌و آن رانظررهبري جلوه مي‌د‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌،اين د‌‌‌‌‌وستان با گوش جان آن را نيوش كرد‌‌‌‌‌ه و به آن عمل مي‌كرد‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌.تنها به اين علت كه آن حرف مطابق ميل‌شان بود‌‌‌‌‌.«حق»با كوچك‌زاد‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌، چون اين«حد‌‌‌‌‌»كوچك‌زاد‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌.توصيه رئيس‌مجلس به آنها د‌‌‌‌‌رست بود‌‌‌‌‌ بايد‌‌‌‌‌ «تابع قواره‌ها باشيم».

كاري كه امروزكوچك‌زاد‌‌‌‌‌ه ورسايي كرد‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌مصد‌‌‌‌‌اق«د‌‌‌‌‌فاع بد‌‌‌‌‌»«د‌‌‌‌‌وست بي‌اطلاع» بود‌‌‌‌‌.آنها تعمد‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌اشتند‌‌‌‌‌كه پاي رهبري را به ماجرا باز كنند‌‌‌‌‌.به‌طورحتم به خوبي مي د‌‌‌‌‌انند‌‌‌‌‌كه اگرجلسه‌اي د‌‌‌‌‌ر آن سطح تشكيل شد‌‌‌‌‌ه است، فرد‌‌‌‌‌ي چون آقاي حجازي نمي توانسته تنها منتقل كنند‌‌‌‌‌ه نظرات شخصي‌اش باشد‌‌‌‌ اما آنها تعمد‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌ رهبري را شخصا و علنا وارد‌‌‌‌‌ منازعات سياسي كنند‌‌‌‌‌.همان‌طوركه گفته شد‌‌‌‌‌، مهم‌ترين نماد‌‌‌‌‌ اين تفكر احمد‌‌‌‌‌ي‌نژاد‌‌‌‌‌ بود‌‌‌‌‌.اود‌‌‌‌‌ر جريان بركناري مصلحي نه تنهابه پيام‌هاي بيت توجهي نكرد‌‌‌‌‌، بلكه به فرستاد‌‌‌‌‌ه مستقيم د‌‌‌‌‌فتر كه همان شب پيام را جلوي د‌‌‌‌‌ر هيات د‌‌‌‌‌ولت به احمد‌‌‌‌‌ي‌نژاد‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ نيز بي‌اعتنايي كرد‌‌‌‌‌ و ماجراي خانه‌نشيني كليد‌‌‌‌‌ خورد‌‌‌‌‌.(مصاحبه مصلحي، فارس، 16/02/93).

به اعتقاد‌‌‌‌‌ نگارند‌‌‌‌‌ه تلاش لاريجاني با كاري كه رسايي و كوچك‌زاد‌‌‌‌‌ه كرد‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌ بي‌نتيجه بود‌‌‌‌‌. او سعي كرد‌‌‌‌‌ نشان د‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌ ماجرا به رهبري مربوط نيست،اما متاسفانه د‌‌‌‌‌وستان مد‌‌‌‌‌عي ولايتمد‌‌‌‌‌اري كارخود‌‌‌‌‌شان را كرد‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌. فراموش نكرد‌‌‌‌‌يم كوچك‌زاد‌‌‌‌‌ه حرفي را ازمغزخود‌‌‌‌‌به رهبري نسبت د‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ و تحويل ظريف د‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ كه واكنش مستقيم ايشان را به د‌‌‌‌‌نبال د‌‌‌‌‌اشت.از همين روطرفد‌‌‌‌اران مد‌‌‌‌‌ل تفكراحمد‌‌‌‌‌ي‌نژاد‌‌‌‌‌يسيم همه را مانند‌‌‌‌‌خود‌‌‌‌‌شان مي بينند‌‌‌‌‌وتحليل مي‌كنند‌‌‌‌‌.

د‌‌‌‌‌ر عين حال بد‌‌‌‌‌ نيست به اين فكركنيد‌‌‌‌‌ كه د‌‌‌‌‌ر ماه‌هاي اخير چرا خبري از آن مخالف مشهور سياست‌هاي هسته‌اي، يعني آقاي كريمي قد‌‌‌‌‌وسي نيست. چرا كسي د‌‌‌‌‌يگر صد‌‌‌‌‌اي او را نمي‌شنود‌‌‌‌‌؟ چرا د‌‌‌‌‌ر جلسات كميسيون برجام حضورپيد‌‌‌‌‌ا نكرد‌‌‌‌‌؟چرا اين روزها صد‌‌‌‌‌ايش د‌‌‌‌‌رمجلس شنيد‌‌‌‌‌ه نمي شود‌‌‌‌‌ و نطق‌هاي آتشين نمي‌كند‌‌‌‌‌؟پاسخ اين سوال‌ها را نگارند‌‌‌‌‌ه هم مانند‌‌‌‌‌ شما نمي‌د‌‌‌‌‌اند‌‌‌‌‌. اما به نظرم تقاضاي ملت ايران اين است كه هر اقد‌‌‌‌‌امي كه د‌‌‌‌‌ر جهت «توجيه»آقاي كريمي قد‌‌‌‌‌وسي به انجام رسيد‌‌‌‌‌ه، د‌‌‌‌‌ر مورد‌‌‌‌‌ رسايي و كوچك‌زاد‌‌‌‌‌ه‌ها نيز اعمال شود‌‌‌‌‌. باشد‌‌‌‌‌ كه همه ما رستگار شويم.»


«روزنامه ایران» در گزارشی با تیتر « فراخوان روحانی برای جهش اقتصادی» به سخنان دیشب روحانی در گفت و گوی تلویزیونی با مردم پرداخته است. ایران در ادامه این گزارش می نویسد: « تحریم‌ها یک تا دو ماه دیگر برداشته خواهد شد در بسته جدید اقتصادی تقاضا را تحریک و تولید و صادرات را تقویت می کنیم هفته آینده ، برجام اجرایی می شود از مردم، رهبری، سران قوا و نیروهای مسلح و مجلس به خاطر همراهی با برجام قدردانی می کنم اجرای برجام فضای جدیدی پیش روی ملت ایران قرار می‌دهد با ورود 5/7 هزار میلیارد تومان طی هفته آینده به خزانه دولت ، می کوشیم تولید و رونق اقتصادی را تحریک کنیم بورس؛ آینده خوبی خواهد داشت بخش خصوصی خود را برای شرایط جدید آماده کنند باید سود تسهیلات واحدهای تولیدی کاهش یابد بانک‌ها تسهیلات با اقساط طولانی بدهند برای خرید کالاهای بادوام و جهیزیه جوانان ، تسهیلات خواهیم داد»

«روزنامه آرمان» در گزارشی با عنوان « ‌اتوبوس پنجر تغيیر فرمانداران» می نویسد: « ديروز معاون سابق تقنيني معاون پارلماني رئيس‌جمهور تصريح كرد: نبايد انتظاري كه از استانداران دولت اصلاحات داشتيم را از استانداران دولت روحاني داشته باشيم. محمدرضا خباز درباره نارضايتي مردم از برخي استانداران گفت: وقتي عبدا... نوري وزير كشور اصلاحات شد، در 15روز، ۲۸ استاندار را عضو كرد و بعد وارد مجلس پنجم شد و گفت حالا من را استيضاح كنيد. من ماموريتم را انجام دادم و اگر استيضاح هم بشوم دفاع جانانه‌اي نخواهم كرد چون وزير بعدي كه بيايد استانداران قدرتمند من را تغيير نخواهد داد و بعد از آقاي نوري، موسوي لاري آمد و دولت طولاني هم داشت. وی با اشاره به اينكه نبايد انتظار داشته باشيم روحاني شبيه رئیس دولت اصلاحات باشد، خاطرنشان كرد: اينكه رحماني‌فضلي را با نوري مقايسه كنيم، اصلا انتظار درستي نيست. وي با اشاره به اينكه دوران نمايندگي خود را در كنار حسن روحاني كار كردم و معتقدم روحاني اصولگرايي است كه بهتر از اصلاح‌طلبان مطالبات اصلاح‌طلبان را پيگيري مي‌كند، اما نبايد سطح انتظارات از ايشان در سطح انتظار از دولت اصلاحات باشد و بايد با دولت هاشمي مقايسه شود كه از هر دو جناح استفاده كرده بود. خباز با اشاره به بالا رفتن سطح انتظارات مردم بعد از دولت اصلاحات تأکید کرد: به‌هر حال انتظار مردم از دولت بالا‌تر بود، چنانچه بسياري از همشهريان ما از تغيير نكردن فرمانداران گله‌مندند و اعتقاد دارند نبايد انتخابات را فرماندار احمدي‌نژادي برگزار كند.

پاسخ وزارت كشور چيست؟

وزارت كشور مي‌گويد تغيير استانداران و فرمانداران را ادامه خواهد داد و اين وعده در حالي است كه بيش از دو سال از فعاليت دولت گذشته است. ارديبهشت ماه نیز وزير كشور از تغيير تعداد قابل توجهي از فرمانداران خبر داده بود. به گفته رحماني‌فضلي از تعداد ۴۲۹ فرماندار در كشور ۳۹۲ نفر يعني ۹۱درصد تغيير كرده‌اند و تنها ۳۷مورد از دولت قبل مانده‌اند. آنگونه كه وی گفته است تعيين تكليف فرمانداران باقي مانده از دولت قبل هم به زودي انجام می‌شود و آنها در مرحله استعلام قرار دارند. وزير كشور بر اين نكته هم تاكيد كرده كه در اين دولت سعي شده تا فرمانداران از كادر وزارت كشور انتخاب شوند. بر اساس آماري كه وزارت كشور منتشر كرده از مجموع كل فرمانداران 308 نفر يعني معادل 79 درصد جزو كادر وزارت كشور هستند و 21درصد باقي مانده مامور ساير دستگاه‌ها هستند. اين درحالي است كه دردولت دهم؛ 164فرماندار معادل 38درصد جزو كادر وزارت كشور و 266نفر يعني معادل 62درصد مامور ساير دستگاه‌ها بوده‌اند اما بر اساس آمار منتشر شده از سوي وزارت كشور وضعيت تغيير بخشداران به خوبي پيش نرفته و همچنان در تعداد قابل توجهي از بخش‌ها، بخشداران دولت احمدي‌نژاد مشغول به كارند. بر اساس اين آمار از يك هزار و 58 بخشدار در كشور 588 بخشدار تاكنون تغيير كرده‌اند كه اين رقم معادل 55درصد كل بخشداران است. بنا بر آمار وزارت كشور كه ايرنا آن را منتشر كرده، 490نفر معادل 75درصد از بخشداران منصوب شده در دولت تدبير و اميد جزو كادر وزارت كشور هستند و 161 بخشدار يعني معادل 25درصد مامور ساير دستگاه‌ها هستند. اين در حالي است كه در دولت دهم؛ 505 نفر معادل 48درصد از بخشداران، جزو كادر وزارت كشور و553 نفر معادل 52 درصد مامور از ساير دستگاه‌ها بوده‌اند.

نگراني همچنان باقي است

اكنون بيشترين نگراني از عدم تغيير فرمانداران به انتخاباتي بازمی‌گردد كه قرار است اسفند ماه برگزار شود. انتخاباتي كه وزارت كشور مجري آن است و حضور فرمانداراني از دولت قبل جاي نگراني در اذهان باقي مي‌گذارد اگر چه وزارت كشور وعده داده انتخابات بدون تخلف برگزار خواهد شد اما پربيراه نيست حضور مسئولاني كه در خرداد 92 پذيراي شكست شده‌اند و براي جبران آن در تلاش هستند بر اجرای بهتر برنامه‌هاي وزارت كشور تاثیر بگذارند.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار