رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ملایر مطرح کرد: ملایر با ۳۷۰ هکتار فضای سبز عمومی و ۲۲ مترمربع سرانه فضای سبز به ازای هر نفر، بالاترین میزان سرانه فضای سبز را در غرب کشور دارد.
کد خبر: ۱۱۱۶۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۸ 24 July 2023

ضرورت ارتقای فرهنگ حفظ و توسعه فضای سبز شهری در بین شهروندان

ملایر با ۳۷۰ هکتار فضای سبز عمومی و ۲۲ مترمربع سرانه فضای سبز به ازای هر نفر، بالاترین میزان سرانه‌ فضای سبز را در غرب کشور دارد.

به گزارش تابناک همدان از ملایر : "مهدی بهرامی" رئیس سازمان سیما،منظر و فضای سبز شهری شهرداری ملایر  یکشنبه یکم مرداد ماه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت : حفظ و نگهداری این وسعت از فضای سبز نیازمند یک تلاش مضاعف است.

وی با اشاره به مشکلات آبی موجود در ملایر برای آبیاری فضای سبز بیان کرد  : از ۱۱ حلقه چاهی که برای آبیاری این وسعت از فضای سبز استفاده می شد، شش حلقه خشک شده و دبی پنج حلقه چاه باقی مانده نیز به علت کاهش بارندگی و خشکسالی، طی سال‌های اخیر به دو سوم کاهش یافته است.

بهرامی با توجه به زمان آبیاری فضاهای سبز شهری ۱۰ روز یک‌بار افزود : ۷۰ درصد درختان ملایر یعنی حدود ۶۰ هزار اصله درخت، درختان چنار هستند، درختی که آب‌دوست و سرمادوست است و قادر به تحمل گرمای زیاد نیست به همین علت در شهرهای جنوبی کشور که دما بالا و آفتاب سوزان است، معمولاً قادر به رشد نیست.

وی تصریح کرد : نخستین علائم زردی درختان چنار از سال ۸۲ در ملایر مشاهده شد و این مشکل تنها ویژه ملایر نیست و درختان چنار شهرهایی از جمله شهرهای شیراز ،اصفهان و خیابان ولیعصر(عج) تهران نیز با چنین مشکلی مواجه هستند.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ملایر با اشاره به اقدامات انجام شده برای درمان این درختان گفت: سال‌ها قبل از "فرهود رئیسی"، پدر علم تزریق ایران برای بررسی عوامل زوال درختان چنار ملایر دعوت و قرار شد برای حفظ این درختان تزریق انجام شود.

بهرامی اظهار کرد : برای انجام این روش درمانی هیچ تضمینی وجود نداشت در ضمن پرداخت هزینه تزریق دارویی برای این درختان از توان شهرداری خارج بود و از طرفی هر سه سال یک‌بار باید این تزریق تکرار می‌شد.

وی خاطر نشان کرد : در سال ۹۰ با مرکز تحقیقات کشاورزی و پزشکی هسته‌ای کرج  مکاتباتی صورت گرفت و از کارشناسان این مرکز برای حضور در ملایر و بازدید از درختان چنار دعوت شد که متأسفانه این کارشناسان همکاری نکردند و کارشناسان کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا هم نتوانستند راه‌حلی برای درمان بیماری این درختان ارائه دهند.

با وجود بحران کم آبی نگهداری فضای سبز در الویت قرار دارد

این مقام مسئول در ادامه گفت : تغییرات اقلیمی، قلیایی شدن خاک و کاهش شدید سطح آب های زیرزمینی از جمله عوامل زردی برگ درختان چنار در ملایر است .

بهرامی به اقدامات انجام شده در این زمینه اشاره و بیان کرد: نمونه برداری از خاک، آب چاه ها و برگ ها به صورت سالانه انجام می شود.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ملایر اضافه کرد : برگزاری جلسات متعدد با اساتید، صاحب نظران و کارشناسان دانشگاه و مراکز تحقیقات کشاورزی، گروه گیاه پزشکی دانشگاه بوعلی سینای همدان از جمله اقدامات انجام شده بوده که همه بر موضوع تغذیه درختان اتفاق نظر داشتند.

وی به طرح پژوهشی مشترک این سازمان و دانشگاه دولتی ملایر اشاره و گفت : این طرح از ابتدای اسفندماه سال گذشته در بلوار آیت‌الله میرشاهولد آغاز شده و بیش از دو سال تا حصول نتیجه زمان می برد.

وی خبر داد: درختان چنار پارک سیفیه ملایر که برخی بین ۷۰ تا ۸۰ سال دارند، به علت کندن سنگفرش‌های اطراف آنها، حفر چالکود و اضافه کردن خاک کود و تشدید آبیاری نسبت به سال‌های قبل اوضاع بهتری پیدا کردند.

بهرامی گفت : برای تمامی درختان چنار سطح شهر چندین مرحله محلول پاشی که باعث جذب سریع مواد مغذی به درخت می شود  با عناصر ریز مغذی در فصل بهار انجام شد.

وی خبر داد: براساس رایزنی‌های به عمل آمده و تفاهم‌نامه این سازمان با دانشگاه ملایر در سال گذشته، طرح پژوهشی جامع مدیریت کلروز و خزان زودرس درختان چنار به صورت مشترک بین این دو دستگاه آغاز شده است.

رئیس سازمان سیما ،منظر و فضای سبز شهری شهرداری ملایر اظهار امیدواری کرد و گفت : این طرح دو تا سه سال زمان می برد واز ابتدای اسفند ماه سال گذشته با حفر چالکود زمستانه و با هدف بهبود وضعیت تهویه خاک و افزایش جذب آب و مواد غذایی توسط ریشه گیاه از خاک در بلوار آیت‌الله میرشاهولد آغاز شد.

بهرامی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۱۰ هزار اصله درخت در سطح شهر کاشته شده است، گفت: درختان کاشته شده شامل زبان گنجشک، زیتون تلخ و داقداقان هستند که با شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه سازگار است.

وی با اشاره به معرفی  ۱۰ مورد قطع یا خشکاندن درخت به مراجع قضایی یادآور شد :  تقاضای قطع درخت در کمیسیونی با حضور عضو قضایی بررسی شده و برای موارد خاصی از جمله عبور و مرور یا خطر جانی ناشی از سقوط درخت برای مردم، در موارد بسیار محدود مجوز قطع صادر می شود البته اگر امکان جابه‌جایی درخت باشد، آن را جابجا می کنیم.

بهرامی با تأکید بر اینکه خشک شدن درخت با قطع آن متفاوت است، افزود : در مواقع خشک کردن درخت گاهی نمی‌توان ثابت کرد که فلان شخص درخت را خشک کرده است اما تاکنون ۱۰ مورد قطع و یا خشک کردن درخت به مراجع قضایی معرفی شدند.

شهروندان نقش موثری در نگهداری از فضای سبز شهری دارند

وی ادامه داد: آموزش احیای فضای سبز و نحوه نگهداری از فضای سبز را چند سالیست که از مدارس سطح شهر آغاز کردیم و هر ساله کارشناسان ما با حضور در مدارس آموزرش های لازم را به دانش آموزان ارائه می دهند.

بهرامی تصریح کرد : بودجه سالانه فضای سبز شهرستان حدود ۴۰ میلیارد تومان است و برای پروژه تحقیقاتی مشترک با دانشگاه دولتی ملایر تاکنون ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کردیم.

وی مطرح کرد : سال گذشته یک کارگاه آموزشی حرص درختان برای کلیه عوامل و اعضای سازمان با حضور دکتر اعتمادی از اساتید دانشگاه برگزار شد و در حال حاضر تمامی حرص ها به صورت اصولی انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان از هر ایده و پیشنهادی برای بهبود عملکرد سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری ملایر یا بهبود شرایط درختان چنار توسط شهروندان و کارشناسان استقبال می کند.

بهرامی احداث فضاهای سبز در سطح شهرها را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت : نگهداری از پارک ها و فضاهای سبز احداث شده  نیازمند فرهنگ سازی و تعامل شهروندان است .

قطع هرگونه درخت صرفا با اخذ مجوز امکان پذیر است

"حامد چهاردولی "عضو شورای شهر ملایر نیز در ادامه بیان کرد : طی یک سال گذشته مجوز قطع درخت بسیار محدود بوده است و با بیشتر درخواست ها در این راستا موافقت نشده است.

وی اظهار داشت : در مواردی هم که شهروندان معترض بودند، ریشه درخت سبب آسیب به زیرساخت های عمرانی ساختمان شده است، زیرساخت های عمرانی آن ساختمان توسط تیم های عمرانی شهرداری تعمیر شده تا درخت به قطع نرسد.

تمام تلاش شهرداری ملایر حفظ درختان چنار شهر است

"مجتبی داوری " معاون خدمات شهری شهرداری ملایر نیز در ادامه تصریح کرد : گونه چنار را گونه ای آب‌دوست است که در محیط فیزیکی با PH  کمتر از هفت رشد می کند، این گونه به نظم آبیاری بسیار حساس است و باید با آب جاری آبیاری شود.

وی  با بیان اینکه گونه چنار به علت جذب آلودگی ها و ذرات معلق هوا به خود، گونه ای مفید است به شرطی که شرایط استقرار آن در شهر وجود داشته باشد، بیان کرد : در حال حاضر شهرهایی از جمله تهران، اصفهان و شیراز نیز با مشکل زردی درختان چنار مواجه هستند.

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر اعلام کرد : با توجه به اینکه گونه غالب درختی در ملایر گونه چنار است، تمام تلاش اعضای سازمان سیما و منظر شهرداری ملایر، حفظ این درختان است.

وی عنوان کرد : به علت کاهش شدید سطح آب های زیرزمینی، شرایط موجود برای رشد گونه چنار بسیار سخت شده و گونه چنار در کشور رو به زوال است و در شهرداری نیز کاشت این گونه ممنوع شده و به دنبال گونه های جایگزین هستیم.

فرهنگ حفاظت از محیط زیست و کاشت درخت باید گسترش پیدا کند

معاون خدمات شهری شهرداری ملایر به ضرورت فرهنگسازی رسانه ها برای کاشت درختان جایگزین چنار اشاره و اظهار کرد : نباید روی یک گونه خاص برنامه ریزی کنیم بلکه باید تنوع گیاهی داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه سازمان مخالف کاشت درخت میوه در سطح شهر نیست اما شرایط موجود ما را محدود می کند، افزود : درخت توت معضلاتی از جمله کثیف شدن معابر و آسیب هایی را در پی دارد.

داوری اظهار امیدواری کرد و افزود : در مناطق کنترل شده می توان درخت انگور یا سماق کاشت، ،این درختان با شرایط اقلیمی ما سازگار هستندو در حال حاضر نیز یک باغ انگور در مجموعه مینی ورلد ایجاد کردیم.

ملایر با ۳۷۰ هکتار فضای سبز عمومی و ۲۲ متر مربع سرانه فضای سبز شامل ۴۰ پارک شهری ،۴ پارک جنگلی و یک پارک قدیمی به نام سیفیه  سرانه فضای سبز بالایی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار